۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 277119

به بهانه حضور «کریستوف زانوسی» کارگردان سینمای جهان در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و برگزاری چند کارگاه تخصصی سینمایی مروری داریم به زندگی هنری این کارگردان و فیلمنامه نویس مولف سینما و تئاتر اهل لهستان.

این مرد که به تهران می‌آید،کیست؟

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کریستف زانوسی» اندکی پیش از آغاز جنگ دوم جهانی در هفدهمین روز از ششمین ماه میلادی سال ۱۹۳۹ برابر با ۲۶ خرداد ۱۳۱۸ در ورشو به دنیا آمد.

وی در بیست سالگی، تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه ورشو را به اتمام رساند و پس از آن به فلسفه روی آورد و پس از سه سال تحصیل در دانشگاه یاگیلونیا واقع در شهر کراکوف، به دلیل تصمیم دانشگاه مبنی بر تعطیلی موقت این رشته، آن را نیمه‌کاره رها ساخت.

در ادامه، به دلیل دلبستگی به هنر و ادبیات، تحصیلاتش را در رشته کارگردانی در مدرسه عالی فیلم، تلویزیون و تئاتر در شهر ووج به مدت پنج سال ادامه داد و در سال ۱۹۶۷ میلادی دوره کارشناسی ارشد این رشته را نیز به پایان رساند.

وی نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را در آخرین سال تحصیل و با عنوان «مرگ کشیش» ساخت و با همین فیلم در جشنواره‌ معتبر ونیز، مانهایم و مسکو موفق به دریافت چندین جایزه شد.

زانوسی با پایان تحصیلات، نخست در گروه موسوم به «فیلم‌سازان آماتور» به فعالیت پرداخت و پس از چهار سال به معاونت اتحادیه فیلم‌سازان لهستان برگزیده شد و از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۳ میلادی در این سمت مشغول به کار بود و همزمان به کار نویسندگی و کارگردانی می‌پرداخت.

وی همچنین طی سال‌های ۱۹۷۹-۱۹۷۵ میلادی سرپرستی شورای فدراسیون انجمن‌های نقد فیلم لهستان را عهده‌دار بود.

زانوسی از سال ۱۹۸۰ میلادی و به موازات گسترش دامنه فعالیت‌هایش ابتدا مدیر هنری و پس از آن مدیر کل استودیوی فیلم تُر (Tor) بوده‌است و در سال ۱۹۹۰ میلادی به مدیریت فدراسیون اروپایی کارگرانان فیلم برگزیده شد.

این کارگردان 76 ساله لهستانی در سال ۱۹۹۲ میلادی موفق به دریافت درجه پروفسوری از دانشگاه سیلسیا شد.

وی همچنین در آکادمی فیلم اروپا از اعضای آکادمی هنرهای زیبا و ادبیات در واتیکان، انجمن قلم و انجمن نویسندگان لهستان نیز عضویت دارد. از میان دیگر مسئولیت‌های زانوسی می‌توان به فعالیت در کمیته فرهنگی واتیکان به عنوان مشاور اشاره نمود.

دو دانشگاه ژان پل دوم در لوبلین و دانشگاه «اُپُلِه» در اوپوله به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ میلادی عنوان دکترای افتخاری‌اشان را به زانوسی اهدا کرده‌اند.

«کریستف زانوسی» تاکنون در کارنامه هنری خود کارگردانی ۲۶ فیلم بلند سینمایی و ۲۳ فیلم و سریال تلویزیونی و نیز تالیف ۱۳ کتاب را به ثبت رسانده است و از فستیوال‌هایی چون لوکارنو، ماردل پلاته، روتردام و جشنواره فیلم فجر تهران برنده جوایزی شده است.

زانوسی یکی از کارگردانانی است که سبک و آثارش الگوی نسل معاصر کارگردانان لهستانی متعلق به موج نو قرارگرفته است. از برجسته‌ترین شاگردان زانوسی می‌توان به «اگنیشکا» هلند اشاره کرد.

وی از دوستان و همفکران نزدیک «کریستوف کیشلوفسکی» کارگردان نامدار لهستانی بود و هر دو به یک نحله فکری و هنری در سینمای لهستان تعلق دارند که به سینمای معناگرا یا سینمای موج نو تعبیر شده است.

او فیلمنامه اکثر فیلم‌هایش را خود نگاشته و در بسیاری موارد علاوه بر کارگردانی٬ تهیه کنندگی آن‌ها را نیز بر عهده داشته است. تعدادی از فیلم‌های زانوسی در خارج از لهستان و بیشتر در آلمان فیلمبرداری و تهیه شده است٬ به همین دلیل نام اصلی بعضی از فیلم‌هایش به زبان آلمانی است.

«جنایت در کاتمونت »، «ساختار بلور»، «روشنایی»، «بیلان کار یک فصل»، «لایه‌های محافظ»، «مارپیچ»، «لمس ساکت»، «برادر خدای ما» و «قلبی در دست» از جمله ساخته‌های بلند سینمایی این کارگردان لهستانی است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.