سفر اخیر یک هیئت 24 نفره آمریکایی به ایران، حواشی و البته تفسیرهای زیادی را به دنبال داشته است. نخستین بار این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بود که روز دوشنبه گزارشی از این سفر منتشر کرد. تیتر گزارش نیویورک تایمز این است؛ «بیلبورد‌ها در ایران می‌گویند مرگ بر آمریکا، اما مقامات می‌گویند بیایید مذاکره کنیم»!

ماجرای سفر ۲۴ آمریکایی به ایران/ذوق زده بودند توریست‌ها را سرمایه‌گذار دیدند!
کیهان در ادامه افزوده است:به نوشته این روزنامه، این 24 نفر از تجار و سرمایه داران آمریکایی هستند که برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری راهی ایران شده‌اند. البته با ویزای توریستی و در این سفر خود را توریست معرفی می‌کنند و تاکید دارند این سفر از هیاهوی رسانه‌ای به دور باشد، درست مثل نظر مسئولانی که با آنان دیدار غیررسمی داشته‌اند!
فرستادگان آمریکا در رستورانی مجلل در شمال پایتخت با برخی کارشناسان اقتصادی و مسئولان ایرانی دیدار می‌کنند و ظاهراً از این دیدارها کاملاً راضی هم هستند و می‌گویند؛ مقامات ایرانی با آغوش باز از ما استقبال کردند.
یکی از اعضای این هیئت درباره عنوان توریست و دیدارهایشان با مقامات و چهره‌های اقتصادی ایران اینگونه می‌گوید: «ما توریست هستیم؛ اما طبیعی است که بسیاری از کمپانی‌های ما پتانسیل و تمایل حضور در ایران را دارند، چون معاملات بسیار مهمی را رهبری می‌کنند.»
فالوده با معاون وزیر!
ند لامونت که نیویورک تایمز وی را یک متخصص و سرمایه گذار در زمینه دیجیتال و البته سیاستمدار سابق معرفی می‌کند، دیدار‌های هیئت در رستوران مجلل در منطقه الهیه را اینگونه روایت می‌کند‌: « روز پنجشنبه در رستورانی لوکس در تهران، کوروش رزاقی، مشاور برجسته اقتصادی در ایران و دیگر سخنرانان در مورد پتانسیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سخن گفتند. «نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای مخاطبان در مورد ظرفیت‌های ایران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگلیسی گفت: «از جمعیت ٨٠ میلیونی ایران ٤٠ میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و شبکه‌های ٣G و ٤G به سرعت در ایران در حال توسعه است.»
نصرالله جهانگرد؛ شخصی که برخی وی را نفر اصلی وزارت ارتباطات بعد از واعظی معرفی می‌کنند، یکی از چهره‌های اصلی دیدار‌کننده با هیئت تجار آمریکایی بوده است؛ هیاتی که ظاهرا طرف ایرانی بیشتر مایل بوده که محتوای دیدار را محرمانه نگه دارد. البته در گزارش نیویورک تایمز جزئیات بیشتری از افرادی که در جمع آمریکایی‌ها سخنرانی کرده‌اند وجود ندارد.
آدرس غلط به آمریکایی ها
نکته مهم و قابل تامل در این میان، هدف اصلی این هیئت تجاری یا توریستی است. در حالی که نیویورک تایمز و به دنبال آن بی‌بی سی و روزنامه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور مدعی هستند این هیئت برای اهداف اقتصادی و تجاری به ایران آمده‌اند، اما محتوای دیدارها و برخی نشانه‌ها به روشنی حاکی است، اقتصادی بودن این سفر چیزی جز پوشش و ساده‌سازی عامدانه موضوع نیست. این چه هیئت تجاری یا توریستی است که به قم رفته و به نوشته نیویورک تایمز با یک «آیت الله اصلاح طلب»! گفت و گو می‌کند.
حساسیت عجیب و غریب هیئت آمریکایی درباره شعار «مرگ بر آمریکا» یکی از این نشانه‌های قابل تامل است. در دیدار مذکور یکی از آمریکایی‌ها از آیت‌الله ادعایی و البته ناشناس درباره شعار «مرگ بر آمریکا» می‌پرسد و آیت‌الله اصلاح طلب در پاسخ می‌گوید؛ این شعار در دوره متفاوتی سرداده می‌شد و شما با ایران جدیدی مواجه اید! و تاجر آمریکایی با شعف به نیویورک تایمز می‌گوید؛ این پاسخها متفاوت و امیدوارکننده است.
نکته جالب آنکه نیویورک تایمز نامی از آیت‌الله ادعایی نبرده و جالب‌تر آنکه بی‌بی سی و روزنامه‌های زنجیره‌ای که از حساسیت مردم نسبت به چنین القابی اطلاع دارند، «آیت‌الله اصلاح‌طلب» را «روحانی» ترجمه کرده اند!
یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای و ذوق زده همین خط تابوشکنی و زمینه‌سازی رسانه‌ای برای رابطه با آمریکا را پی گرفته و در گزارش خود از این سفر می‌نویسد؛ در ایران دلواپسان و شعارسازان، بی‌توجه به شرایط زمانه و منافع ملی، همچنان شعار‌های ٣٠ سال گذشته را بازنویسی می‌کنند!

توریست، تاجر یا سناتور؟!
مثلث رسانه‌ای نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی و زنجیره ای‌ها، این گروه را تاجر و توریست می‌نامند اما ند لامونت همان فردی که خبرنگار نیویورک تایمز سعی می‌کند بیشتر از زبان وی تهران و وقایع رخ داده برای گروه را روایت کند فقط یک متخصص دیجیتال و سرمایه گذار در تلویزیون‌های کابلی نیست.
به نوشته فارس، با بررسی سابقه لامونت مشخص می‌شود که وی یک عضو حزب دموکرات و سناتور ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا بوده است. اما در این میان نکته قابل تامل تری نیز در سابقه لامونت دیده می‌شود؛ سابقه‌ای که حضور وی در ایران را با ابهامات بیشتری همراه می‌کند.
لامونت در بیانیه‌ای که درباره خاورمیانه و رژیم صهیونیستی به حمایت جدی از این رژیم در برابر آنچه تهدیدات منطقه‌ای می‌خواند، پرداخته است.لامونت در بیانیه خود با اشاره به لزوم حفظ امنیت رژیم جعلی اسرائیل، تصریح می‌کند: «وقتی که امنیت اسرائیل تهدید می‌شود آمریکا باید بدون ابهام در کنار اسرائیل باشد.»
این سناتور سابق آمریکایی تاکید می‌کند: «آمریکا باید در کنار اسرائیل بماند تا زمانی که مطمئن شود متحدش در امنیت کامل بسر می‌برد»
حیدرپور: نظر مردم درباره آمریکا تغییر نکرده است
در همین حال عوض حیدر پور نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی درباره سفر این هیئت در گفت و گو با کیهان گفت: اینکه یک گروه به اصطلاح تجار آمریکایی به ایران بیایند، اشکالی ندارد. بیایند و فضای اقتصادی و بازار  ایران را ببینند که با وجود تحریم‌ها بازار ما و فعالیت‌های اقتصادی ما غنی و بی‌نیاز هست و نیاز به سرمایه گذاری آنان نیست. از همان ابتدای انقلاب تا الآن مردم ما نسبت به جنایات و روحیه استکباری آمریکا بدبین بودند و اگر در عرصه اقتصادی شعار می‌دادند که کالای خارجی مصرف نکنند، بیشتر تحریم کالاهای آمریکایی مطرح بود. بنابراین بازار اقتصادی ما برای هر کشوری هم اگر باز شود، برای سرمایه گذاران آمریکایی همچنان بسته می‌ماند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تلاش عده‌ای برای زمینه‌سازی ارتباط با آمریکا گفت: ملت ما از ابتدا نفرت خود را به آمریکا و شیوه‌های استثماری آن نشان داده است و همچنان پای شعارهای انقلاب ایستاده‌اند. این مردم در عمل نیز ایستادگی خود را بارها نشان داده‌اند و همان مردم هستند اما عده‌ای در محاسبات خود دچار خطا شده‌اند. بد رفتاری‌ها و نقض عهد آمریکایی‌ها همواره در یاد و خاطره ملت ایران مانده است و هر سال در سالروز انقلاب اسلامی این مسئله را جهان می‌بیند. اگر آمریکایی‌ها که در مذاکرات هسته‌ای نقض عهد می‌کنند و مانع توافق می‌شوند، دست از بدرفتاری‌های خود با ملت ایران بردارند ممکن است مردم در آینده در برخورد خود با آمریکا تجدید نظر کنند اما چیزی که الآن می‌بینیم نفرت از آمریکا بین توده‌های ملت است و رفتار ما در برابر آمریکا و ستم هایش هیچ تغییری نکرده است.
نوباوه: دولت شفاف‌سازی کند
بیژن نوباوه هم درباره این سفر و حواشی آن به خبرنگار کیهان گفت: در مورد سفر هیئت تجاری و اقتصادی آمریکایی به ایران گفتنی‌هایی هست که انتظار داریم دولت محترم و وزارت خارجه در مورد آن پاسخگو باشند. در داخل این هیئت، عناصر سیاسی وجود داشتند که با مسئولان ایرانی از جمله نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری و در شهر قم با گروه‌هایی دیدار کردند. این سفر و دیدارها با این گروه آمریکایی که خودش را به عنوان یک هیئت عادی معرفی کرده در چارچوب مقررات ما نمی‌گنجد.
این نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اهداف واقعی این سفر می‌گوید: عده‌ای در مورد مذاکرات هسته‌ای  عجله می‌کنند، در حالی که باید دید توافق و نتیجه مذاکرات هسته‌ای چه می‌شود. اساسا نتیجه مذاکرات نه روابط با آمریکا که در مورد مسئله هسته‌ای است تا آمریکا را نسبت به انجام تعهدات خویش راستی آزمایی کنیم. لذا این هیئت یک هیئت غیررسمی و غیرقانونی است که سعی کرده با مسئولین ما ارتباط بر قرار نماید، به عبارتی این هیئت غیررسمی با اهداف رسمی وارد کشور شده است. باید پرسید که با چه هدفی می‌آیند و در قم با بعضی آقایان دیدار می‌کنند؟ وزارت خارجه باید پاسخگو باشد.
قاضی زاده هاشمی: هدف حذف مرگ بر آمریکاست
امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این سفر و اهداف آن به کیهان گفت: این موضوع از جهات مختلف قابل تحلیل است. یک موضوع این است که دوستانی که شعار مذاکره را با گفتمان برد – برد شروع کردند، مبنایی دارند که ما باید طبق این اصل برد – برد با دنیا تعامل داشته باشیم. به نظر می‌رسد یک چرخشی در این شعار شکل گرفته که توسط دولت بیان نمی‌شود اما عقبه فکری آنها در رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای به آن می‌پردازند. اظهارات آقای ابوطالبی که به عنوان نماینده ما در سازمان ملل معرفی شده بود و همچنین آقای صادق زیبا کلام در همین راستا است که ما در بحث مذاکرات هسته‌ای دستاوردهایی در کلان به دست آورده ایم و نیاز به بررسی جزئی موارد نیست. به نظر می‌رسد که این دستاورد از نگاه این جماعت حذف شعار مرگ بر آمریکاست و ما با کدخدای دنیا در حال مذاکره ایم و آنها ما را تحویل می‌گیرند و جایگاه پیدا کرده ایم! ولو اینکه کل صنعت هسته‌ای را هم بدهیم و محدودیت‌های غیرقانونی را بپذیریم.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت که مسئله هسته‌ای یک بهانه برای استحاله نرم در حوزه سیاست خارجی ما است چرا که نقطه قدرت و پرچم انقلاب اسلامی ما در آنجاست. آمریکا با این کارها می‌خواهد به دنیا نشان دهد که ایران هم با ما به اشتراک رسیده است و در حوزه‌های فرا هسته‌ای همکاری دارد.
دواتگری: مقامات دیدارکننده پاسخگو باشند
مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه نیز در گفت و گو با کیهان گفت: نکته اول این است که این هیئت آمریکایی در پوشش توریست آمده است و بر خلاف پروتکل‌های داخلی کشور این سفر و دیدارها صورت گرفته است. نکته دوم این است که اگر با برخی از مقامات نشست‌هایی انجام شده باشد، قابل بررسی است و آن مقام مسئول باید توضیح دهد که تحت چه عنوانی این دیدار انجام شده است اما باید به گونه‌ای موضوع بررسی شود که به اختلافات داخلی دامن نزند هر چند اگر کار غیرقانونی صورت گرفته باشد، نهادهای مسئول باید پاسخگو باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    44 13
    جناب شریعتمداری حتما اگه با روسها از این قرار ها می ذاشتن خوشحال می شدی نه؟
  • ناشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    27 6
    نياز به سرمايه گذاري داريم
  • رضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    28 6
    آقای نوباوه یاد آنروزها به خیر که تو بلاد کفر بودین و اینهمه دادو قال نمیکردین
  • صادق IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    14 30
    نمی دونم آقای روحانی پیش خودش چی فکر کرده که به آمریکایی ها اعتماد میکنه. حتما این ملت و دولت باید یک تاوان سخت بدهد تا بعد متوجه اشتباهات شود؟ یک نفر به آقای روحانی بفهماند باباجان آمریکا منجی بشریت نیست، منجی بشریت آقا امام زمان(عج) است.اگر میخوای موفق باشی روی سیاست داخلی و فسادها وقت بذار آقای روحانی عزیز
  • ناشناس IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    28 8
    نام ایران ایرانی را بالا و بالاتر ببریم، تاکی و کجا منزوی شدن ؟؟؟
  • راجع IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    11 7
    دولت محترم تلاش دارد به هر نحوی ارتباط ما با خارج را به خصوص غرب گسترش دهند .ارتباط با دیگر کشورها همیشه لازم و باعث پیشرفت سریعتر در زمینه علوم صنعت اقتصاد و ...می شود اما باید مراقب بود که اقتدار و استقلال کشورمان تحت شعاع قرار نگیرد آنان که امروز انرژی هسته ای رابهانه کرده اند پله پله تا تعطیل کردن کل چرخ صنعت ما پیش خواهند رفت امریکا و هم پیمانانش در هر کشورکه مداخله کرده اند جز ویرانی نتیجه ای نداشته اند آن ها در پی ان هستند تا ایران را از داخل ضعیف کنند سپس ضربه نهایی را بزنند.راهنمای ما باید فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری باشد برخی پنهان کاری های ایشان را هم نگران کرده کلام اخر این که طبق مضمون ایه شریفه قران: یهود ومسیح هیچ گاه با ما دوست نخواهند شد مگر ما تحت سیطره و استعمار ایشان باشیم
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    23 6
    نمی شه که با دنیا جنگید.با یه شعار نه چیزی به ما اضافه میشه نه چیزی از طرف کم میشه
  • زهرا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    39 33
    کیهان با این سیاستهای پوپولیستی می خواهد کجا برود تا الان چه کار مثبتی برای این ملت انجام داده جز به درد آوردن و جریحه دار کردن قلب ملت ملتی که از زبان آنها می خواهند تمام نیتهای خود را به کرسی نشانند ملتی سرافراز و سر بلند است که اقتصاد قوی داشته با شد زیر ساختهای تولید قوی باشد نه ملتی که فقیر است و درها را به روی خود بسته و فقر و فساد که ضمیمه یکدیگر هستند در آن جامعه موج میزند آیا کیهانیها واقعا در کیهان خارج از زمین زندگی میکنند که هیچ ناهنجاری و آنومی فرهنگی را که زاییده فقر و جهل و نادانی است نمیبینند کسی نمیگوید آمریکا دلش به حال ما سوخته نه آنها فقط منافع خود را دنبال میکنند ولی منافع ملت در کجاست ملتی نجیب و مهربا که از آنها فقط برای منافع شخصی استفاده میشود ای کیهانیان تا به کی خودتونو به خواب میزنید که گویی هیچ از این ملت نمیدانید و به اسم ملت اسب آرزوهای خود را
  • parsa IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    24 9
    شماها چرا ابنقدر دوست دارید یه دشمن برای خودتون حتما داشته باشید حتی اگر خیالی هم باشد. مسلم است که منافع شما ایجاب می کند که حتما این موجود خیالی باشد تا پشت آن پنهان شده و از رانتی که سال هاست شما و ایادی شما را از هیچ به همه چی رسانده استفاده کنید. دوستان بهتر است فرصت دهید این ملت مظلوم هم نفسی بکشند. باور بفرمایید انقدر از جیب این ملت اندوخته اید که برای هفت پشتتان هم کافی است. یقین بدانید هیچ کدام از اموال و عناوین و حزب و قدرت تان را با خود به گور نخواهید برد.شاید فردایی برای تان نباشد.
  • مسعود IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    26 8
    دلواپس،اصولگرا، اصلاح‌طلبان، و...همه یکدل هستند و هدفشان یکسان است و الباقی جنگ زرگری بین آنها میباشد.ملت هم به تب راضی...
  • هدي IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    49 9
    خوشحالم كه اومدن، هر عاقلي هم ميفهمه ارتباط با آمريكا خوبه و حناي كاسبان فتنه هم براي مردم رنگي نداره.
  • ایرانی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    58 8
    بهترین راه پیشرفت ایران تامل و گفتگو با دنیاست جنگ ونفرت جز بدبختی وفلاکت چیزی در پی ندارد
  • جلال IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    32 10
    چرامسعولین مافقط دنبال بهانه گیری هستندحالا همین اقایون سراغ تک تک مخالفین میرفتند الان حرفهای خوب خوب میزدن چون هیئت امریکایی باانهادیداری نداشته حسودی میکنند
  • ahmad IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    74 13
    نمیدونم واقعا بعضی ها چرا وقتی اسم امریکا و تعامل که میاد بدون توجه به نتایجش،چشم بسته مخالفت میکنند.بنظرتون ایران منزوی میتونه بهتربه اهدافش برسه یا ایرانی که از طریق تعامل با جهانیان تبدیل به یک قدرت بلامنازع میشه؟
  • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    28 63
    سلام میترسم هر چی تا حالا جلو اومدیم و شهید دادیم و هزینه کردیم رو از سر ذوق و دست پاچگی بر باد بدن!!
  • ایرانی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    82 15
    آقای نمایده شهررضاکه میگی تحریمهاهیچ اثری روی کشورمانذاشته وآمریکائیهاببینندشمامردمی که بیکارندوبدبخت شدندودرگرانی زندگی میکنندنمی بینیدفکرمیکنی همه مثل شمادرامدچندمیلیونی دارند
  • یک ایرانی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 1
    همانگونه که مستحضر هستید ملت شریف ایران نه از زمان پیروزی انقلاب بلکه سالها قبل از آن مخالف سیاست های زورمدارانه امریکاه بوده و هست و هدف از این مخالفت به رسمیت شناختن استقلال و آزادی مشروع این کشور بزرگ است یقینا" تا زمانیکه امریکاه اهداف سلطه پذیری خود بر ایران را کنار نگزارد همچنان این عدم اعتماد ملت ایران نسبت به آنها ادامه دارد ولی در صورت دیپلماسی صحیح و احترام به موجودیت ایران اسلامی ملت ایران ممکن است تجدید نظر نماید .
  • حسین IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 3
    مردم ساده وزودباور ایران بعد از سی سال چه جور هنوز این روباه مکار را نشناختیدفکر میکنید بعد از این همه ضربه زدن به ایران حالا عذاب وجدان گرفته مهربون شده لعنت به ذات مکارشون
  • روح الله IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    3 2
    خیلی بدبختین
  • حسین IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    6 1
    بلاخره باید ازیک جایی با دنیا آشتی کرد بشرط آنکه کلاه سرمان نرود
  • یارو IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 3
    اگر آمریکا اینقدر خوبه که عده ای برا چند نفرشان ذوق زده میشود پس چرا خودمون را باهاش در انداختیم چرا سفارتش را اشغال کردیم.
  • مسعود IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 0
    ما خیلی نا شکر تشریف داریم شرایط ما هر چه قدر هم که سخت باشه امنیت داریمو سربلندیم. برید شرایط یمن وعراق و سوریه افغانستانو ببینید
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 1
    بعضی از خواهران و برادران در نظراتشون صحبت از تعامل و دوستی با امریکا کردن.میخوام بدونم از کی تاحالا امریکا دلش واسه ایران و ایرانی سوخته؟اخه با چه عقلی رو قول و قرار یه مشت جنایتکار که دستشون به خون میلیونها انسان اغشته شده اعتماد میکنید؟گناه ایران چی بوده که بیش از سی ساله تحریمش کردن؟چرا داعش رو درست کردن؟چرا اسرائیل رو تجهیز و حمایت میکنند؟چرا از ال سعود حمایت میکنند؟چرا دانشمندان هسته ای رو زدند؟ چرا پهباد جاسوسی میفرستند؟بابا اگه از نظر نظامی ضعیف بودیم که الان هیچکدوم زنده نبودیم که اینجا نظر بدیم؟شما رو بخدا قسم یکم فکر کنید که دارید به کی اعتماد میکنید...
  • جواد IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 5
    به اكثر نظرات كه توجه ميكنيم مي بينيم كه وفور احساس و قلت تعقل در آن موج مي زند . هموطنان محترم چرا متوجه نيستسد اين ها بعنوان توريست آمده اند و با معاون وزير و يك روحاني در قم ملاقات داشته اند . همه توريست ها اين كار ها را مي كنند . ورود هر يك از اين كمپاني ها برابر است با بيكار شدن عده اي از جوانان اين مملكت . همين را مي خواهيد ؟ واقعا كه......
  • مجید IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 2
    من حرف خاصی ندارم فقط نمیدونم کی به کیهان اجازه داده زبون ملت باشه . آقا ما رابطه دیپلماتیک موثر و خوب میخواهیم با دنیا که یکیش آمریکا هست . معلومه که هیچ کشوری واسه رضای خدا نمیاد قرارداد ببنده و همکاری کنه مگه نذر پیغمبر کرده یا مثل شما از ترس اسرائیل به حزب الله باج بده . اونا در معاملات و قراردادهایشان باید زرنگی کنند و شما هم باید زرنگ باشید چیزی را مفت ندهید .قانون اقتصاد و بازار همینه .باید از راهی وارد شد تا اوضاع مملکت درست شود .
  • معین IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 0
    سلام . من نمیخوام سخنرانی کنم فقط خانمها و آقایان نتایج آمارهای مخالف و موافق را در نظر داشته باشید .
  • مبارزه با بي سوادان كوردل IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    3 7
    قابل توجه اراذل و اوباش و جيره خواران آمريكاعرض كنم كه دارم مي بينم اون روزي رو كه دست از پا درازتر افتادين زير پاي آمريكا و دماغ سوخته دارين چه كنم چه كنم مي كنيد؟؟؟ جيره خواران آمريكا از خود آمريكايي ها هم براي اين نظام مخطرناك ترهستند چون نفت رو آتيش دشمن مي ريزند همون هايي كه دلشون به سگ حساب شدن توسط اربابشون(بخوانيد كدخدا) هست!!!! زمان سر افكندگي افرادي مثل زيبا كلام و باوندو عقبه فتنه دور نيست از رگ گردن بهشون نزديك تره؟؟؟؟؟ مرگ و لعن تخدا بر افرادي كه بهانه ارتباط با دنيا قصد دارن دشمن و استكبار رو در لباس شيطان قرار داره به عنوان فرشته نجات نشون بدن شما ها موج دوم فتنه 88 هستيد!!! مرگ بر آمريكا و جيره خوارانش؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • دل نگران IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    6 4
    بعضی ها واقعا دوست دارند کشور همیشه منزوی و عقب مانده بمونه تا در امداشون کم نشه و از این میترسن که کشور به حالت تمام مدرنیته تبدیل بشه . من نمیدونم این روزنامه کیهان چی از جون ملت میخواد همیشه ساز مخالف همیشه خدا . اگر باور ندارین تیتراشو همیشه بخونین.
  • امير IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    8 4
    لطفا دست از بهانه گيري برداريد بزاريد با دنيا صلح كنيم دلواپس ها تا مردمو بدبخت نكنن ول نميكنن ولي مردم تو فشار هستند و اگاه لطفا كنار بيستيد تا صبر مردم سر نيومده
  • رامین IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    5 5
    مرگ بر آمریکا
  • رضا IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    5 5
    آقایی که میگی بهترین راه پیشرفت،تعامله، از نظر ما بهترین راه توکله..... اون وقته که خدا از جایی که فکر نمیکنی روزیت رو میرسونه... یادآوری میکنم لله ملک السماوات والارض،نه آمریکا!
  • حیدر علی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    3 6
    با سلام هیچوقت یادمون نره که امام روح الله فرمودند : آمریکا شیطان بزرگ و امام خامنه ای فرمودند: آمریکا قابل اعتماد نیست خدا بالا نشسته داره اعمال و رفتارمون رو میبینه هر کاره هستیم باید خدا رو مدنظر قرار بدیم و لاغیر تبعیت از ولایت عین تبعیت از رسول و خداست یادمون باشه