رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بخشی از ابهام‌هایی که پس از مذاکرات سوییس و با انتشار فکت‌شیت آمریکایی نسبت به مواضع طرف مقابل بویژه آمریکا ایجاد شده بود، در مذاکرات وین ابهام‌زدایی شده است.

صالحی:فکت‌شیت آمریکا در حال ابهام‌زدایی است
به گزارش ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در سخنانی در برنامه تلویزیونی نگاه یک، اظهار کرد: در مذاکرات لوزان در ارتباط با مسائل فنی و در ارتباط با تحریم‌ها،‌ مسائل حقوقی، مفاهیم مشترکی بدست آمد که از اول اسفند 1393 تا اواسط فروردین 94 مذاکراتی به طور فشرده برای رسیدن به این فهم مشترک صورت گرفت تا اینکه به بیانیه سوییس رسیدیم.

وی ادامه داد: الان باید این مفاهیم مشترک را تبدیل به توافقی کنیم که تعهدآور باشد؛ چراکه تا به امروز برای دو طرف تعهدی در بر ندارد.

صالحی با اشاره به مذاکرات هفته اخیر در وین که در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد، گفت: در این مذاکرات روی تحریم‌ها بیشتر تمرکز بود. مسائل فنی و حقوقی روشن است اما با توجه به انتشار فکت‌شیت آمریکایی تردید‌ها و ابهاماتی نسبت به آنچه طرف مقابل و بویژه آمریکا در مذاکرات لوزان گفته بود، ایجاد شد به نوعی که در فکت شیت آمریکایی درست و نادرست با یکدیگر مخلوط شده بود و تشویش فکری ایجاد کردند اما در مذاکرات وین مجدداً روی این مسائل بحث شده و تا جایی که اطلاع دارم مقداری از ابهاماتی که به واسطه فکت شیت آمریکایی ایجاد شده بود، برطرف شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره رفتار آمریکایی‌ها در ارائه برداشت متفاوت از تفاهم‌های مذاکرات سوییس، اظهار کرد: طرف مقابل سعی می‌کند از هر ابزاری استفاده کند تا شاید شرایط بهتر و دست بالا را در مذاکرات داشته باشد مثل استفاده از رسانه‌ها یا عصبانی کردن طرف مقابل. آن‌ها به خاطر اینکه امپراطوری رسانه‌ای دستشان است احساس می‌کنند دست برتر را دارند ولی حقیقت چیزی نیست که پنهان بماند.

وی همچنین تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم از طریق رسانه گفت‌وگو کنیم، چراکه ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد. وقتی توافق حاصل شد و نتایج بدست آمد راحت‌تر می‌توان درباره مذاکرات گفت‌وگو کرد اما باید بگویم در همین مذاکرات وین هفته اخیر بخشی از مسائلی که آن‌ها مورد تشکیک قرار داده بودند ابهام‌زدایی شده است.

صالحی در پاسخ به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند اطلاعات مهم از مذاکرات در اختیار مردم قرار گیرد و برخی مسئولان نیز بر لزوم انتشار فکت‌شیت ایرانی تاکید کرده‌اند، تصریح کرد: من امروز متوجه شده‌ام که رسانه‌های رسمی کشورمان نه تحت عنوان گزاره ‌برگ یا فکت شیت بلکه در چارچوب یک جمع‌بندی قبل از فکت شیت آمریکایی‌ها مطلبی را منتشر کرده‌اند به طوری که حتی رسانه‌های خارجی از آن مطلب بهره‌برداری کرده‌اند.

صالحی ادامه داد: یک عده در داخل می‌گویند آمریکایی‌ها به خاطر مسائل داخلی‌شان فکت شیت مورد نظر را منتشر کرده‌اند؛ با این حال ما انتظار داشتیم این فکت شیت مطالب نادرستش کمتر می‌بود تا موجب تفسیر و برداشت نادرست نمی‌شد.

وی درباره منتشر نشدن فکت شیت ایرانی نیز تصریح کرد: ما در سازمان انرژی اتمی در قسمت فنی گزاره‌برگی را آماده کردیم و به آقای ظریف دادیم و دوستانمان در وزارت خارجه موارد تحریم و سیاسی را اضافه کردند، با این تصور که قرار است فکت شیت ایران باشد و تقاضاهایی عمومی برای انتشار آن نیز مطرح شد. اما بعدا مسئولان تشخیص دادند با توجه به صحبت‌هایی که توسط مذاکره‌کنندگان و شخص آقای ظریف صورت گرفته است به همه مسائل پاسخ داده شده و معتقدم باید به جمع‌بندی مسئولان اطمینان کنیم، چراکه آنها حاکمیت و منافع ملی را دنبال می‌کنند.

صالحی تاکید کرد: حتما یک دلیل موجه وجود داشته است که مسئولان ضرورت دیده‌اند فکت شیت ایرانی به طور رسمی منتشر نشود چراکه ممکن است از آن سوءاستفاده شود. به هر حال ما در خارج از کشور مخالفانی داریم و همچنین رژیم صهیونیستی سعی دارد مذاکرات را مورد خدشه قرار دهد و از آن‌جایی که به هر حال آن‌چه منتشر می‌شود وجهه رسمی پیدا می‌کند و نگاه دولت محسوب می‌شود. در نهایت تصمیم بر این گرفته شده است که آن‌چه درباره مذاکرات و مفاهیم به دست آمده صحبت شده است کفایت می‌کند و با توجه به اینکه مذاکرات برای نگارش متن توافق آغاز شده است، دیگر ضرورتی به انتشار فکت شیت نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ابعاد حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای نیز گفت: ایران یکی از استثنایی ترین کشورها در عرصه هسته ای است و هیچ یک از بخش های این صنعت نیست که ما به آن نرسیده باشیم به ویژه در زمینه آب سنگین که یک کالای استراتژیک مثل غنی سازی است گام بلندی برداشتیم که الان تولید کننده 20 تن آب سنگین در سال هستیم که یک رقم قابل توجه است و تعداد کشورهایی که آب سنگین تولید می کنند بسیار اندک است

وی ادامه داد: در مذاکرات پذیرفته شد که ایران آب سنگین اضافی که داریم بفروشیم و این قدم بزرگی است و هم چنین اورانیوم غنی شده مان را بتوانیم بفروشیم و عملا ایران وارد کلوپ هسته‌ای جهانی شده‌ایم.

صالحی در بیان آنچه در بیانیه سوییس به دست آمده است، تصریح کرد: ماهیت راکتور اراک آب سنگین و فردو به عنوان تضمین استمرار غنی سازی در نطنز باقی می ماند. نطنز به عنوان یک مرکز غنی سازی برقرار بماند با بیش از پنج هزار ماشین و هم چنین در تحقیق و توسعه با وجود آنکه انها بسیار فشار آوردند متوقف کنند اما موفق نشدند. آنها حاضر بودند به نوعی با کنار گذاشتن تحقیق و توسعه از سوی ما هر امتیازی را به ما بدهند اما به خواستشان نرسیدند.

وی ادامه داد: 10 هزار ماشین در نطنز در حال کار است و ده هزار تای دیگر نصب شدند اما غنی‌سازی نمی‌کردند و نزدیک به دو هزار و چند صد ماشین در فردو داریم که از این تعداد ششصد تای آن غنی سازی می کرد 20 درصد که الان 5 درصد تولید می کند و در ماه 17 کیلو اورانیوم غنی شده 5 درصد تولید می کند و سایر ماشین‌ها فقط نصب شده اند و غنی‌سازی نمی‌کند و از قبل هم این روند بوده و تصمیم برای این روند مربوط به این دولت نیست. بنابراین در مجموع بناست در طی اجرای توافق احتمالی جامع هسته‌ای، از 10 هزار ماشین که غنی‌سازی می کند بیش از 5 هزار ماشین در نطنز غنی‌سازی کند و بیش از هزار تا در فردو نصب شده باشد که از این تعداد 350 تای آن در حال چرخش در خلا باشد. این ده هزار تا ماشین در حدود دو هزار و دویست کیلو در سال اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کرد که با این پنج هزار ماشین حدود هزار و پانصد کیلو اورانیوم غنی شده تولید می کنیم؛ اگر این میزان را نسبت به نیاز سالانه نیروگاه بوشهر بسنجیم که در سال به 30 هزار کیلو اورانیوم نیاز داریم و فاصله دو هزار و دویست کیلو یا هزار و پانصد کیلو خیلی تفاوتی ندارند چراکه تا رسیدن به نیاز مورد نظر برای بوشهر خیلی فاصله است.

صالحی گفت: اگر همین امروز بخواهیم 190 هزار سو را تامین کنیم باید سه نطنز دیگر اضافه کنیم و حدود 170 هزار ماشین نسل یک بسازیم تا به این هدف برسیم و این چیزی نیست که ظرف چند سال بشود انجام داد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به 190 هزار سو از ماشین‌های جدیدتر استفاده نمی‌کنیم؟ گفت: ماشین‌های IR -2m, IR-4 در سال های 88 که در سازمان انرژی اتمی بودم فعالیت شان را شروع کردیم و آن زمان بنده دستور العملی را صادر کردم که آرام ارام ماشین نسل یک را کنار بگذاریم چرا که IR-1 (پاکستان1 یا P1) را از سال 69 تا 76 طول کشید تا توانستیم این ماشین ها را با وجود این که نقشه آنها را داشتیم دو تا از این ماشین ها را مونتاژ کنیم. از سال 76 تا 88 طول کشید تا یک آبشار 165 تایی از P1 داشته باشیم و از سال 85 ما مهندسی معکوس را شروع کردیم و IR-1 را تولید کردیم. وقتی در سال 88 به سازمان رفتم دیدم IR-1 خرابی اش بالاست و متوجه شدیم پاکستانی ها خودشان هم روی نسل P1 خیلی کار نکرده‌اند. بنابراین متخصصان ما شروع به مهندسی معکوس و طراحی نسل جدید ماشین ها را شروع کردند و ماشین های IR-2m و IR-4 طراحی شد و آبشارهای ده تایی و 164 تایی آماده بود و گفتیم که نسل یک که از بین رفت دیگر جایگزین نکنیم و ماشین های جدید را جایگزین کنیم اما این تصمیم به دلایل خاص خودش در زمانی که بنده دیگر در سازمان نبودم و حتما هم دلایل درستی بوده است اجرا نشد شاید فکر کردند IR-4 هنوز آن اطمینان لازم را ندارد و همان نسل یک یعنی تولید انبوه IR-1 را ادامه دادند. در حالی که IR-4 سو 5 دارد که برای نطنز حدود 40 هزار ماشین از آن کافی است. اگر ما همان سال‌های 88 این نسل ماشین را تولید انبوه می‌کردیم در شرایط دیگری در مذاکرات بودیم. وقتی که ظرفیتی را به دست بیاوریم همان ظرفیت را حفظ می‌کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: از سال 69 که مبدا خرید ماشین‌های سانتریفیوژ از خارج است و فعالیت‌های هسته‌ای اوج گرفت، تا الان با همت عالی جوانان توانستیم تمامی آستانه‌های فن‌آوری هسته‌ای را به دست آوریم و حالا باید با یک برنامه ریزی درست آینده این صنعت را به گونه‌ای پیش ببریم که هم مرقون به صرفه باشد و هم ایجاد شغل و کار کند و هم نشاط آن حفظ شود.

صالحی درباره ادامه کار غنی‌سازی و ساخت و نصب سانتریفیوژ در طی ده سال اجرای توافق احتمالی جامع هسته ای و این پرسش که ایران پذیرفته است در طی این ده سال برای رسیدن به 190 هزار سو اقدام نمی‌کنیم؟ گفت: بله. ما پذیرفتیم طی ده سال سقف سوی ما پنج هزار و شصت ماشین در نطنز به علاوه هزار و چهل و چهار ماشین در فردو باشد (ضامن نطنز) و این نتیجه مذاکرات بوده است.

وی افزود: بعد از 10 سال این طور نیست که یک دفعه 190 هزار سو را ایجاد کنیم. اگر در این مدت نیاز به ماشین های جایگزین داشته باشیم از ماشین هایی که الان ساخته و نصب شده اند استفاده می شود و اگر این ماشین ها هم تمام شود و انبار ما تهی شد می توانیم در این ده سال IR-1 تولید کنیم تا تعداد پنج هزار و شصت ماشین ما باقی بماند. می رسیم به انتهای ده سال و در بهترین شرایط این است که پنج هزار و شصت ماشین نسل یک داریم و از آن زمان به بعد با یک برنامه ریزی درست با ماشین های نسل جدید خود را باید به 190 هزار سو برسانیم. مثلا با IR-8. الان در سالن A در نطنز زیر ساخت‌هایش نسبتا تکمیل است و در این سالن IR-1، IR2m، IR-4 و احتمالا IR-6 می‌تواند جای بگیرد اما IR-8 را نمی‌توان در آن سالن جای داد.

صالحی همچنین یادآور شد: ما سالن B را هنوز دست نزدیم و تا انتهای 10 سال برای سالن B زیرساخت ایجاد نمی‌کنیم چون می‌خواهیم ببینیم از چه نسلی می‌توانیم این سالن را مجهز کنیم و هنوز تست های ماشیم پیشرفته نسل هشت ما انجام نشده است . به طور استاندارد برای شرکتی مثل یورنکو (خدمات غنی سازی ارایه می‌دهد در دنیا با شصت سال سابقه) هشت سال طول می کشد تا یک نسل ماشین سانتریفیوژ را به تولید انبوه برسد و احتمالا برای ما ده الی یازده سال شاید طول بکشد و نمی‌خواهیم سرنوشت ماشین نسل هشت‌مان به سرنوشت نسل یک دچار نشود. بنابراین تا انتهای 10 سال ما زیرساخت سالن B و تولید انبوه هیچ‌یک از ماشین‌های پیشرفته را نداریم. از انتهای سال 10، سه یا چهار سال طول می‌کشد که ما به ظرفیت 190 هزار سو برسیم.

صالحی درباره تولید IR-6 گفت: این نسل آبشار 10تایی‌اش کار می‌کرد اما با مشکل مواجه شد و مجبور شدیم کار را متوقف کنیم روی آن و دوباره طراحی آن بازبینی شود تا مشکل آن حل شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با تامین سوخت نیروگاه بوشهر تاکید کرد که سوخت این نیروگاه تا 10 سال تضمین است و روس‌ها تعهد دادند که تامین کنند و این زمان قابل تمدید هم هست و مشکلی برای تامین سوخت این نیروگاه نداریم.

وی با اشاره به تصمیم کشور در سال 90 برای مذاکره با آمریکا و موضوع به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران در زمان تصدی وی در وزارت امور خارجه تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این باره فرمودند که دولت سابق آمدند پیش من و تقاضایی داشتند.

صالحی افزود: پنج، شش سالی بود که مذاکرات با 1+5 در جریان بود و هر مذاکره با فاصله های طولانی انجام می‌شد و هر بار که قدم‌هایی پیش گذاشته می‌شد مثل آلماتی 1 اما آمریکایی‌ها اخلال می‌کردند. از این رو این پیشنهاد را خدمت مقام معظم رهبری عرضه داشتم و ایشان هم بزرگوارانه پذیرفتند، البته شرایطی را گذاشتن و گفتند که قابل اعتماد نیست اما از باب اتمام حجت گفتند مذاکره کنید. یکی از شرایط حضرت آقا این بود که فقط مذاکرات در زمینه هسته‌ای باشد. ما دو بار در عمان مذاکره داشتیم و بار دوم منجر به این شد که سلطان عمان نامه‌ای را به آقای احمدی‌نژاد فرستادند و گفتند در آن که نماینده آمریکا همراه با نماینده ایران آقای خاجی معاون وقت وزارت خارجه و سفیر فعلی ایران در چین پیش من آمدند و آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما اصل غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسیم. بعد از آن قرار بود جلسه سوم مذاکرات هم تشکیل شود و فرمت مذاکرات هم تعیین شده بود اما با رسیدن به انتخابات رسیدیم و تصمیم گرفته شد که صبر کنیم و ادامه موضوع را به دولت یازدهم موکول کنیم و دولت یازدهم هم الحمدلله به خوبی توانست مساله را پیش ببرد.

وی درباره اظهارات ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا درباره کیفیت نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران در طی اجرای توافق احتمالی جامع هسته‌ای، با بیان اینکه "مذاکرات سه لایه فنی، حقوقی و سیاسی دارد"، گفت: ما با آقای مونیز یک کلمه هم درباره بازرسی‌ها و نظارت‌ها صحبت نکردیم. ما با او درباره اراک، نطنز، فردو، ذخایر و تحقیق و توسعه صحبت کردیم و درباره اینکه چطور بازرسی کنیم هیچ صحبتی نکردیم. اما دوستان مذاکره‌کننده ما نپذیرفتند که ایران به عنوان یک استثنا در بازرسی‌ها و نظارت‌ها پذیرفته شود.

صالحی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی فراتر از کره شمالی اعمال خواهد شد، اظهار کرد: به احتمال قوی این‌ها به نوعی شرح اجرای پروتکل الحاقی را از منظر خود بیان می کنند. اولا اینکه بازرسی‌ها و دسترسی‌ها به آژانس داده می‌شود و توافق ژنو هم راستی‌آزمایی‌اش توسط آژانس صورت می‌گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه "120 کشور پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند"، افزود: پروتکل الحاقی این اجازه را می‌دهد که اگر آژانس بنا به دلایلی بخواهد سایت‌های غیر هسته‌ای را بازدید کند اول باید به کشور متبوع اعلام کرده و دلایل را بیان کند و اسناد و مدارک لازم برای اثبات ادعاهایش برای بازدید، ثابت شود. ایران می‌تواند بگوید یا از اطراف آن سایت نمونه‌برداری کن چراکه با نمونه‌برداری در فواصل دور می‌توانند ثابت کنند کسی یا کشوری خطا کرده است یا نه یا ایران می‌تواند بگوید وارد این سایت بشو اما بازرسی مدیریت شده به او می‌دهیم و بخش‌های مختلف را می‌پوشانیم و بازرسان را به نقطه‌ای که می‌خواهد داخل سایت می‌برد. آنها سعی دارند این برداشت از پروتکل الحاقی را در افکار عمومی جا بیندازند که چنین اعمال فشارهایی را بر ایران خواهند داشت در حالی که درست نیست.

صالحی درباره حل نشدن موضوع سایت پارچین گفت: این موضوع مربوط به گذشته و دوره آقای لاریجانی و تدوین مدالیته است که شش موضوع ایران در آن زمان حل شد اما مطالعات ادعایی را وقتی دیدند پرونده در حال حل و فصل است باب کردند و موضوعاتی از جمله انفجارات قوی را طرح کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: انفجارهای قوی می‌تواند صورت گیرد و چپز عجیبی نیست و هر انفجاری که با مواد هسته‌ای نیست. می‌گویند انفجار قوی انجام داده‌اید خب که چی؟ مثلا وزارت دفاع ما باید نگاه کند که شما ناراحت می‌شوید که انفجار قوی انجام دهد. اما حرف ما این نیست. آنها دو بار از سایت پارچین بازدید کردند و هر بار هم گفتند که آخرین بار است. ما مشکل بازدید نداریم بلکه مشکل حاکمیتی داریم و ایران نمی تواند هر بار که آنها خواستند بازدید از این سایت داشته باشند این اجازه را دهد.

وی درباره خاتمه دادن به موضوع مطالعات ادعایی با بیان اینکه خوشبختانه در جلسه اخیر مذاکرات با آژانس دو مساله انفجارات قوی و یک مقاله در حال حل و فصل است گفت: مدعی هستند که دکتر شهریاری مقاله ای نوشته و بر اساس آن حتما می خواسته در مسیر غیر صلح امیز حرکت شود. در حالی که اگر بخواهد کاری کند که در مقاله ای که در کشورهای آنها منتشر می شود که نمی اید چنین بحث هایی کند. این مقاله علمی درباره نقل و انتقالات نوترون و محاسبات ریاضی با کدها و نرم افزارهای محاسباتی است. ما به 1+5 صریحا اعلام کردیم که برای حل مطالعات ادهایی باید وزن سیاسی‌اش را به کار گیرد و نباید در مساله مطالعات ادعایی اعمال نفوذ کند و آژانس را باید آزاد بگذارد تا این امر تسریع شود. ما معتقدیم این مساله قابل حل است و در جلسه اخیر در تهران خیلی مسایل درباره دو موضوع باقی مانده حل شده است و اگر اینها حل شود ما دیگر خیلی مساله خاصی نداریم.

صالحی درباره آنچه در فکت شیت به عنوان حل مسایل گذشته و حال آمده است و تفاوت آن با بحث مطالعات ادعایی گفت: چیزی به عنوان مطالعات ادعایی معنا ندارد و ما گفتیم مثلا اگر سوالی مربوط به گذشته دارد می توانند مطرح کنند.

وی در خصوص تحقیق و توسعه و استمرار این فعالیت‌ها در طی اجرای توافق احتمالی جامع اظهار کرد: ما الان در بخش تحقیق و توسعه IR-4، IR-8، IR-2m، IR-5،IR-6 داریم. الان روی IR-8 کار نمی‌کنیم اما بعد از توافق شروع به کار روی این ماشین را با شدت شروع می‌کنیم. در IR- 6 و IR-6 نیز کار را شروع می‌کنیم.

صالحی درباره ساخت سانتریفیوژ در طی اجرای توافق جامع هسته‌ای توضیح داد: یک ماشین آبمیوه‌گیری هم سانتریفیوژ است و ما در مراکز بهداشتی و تولید دارو از سانتریفیوژ که ماشینی است برای جداسازی استفاده می‌شود و تولید کننده نیروی گریز از مرکز است. بنابراین ما می‌توانیم روی سانتریفیوژ کنیم اما روی سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم نمی‌توانیم کار کنیم. الان ما به وزارت بهداشت سانتریفیوژهایی می‌دهیم که هشتاد هزار دور در دقیقه می‌چرخد همچنین برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار یکی از روش‌ها استفاده از سانتریفیوژ است که در فردو می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای آمریکا در رابطه با فردو که گفته است 15 سال متوقف می‌شود، گفت: یکی از مواردی که در نظر گرفتیم، تولید ایزوتوپ‌های پایدار در این سایت است و 1+5 و هر کشوری در این گروه از جمله روس‌ها اعلام آمادگی کردند در این باره به ما کمک کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: سال 88 تصمیم گرفته شد جایی را ایجاد کنیم به عنوان تضمین استمرار اصل غنی‌سازی. فردو جایی در کوه با ظرفیت سه هزار ماشین است و سایتی در قالب غنی‌سازی صنعتی نیست. همین حالا 17 کیلوگرم اورانیوم تولید می‌کند. بنابراین اینکه بگوییم فردو مرکز تولید صنعتی غنی‌سازی است، درست نیست.

وی ادامه داد: اگر فردو از اول مرکز تحقیقات بود، می‌توانستیم تمام ماشین‌ها و وسایل حساس اندازه‌گیری و مونتاژ را در آن جای دهیم تا اگر خدای نکرده اتفاقی افتاد بتوانیم ضمانت داشته باشیم. در سال 88 - 89 گفتیم بگذارید فردو سایت تحقیقاتی شود اما بعد تصمیم گرفته شد که در آنجا از نسل IR-1 بگذاریم. اینکه بگوییم چرا در فردو قرار است ایزوتوپ تولید شود، خوب نمی توان همین طوری یک حرفی زد، پیشنهاد مشخص دهند که در چارچوب وضعیت و موقعیت فعلی بگنجد.

صالحی تصریح کرد: مذاکره کنندگان اصل صنعت هسته ای را با مقداری محدودیت حفظ کردند. البته ایده ال این بود که هیچ محدودیتی نمی پذیرفتیم و فقط اکتفا می کردیم به این که بگوییم ما قصد نداشته و نداریم که سلاح هسته ای بسازیم و آنها هم می گفتند قبول داریم و بروید کارتان را بکنید. اگر این طور بود چرا سال‌ها مذاکره کردیم؟ یک ایده این بود که بشویم لیبی و ایده دیگر اینکه مثل کره شمالی شویم اما ما فتوای مقام معظم رهبری را داریم. اما حالا که مذاکره می‌کنیم یعنی بین این دو ایده می‌خواهیم به حد وسطی برسیم و در این کشاکش هر کدام سعی می کنیم دیگری را به طرف خود بکشانیم. آنچه تاکنون به دست آمده نه اینکه بهترین تفاهم بوده است اما حداقل شرایطی بوده است که در چارچوب خطوط و کلیاتی که نظام تعیین کرده است به آن رسیدیم. یعنی حق ایران در غنی‌سازی مورد پذیرش قرار گیرد، غنی‌سازی بماند نه آنکه دکوری باشد، تحقیق و توسعه، آب سنگین اراک و فردو نیز باقی بمانند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال نقض عهد از سوی طرف مقابل خاطرنشان کرد که در این صورت فعالیت های ما هم به سرعت به وضعیت سابق بازمی گردد.

وی درباره ذخایر اورانیوم غنی شده که قرار است فروخته یا تبدیل شود گفت: ما چند صد تن اورانیوم طبیعی داریم که در صورت نقض عهد آنها را تزریق می کنیم و اورانیوم غنی شده تولید می کنیم. ما می پذیریم که در طول اجرای توافق ذخایر ثابت اورانیوم غنی شده تا 5 درصدمان 300 کیلوگرم باقی بماند اما اورانیوم طبیعی به مقدار زیاد در اختیار داریم.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود گفت: برای ساخت راکتورهای آب سبک مشکلی نداریم و همین الان هم تسلط کامل بر این نوع راکتورها از نوع راکتور تهران داریم و هیچ گلوگاهی در این رابطه در طراحی و ساخت آن برای ما وجود ندارد.

وی درباره راکتور اراک تصریح کرد: ما می خواهیم با کمک کشورهای پیشرفته بازطراحی و ساخت راکتور را انجام دهیم چرا که می توانیم انتقال تکنولوژی و تامین تجهیزات داشته باشیم و به علاوه مشاوره در زمینه تحقیقاتی داشته باشیم و هم چنین ساخت آن تسریع شود. در هر حال قرار داد بازطراحی و ساخت اراک باید به گونه ای تنظیم شود که به لحاظ حقوقی الزام آور باشد.

این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی درباره زمان عملیاتی شدن راکتور اراک اظهار کرد: اعلام زمان مشخص سخت است اما اگر تجهیزاتش تامین شود و ساخت سوختش تسریع شود شاید حدود شش سال زمان نیاز باشد تا عملیاتی شود.

وی در پاسخ به منتقدان درباره اراک گفت: اگر قرار بود همان مسیر قبلی را برای ساخت اراک طی کنیم نمی توانستم درباره زمان راه اندازی آن زمانی را به شما اعلام کنم. مثل این است که شما ماشینی را ساخته باشید اما چهار چرخ نداشته باشد یا جعبه دنده نداشته باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ساخت راکتورهای با قدرت پایین با هدف تولید برق و آب شیرین کن، افزود: ما قصد داریم به سمت نیروگاه‌های کوچک مثلا 100 مگاواتی رویم و با کشورهای مختلفی برای ساخت و مشارکت در ساخت آنها صحبت کرده‌ایم.

وی درباره ساخت راکتورهای آب سنگین در کشور گفت: راکتور اراک یک راکتور تحقیقاتی است و قرار نیست برق تولید کند و نباید تصور اشتباه درباره آن شود. علاوه بر این الان در دنیا کمتر کشوری دیگر به سراغ ساخت راکتورهای آب سنگین برای تولید برق و قدرت می‌روند در هر حال اگر قرار باشد به این سمت برویم نیاز به یک کار مطالعاتی داریم.

صالحی در ادامه از پیشرفت کشور در عرصه تولید رادیودارو و ورود ایران به عرصه صادرات در این بخش اشاره کرد و افزود: ما قصد داریم زیرساخت تولید صنعتی رادیودارو با استاندارد GMP بسازیم که استانداردی بین‌المللی است و بعد از سه الی چهار سال یکی از کشورهای فعال در صادرات رادیودارو خواهیم شد.

معاون رییس‌جمهور که در دو ماه گذشته تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را همراهی کرده است، در پایان از محمدجواد ظریف قدردانی کرد و گفت: افتخار می‌کنم که اعضای تیم به ویژه آقای ظریف با عزت و اقتدار و آگاهی و اشراف کامل از حاکمیت ملی کشور دفاع می‌کنند و البته با شرایط و محدودیت‌هایی که داریم اجازه ندادند طرف مقابل اراده‌اش را به ما تحمیل کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.