صالح آباد – خبرنگار قدس : «از دوره نوجوانی و جوانی مکرر میشنفتم زمین خواران ، زمین خواران ! خب توقع این است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقف بشود ؛  ...

  گزارش قدس از پدیده زمین خواری در صالح آباد

اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست اندازی به زمینهای گوناگون اطراف شهر و حومه‌ها ی شهر و مناطق خوب ، ثروت عمومی را به نوبه خود تبدیل کنند به ثروت شخصی . این .... یک ثروت عمومی است  [اینکه] کسانی بیایند با زرنگی  ... این ثروت عمومی را تبدیل کنند به ثروت شخصی خودشان ، خیلی رنج آور است !

اینها بد است ، اینها غلط است ، جرم بدانید اینها را ، یکی از کارهای اساسی « جرم انگاری » در قانون است ... و باید این کسانی که این کارها را می‌کنند باید تعقیب قضایی کرد ، صرف اینکه بروند قلع بنا کنند، کافی نیست ... اگر خدای نکرده در داخل دستگاه‌ها کسانی هستند که کوتاهی می‌کنند، با آنها شدیدتر برخورد کنید اینها جزو کارهای لازم واساسی است ، هم منابع طبیعی هم شهرداری هم محیط زیست و هم دستگاه‌های نظارتی همه اینها بایستی با این وضع اسف بار مقابله کنند، بالاخره حفظ محیط زیست و رعایت محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است ... بایستی تخریب محیط زیست جرم محسوب شود و به عنوان جرم تعقیب شود.»

اینها فقط قسمتی از بیانات و رهنمودهای جدید مقام معظم رهبری است که به دلیل اهمیت و حیاتی بودن موضوع، هفده اسفندسال گذشته در دیدار با مسؤولان و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی کشور ایراد کردند که مشروح کامل آن در سایت رهبری( Khamenei.ir) موجود است.                                

گلایه‌های مردمی

اما با همه این تأکیدات پدیده شوم زمین خواری در اطراف  میدان امام رضا(ع) و مسیر « سقرچشمه » در ورودی شهر مرزی صالح آباد از دور هویداست و در این یکی دو سال گذشته در حرکتی آرام و خزنده برخی افراد سودجو با چراغ سبز و یا سهل انگاری شهرداری به منابع و ثروت ملی دست درازی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده اند .

مردم صالح آباد با بیان این مطالب به خبرنگار ما می‌گویند : اگر مجوز ساخت وساز برای اراضی کشاورزی در این دو مسیری که عنوان شد، صادر شده، شهرداری صالح آباد علنی اعلام کند که ما هم نسبت به ساخت وساز اقدام کنیم، وگرنه چه توجیهی دارد که فقط برای برخی افراد مجوز صادر شده است.

آنان می‌افزایند: اگر چنین نیست، چرا شهرداری و جهاد سازندگی احساس مسؤولیت نکرده و نسبت به جلوگیری و قلع و قمع آنها اقدام نمی‌کنند و به این سادگی و راحتی اجازه می‌دهند این نعمت و موهبت الهی( محیط زیست ) را که متعلق به همه انسانهاست، تخریب کنند .

یک منبع آگاه هم گفت : شهرداری از برخی افراد بابت پروانه ساخت و ساز مبالغی اخذ کرده است تا پروانه ساختمانی صادر کند که متأسفانه تا کنون نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند و از سویی پرداخت این وجوه ، برای مالکان حق ایجاد کرده و آنها هم به طریقی شاکی هستند، هرچند از اساس و ابتدا هم حقی در کار نبوده و به شهرداری هم تذکر داده شده است .

شهرداری که پاسخگو نیست !! 

برای جویا شدن از صحت وسقم موضوع ، خبرنگار ما با شهردار صالح آباد تماس گرفته و حتی موضوع را پیامک داده تا وی موضوع را برای مردم شفاف سازی کند، اما وی از دادن هرگونه پاسخی به صورت تلفنی و پیامکی خودداری کرد و فقط بعد از چند روز از ارسال پیامک، با وجود گذشت حدود یک ماه از عید نوروز ، وی این پیامک را به خبرنگار ما ارسال کرده است « با سلام ، سال نو بر شما دوست عزیز و دوست بهتر از جان مبارک باد » !

به رغم تأکیدات همه فرمانداران و بخشداران قبلی و فعلی تربت‌جام و صالح آباد مبنی بر تعامل خبری مسؤولان با خبرنگاران ، بی‌توجهی شهردار صالح آباد به رسانه، مسبوق به سابقه است واین اولین باری نیست که وی از پاسخ دادن به پرسشهای مردمی طفره می‌رود.                                                 

رئیس جهاد : با متخلفان برخورد می‌شود 

اما رئیس جهادکشاورزی منطقه صالح آباد می‌گوید : ساخت و سازهای بی رویه و غیرمجازی که مردم عنوان کرده‌اند، قبول دارم و قول می‌دهم که بشدت با زمین خواران برخورد شود، به همین خاطر از سال گذشته فعالیتهایی را برای تشکیل پرونده متخلفان آغاز کرده ایم .

علی اصغر رجائی نسب افزود : به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و اجرای قانون مصوب 1374و اصلاحیه سال 85 به ویژه ماده یک و تبصره آن، تا کنون تعداد 28 متخلف تغییر کاربری بدون اخذ مجوز در سال 1393 در پلاکهای 118 و 40 اصلی بخش 15 مشهد موسوم به سقرچشمه و مهدی آباد شناسایی شده است .

وی خاطر نشان کرد: پس از ارسال اخطاریه به متخلفان، پرونده تخلف همه زمین خواران به سازمان جهادکشاورزی استان ارسال و در کمیسیون تقویم طرح شده و پس از مدتی پرونده و جوابیه آنها نیز آمده و پرونده‌ها آماده ارجاع به دادگستری صالح آباد است.

وی تصریح کرد : ما به عنوان جهادکشاورزی نمی‌توانیم بگوییم که همین الان اخطار داده ایم، فردا قلع وقمع می‌کنیم، بلکه به مرور در هر هفته طبق روال کاری ، یکی دو تا پرونده به دادگاه ارجاع و نسبت به تخلف آنها رای صادر و تصمیم گیری خواهد شد .

وی همچنین اظهار داشت : معترضان نگران نباشند، حتی اگر کسی از مالکان از شهرداری مجوز ساختمانی گرفته باشد ، شهرداری تخلف کرده و باید پاسخگو باشد، زیرا شهرداری بدون جهادکشاورزی نمی‌تواند به مردم برای ساخت اراضی زراعی و باغها مجوز ساخت و یا تغییرکاربری صادر کند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.