بیش از یکصد تن کتیرا به ارزش شش میلیون دلار در سال 93 از استان اصفهان به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شد.

یکصد تن کتیرا از استان اصفهان به خارج کشور صادر شد

رضا شهبازی کارشناس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان به  ایرنا گفت: کتیرا مهمترین فرآورده گیاهی صادراتی این استان است و تاکنون به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلستان و کشورهای دیگر همچون هند و امارات متحده عربی صادر شده است.

کتیرا از گیاه گون گرفته می شود و به عنوان نرم کننده، سوسپانسیون و چسباننده در صنایع دارویی و همچنین به عنوان یک قوام دهنده در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

این ماده صمغی است بی بو به رنگ سفید تا کرم که از ایجاد شکاف در ساقه گیاه خود روی گون به دست می آید، در ایران 700 گونه گیاه گون وجود دارد که تنها از 12 نوع آن کتیرا گرفته می شود.

برخی آمارها از کاهش تولید و صادرات این فرآورده گیاهی در سال گذشته خبر می دهند، بر اساس این آمارها میزان تولید کتیرا در استان اصفهان در سال 92 بیش از 150 تن و صادرات آن 140 تن بوده که این رقم در سال 93، به ترتیب به 120 و 100 تن کاهش یافته است.

مسوولان امر علت این کاهش را خشکسالی های پی در پی و نوسانات قیمت بازار می دانند و معتقدند تولید این محصول یکی از راهکارهای بهروری مناسب از منابع طبیعی است و ترویج آن به حفظ پوشش گیاهی و درآمدزایی ساکنان مناطق کوهستانی کمک خواهد کرد.

در استان اصفهان حدود یک میلیون هکتار رویشگاه گون وجود دارد.

رویشگاه این گیاه کوهستان ها و کوهپایه ها است اما متاسفانه ساکنان این مناطق به ویژه عشایر از این گیاه با ارزش به عنوان سوخت استفاده می کنند به همین جهت گونه های مختلف آن در معرض تهدید قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.