مدیرعامل بانک صادرات با اعلام خبر آغاز طرحی برای حمایت از واحد‌های تولید داخلی، درباره تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده گفت: بانک صادرات هیچ شرط خاصی برای این موضوع نداشته و نرخ سود سپرده باید به صورت معقول تعیین شود.

آغاز ارائه تسهیلات به واحدهای تولید داخلی

 

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، اسماعیل لله‌گانی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به طرح حمایت از واحد‌های تولیدی داخلی اظهار کرد: با توجه به تاکید رییس جمهور و وزیر اقتصاد و اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی برای حمایت از واحد‌های تولیدی داخلی بانک صادرات طرح حمایت از تولید داخلی را مطرح کرده است.

 

 

وی در این باره عنوان کرد: این طرح به منظور افزایش قدرت خرید از واحد‌های تولیدی است و به این منظور خریداران محصولات واحد‌های تولیدی داخلی می‌توانند از بانک صادرات تسهیلات دریافت کنند.

 

مدیرعامل بانک صادرات همچنین تصریح کرد: واحد‌های تولیدی که امکان تولید محصول دارند، اما امکان فروش ندارند می‌توانند با استفاده از این طرح بانک صادرات و با اعلام آمادگی خریداران، تسهیلاتی با نرخ 22 درصد دریافت کنند.

 

 

لله‌گانی با اشاره به این‌که طرح حمایت از واحد‌های تولیدی در بیش از سه هزار شعبه بانک صادرات اجرا می‌شود، افزود: تمام واحد‌های تولیدی می‌توانند به شعب بانک صادرات در سراسر کشور درخواست ارائه کنند و با افتتاح حساب در این بانک از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

 

وی درباره‌ی شرایط افتتاح حساب واحدهای تولیدی در بانک صادرات گفت: سقف و طول مدت مشخصی برای افتتاح حساب از سوی واحد‌های تولیدی در نظر گرفته نشده است.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به این‌که این طرح صرفا مخصوص واحد‌هایی است که امکان تولید دارند، اما توان فروش کمتری دارند، گفت: براساس ارزیابی مشتری و توان بازپرداخت او سطح تسهیلات مشخص می‌شود که در حال حاضر این سقف معادل دو میلیارد ریال به ازای هر خریدار است.

 

 

وی ادامه داد: ضمانت بازپرداخت این تسهیلات نیز با توجه به شرایط مشتری، اعتبارسنجی از وی و نظر کمیته اعتباری شعب تعیین خواهد شد. همچنین در حال حاضر پنج روز از ابلاغ دستورالعمل این طرح به شعب بانک صادرات می‌گذرد.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات همچنین درباره‌ ویژگی‌های این طرح گفت: این طرح در راستای حمایت از خریداران و تولیدات داخلی است که البته می‌تواند واحد‌های اقتصادی را نیز از رکود خارج کند.

 

 

وی افزود: با تسهیلاتی که این بانک به خریداران تولیدات داخلی می‌دهد این امکان را به وجود می‌آورد که خریداران تولیدات داخلی بتوانند به صورت قسطی محصولات را خریداری کنند در حالی که پرداخت برای تولیدات خارجی باید نقدی باشد.

 

 

لله‌گانی درباره‌ی سازوکارهای بانک صادرات برای جلوگیری از دریافت تسهیلات برای انجام خرید‌های صوری گفت: دو راهکار در این مورد تاکید شده است که حتما توان واحد‌های تولیدی برای تولید محصول و خرید واقعی از سوی مشتری توسط کارشناسان بانک صادرات سنجیده شود.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات افزود: راهکار دیگر این است که بخشی از وجوه واحد‌های تولیدی به صورت ال.سی در حساب این واحد‌ها در بانک صادرات ذخیره می‌شود.

 

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که بانک صادرات با چه راهکاری می‌تواند تسهیلات را با نرخ 22 درصد ارائه دهد، گفت: بانک صادرات با صدور اسناد اعتباری ارزی ریالی برای واحد‌های تولیدی و ارائه سایر خدمات که گردش پول را زیاد می‌کند قیمت پول را پایین می‌آورد و در نهایت ارائه‌ی تسهیلات با نرخ سود 22 درصد امکان‌پذیر می‌شود.

 

 

لله‌گانی همچنین در پاسخ به این سوال که خریداران کدام واحد‌های تولیدی امکان استفاده از این تسهیلات را دارند؟ اظهار کرد: تمام خریداران می‌توانند با ارائه‌ی مدارک از این تسهیلات استفاده کنند و این واحد‌ها باید دستورالعمل بانک صادرات را بپذیرند و با بانک به توافق برسد.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به این‌که بیشترین سقف تسهیلات برای فروش کالاهای صنعتی در نظر گرفته شده است درباره‌ی ارائه تسهیلات به خریداران خودرو نیز اظهار کرد: لازم است در ابتدا شرکت‌های خودروسازی به بانک مراجعه کرده و تفاهم‌نامه داشته باشند تا خریداران این خودروهای داخلی بتوانند از این تسهیلات خرید استفاده کنند.

 

نشست بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود سپرده

 

وی درباره آخرین تصمیمات در مورد تعیین نرخ سود سپرده در نشست روز گذشته رییس بانک مرکزی با روسای بانک‌ها اظهار کرد: کاهش نرخ سود سپرده و به طبع آن کاهش نرخ تسهیلات برای حمایت از واحد‌های تولیدی در دستور کار مدیران عامل بانک‌ها قرار گرفته و پیشنهاداتی در این مورد به بانک مرکزی ارائه شده که در حال حاضر این موضوع در شورای پول و اعتبار در حال طی مراحل کارشناسی است.

 

 

لله‌گانی با اشاره به این‌که بعد از تصمیم‌گیری این امر به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد، عنوان کرد: اگر نرخ سود سپرده به صورت معقول تعیین شود باید شرایطی در نظر گرفته شود که نظم بازار پولی در آن حفظ شود.

 

نحوه بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران موسسه میزان

مدیرعامل بانک صادرات همچنین درباره‌ی بحث ادغام موسسه میزان با بانک صادرات اظهار کرد: در مورد موسسه میزان هماهنگی‌های لازم بین بانک صادرات و بانک مرکزی انجام شده و به منظور کمک به سپرده‌گذاران جلسات کارشناسی در حال انجام است که در چارچوب قوانین این تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود.

 

 

وی با تاکید بر این‌که موضوع ادغام موسسه میزان و بانک صادرات منتفی است، افزود: در حال حاضر وجوهی از سوی موسسه میزان به حسابی نزد بانک صادرات واریز می‌شود که براساس لیست این وجوه به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود. در حال حاضر تعداد زیادی از این سپرده‌گذاران توانسته‌اند وجوه خود را دریافت کنند.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات همچنین درباره‌ی اجرای طرح بانکداری الکترونیک اظهار کرد: در حال حاضر بستر‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طرح بانکداری الکترونیک در بانک صادرات آماده است و این بانک در سطوح مختلف از جمله اینترنت بانک و موبایل بانک آماده‌ی ارائه خدمات بانکداری الکترونیک است که در سال 1394 اجرا می‌شود.

 

 

لله‌گانی درباره تصمیم بانک مرکزی برای کاهش بنگاهداری گفت: در سال گذشته بر اساس این تصمیم بانک صادرات با بورسی‌کردن برخی شرکت‌ها بنگاهداری خود را کاهش داد.

 

 

وی همچنین درباره طرح کاهش سالانه شعب بانکی گفت: طبق بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها موظفند 20 درصد از شعب خود را در طول سال کاهش دهند که این امر در دستور کار بانک صادرات است، اما با توجه به این‌که در برخی مناطق بانک صادرات تنها بانک دارای شعبه است، با توجه به وضعیت هر شعبه در مورد کاهش شعب تصمیم‌گیری می‌شود.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات همچنین در مورد تعدیل نیروی انسانی در بانک صادرات تصریح کرد: براساس فعالیت و سابقه کارکنان تعدادی از همکاران در سال گذشته طبق قانون بازنشسته شدند، اما به خاطر کاهش تعداد شعب و ساماندهی شعب بحث تعدیل نیرو مطرح نیست.

 

 

وی همچنین درباره منابع مالی بانک صادرات در سال گذشته گفت: میزان منابع بانک صادرات در پایان سال گذشته 880 هزار میلیارد ریال بود با احتساب سپرده قانونی مصارف بانک صادرات 800 هزار میلیارد ریال و مطالبات این بانک 46 هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان نزدیک به شش درصد مصارف بانک‌ را شامل می‌شود.

 

 

لله‌گانی درباره رشد منابع بانکی بانک صادرات در 12 ماهه سال گذشته گفت: منابع این بانک در سال گذشته 37 درصد، مصارف آن 35 درصد و مطالبات آن نیز 19 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

 

وی درباره نحوه وصول مطالبات گفت: مطالبات در دو بخش واحد‌های تولیدی و غیرتولیدی است که برای بازپرداخت مطالبات در واحد‌های تولیدی به این واحد‌ها کمک می‌کنیم تا شرایط بهتری داشته باشند، اما در مورد واحد‌های غیرتولیدی برای وصول مطالبات پیگیری‌های جدی انجام می‌شود.

 

 

مدیرعامل بانک صادرات همچنین با اشاره به هدف‌گذاری بانک برای رشد 40 درصدی منابع اظهار کرد: پیش‌بینی میزان رشد منابع بانک صادرات در بورس 25 درصد است.

 

 

وی افزود: با رشد منابع غیرعملیاتی این بانک در سال جاری 25 درصد رشد منابع عملیاتی محقق خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات همچنین اظهار کرد: در سال جاری نیز تصمیم داریم تعدادی از شرکت‌های بانک صادرات را بورسی کنیم که براین اساس باید حداقل 20 درصد از سهام این شرکت‌ها واگذار شود که فرآیند این امر در حال انجام است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.