قدس آنلاین:رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به شعار سال مبنی بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، عزم خود را برای ورود به حوزه هایی که در گذشته کمتر به آن توجه می شد، جزم کرده است.

احداث 3 اورژانس جدید در بیمارستانهای خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد،دکتر ابراهیم گلمکانی در جمع خبرنگاران استان با اشاره به برنامه های هفته سلامت اظهار داشت : جایگاه تغذیه در بستر سلامت مظلوم مانده است اما دولت یازدهم نشان داد چنین جسارتی دارد و در حیطه هایی که کمتر توجه شده است، ورود پیدا می کند.

وی افزود : در حوزه سلامت، وجوه بین بخشی زیادی وجود دارد و باید با کمک دیگر دستگاه ها در حیطه سلامت غذایی که اهمیت دوچندان دارد، وارد عمل شد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی دامنه وسیعی را دربر می گیرد، خاطر نشان کرد: ساماندهی عرضه شیر فله ای در استان در کارگروه سلامت تصویب شده است و از این پس در مراکزی که تعیین شده توسط علوم پزشکی استان عرضه شیر فله ای خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بعضی شعارها قابلیت عملیاتی شدن در کوتاه مدت را ندارد و نیازمند فرهنگ سازی است، افزود: شعار هفته سلامت، عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت تعیین شده است که نشان دهنده اهمیت سلامت شهروندان برای داشتن جامعه ای سالم است.

گلمکانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نظارت بر روند تولید، توزیع و عرضه محصولات کشاورزی، با هدف کاهش سموم شیمیایی و کودها، تولید محصولات کشاورزی کد دار و همچنین فرهنگ سازی برای استفاده از سبزی های گلخانه ای و آپارتمانی با کمک جهاد کشاورزی استان، از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در راستای تامین امنیت غذایی ساکنان استان است.

وی از تلاش دانشگاه علوم پزشکی استان برای کاهش شیوع تب مالت خبر داد و عنوان کرد: دانشگاه با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، برای کاهش شیوع تب مالت برنامه هایی در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به وضعیت تغذیه ای مردم کشور و استان که نیاز به تغییر دارد، اظهار داشت: کمبود ویتامین D در بین 90درصد زنان و 67درصد مردان کشور دیده می شود که در همین راستا طرح مکمل یاری در مدارس دخترانه استان، با توزیع کپسول ویتامین D در حال اجرا است.

***فضاهای اورژانس بیمارستان ها متناسب با جمعیت استان رشد نکرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: وضعیت اورژانس بیمارستان ها، یکی از دغدغه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و با توجه به این مهم، برای کاهش مشکلات این بخش تلاش می شود.

 گلمکانی با بیان اینکه وضعیت اورژانس بیمارستان ها، یکی از دغدغه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: فضاهای اورژانس بیمارستان های استان، متناسب با جمعیت رشد نکرده و نیازمند توجه جدی برای کاهش مشکلات این بخش است.

وی افزود: ساخت اورژانس جدید برای دو بیمارستان استان که یکی بیمارستان امام علی علیه السلام بجنورد است، تصویب شده و تاکنون نیز دو و نیم میلیارد تومان اعتبار برای این مهم، دریافت شده است. 

وی همچنین از رایزنی برای ساخت اورژانس جدید در یک بیمارستان دیگر استان خبر داد و اظهارداشت: در اورژانس بیمارستان های استان به لحاظ نیروی درمانی و امکانات مشکل نداریم، مشکل اصلی کمبود فضاهای اورژانس است. 

وی توسعه اورژانس ها و بخش ICU بیمارستان های استان، با توجه به بیماران خاص به عنوان برنامه های سال جاری دانشگاه علوم پزشکی استان برشمرد و بیان کرد: رسیدگی به بیماران خاص در راستای ادامه طرح تحول سلامت انجام می شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح سلامت در حوزه حاشیه شهرها که 11میلیون جمعیت شهری کشور را در بر می گیرد و طی روزهای گذشته با حضور وزیر بهداشت در مشهد به طور رسمی شروع شد، گفت: سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین دارای جمعیت حاشیه نشین است، اما ما شهر آشخانه را هم در این زمره قرار دادیم تا از مزایای طرح تحول سلامت برخوردار شود. 

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه متن شهرهای استان هم چندان از طرح تحول سلامت برخوردار نیستند، قصد داریم تمام شهرها، هم متن و هم حاشیه را تحت پوشش این طرح قرار دهیم. 

وی اظهارداشت: ایجاد پنج مرکز جامع سلامت و 15 پایگاه سلامت در بجنورد با داشتن مراقب بهداشتی، کارشناس روان شناسی، کارشناس تغذیه و یک پزشک، از جمله برنامه های ما برای اجرای طرح مراکز جامع سلامت شهری است. 

وی با بیان اینکه هیچگاه به صورت فعال به بهداشت شهروندان نپرداخته ایم، بلکه هرگاه خود فرد به مرکز درمانی مراجعه کرده، تحت درمان قرار گرفته است، گفت: در این مراکز ما به سلامت شهروندان توجه ویژه خواهیم کرد و به آن ها خدمات درمانی ارائه خواهیم داد. 

وی همچنین از دریافت آیین نامه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای سلامت بهداشت دهان و دندان خبر داد و گفت: چون هنوز تعرفه ها برای دندان پزشکی سطح دو مشخص نشده، دانشگاه در مرحله تشکیل ستاد ست، ضمن اینکه با شروع هفته برای 40هزار جمعیت روستایی 6 تا 14 سال ارائه خدمات دندان پزشکی در حال اجرا است. 

دکتر گلمکانی از بالا بودن ابتلا به سالک در شهر جاجرم و بخشی از شهر اسفراین نسبت به میانگین کشوری خبر داد و اظهار کرد: در دیگر بیماری ها، مانند درصد ابتلا به سرطان ها از میانگین کشوری پایین هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان نیز که در این نشست حضور داشت، از مخالفت دامپزشکی با عرضه فله ای شیر خام خبر داد و گفت: تلاش داریم در بازه زمانی چهار ساله، با تعیین مکان های مناسب عرضه شیر فله ای، به تدریج این رویه را حذف و مردم را به استفاده از شیر پاستوریزه ملزم کنیم.

شریفی به انجام کار مطالعاتی برای این فعالیت اشاره کرد و افزود: هر سوپر مارکتی مجوز عرضه شیر را ندارد و اماکنی که شیر فله ای عرضه می کند باید شرایط مد نظر دامپزشکی استان را دارا باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تمام محصولات پروتئینی خام در سال گذشته کار آنتی بیوتیکی انجام شد، عنوان کرد: در این زمینه محصولات عاری از هرگونه فلزات سنگین و سموم بود و از جمله استان های پاک در این زمینه به شمار می رویم.

وی با بیان اینکه مرغ های منجمد از سلامت بیشتری نسبت به مرغ های غیر منجمد برخوردار است، افزود: از این پس مرغ های بسته بندی حداکثر تا یک کیلو و 800گرم وزن خواهد داشت تا مرغ سالمی به دست مصرف کننده برسد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.