۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 279868

سنای آمریکا با 57 رای مخالف در برابر 39 رای موافق ، متمم "طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران" را رد کرد.

رد طرح «معاهده» تلقی شدن توافق با ایران

رویترز گزارش داد؛ ارایه دهندگان این متمم خواستار این بودند که توافق هسته ای با ایران به عنوان یک معاهده تلقی شود و برای رسمیت یافتن نیازمند رای دو سوم اعضای سنا (67 سناتور) شود.

برخی سناتورهای جمهوریخواه از جمله باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا مخالف ارایه متمم به طرح بازبینی هستند اما جمهوریخواهان مخالف توافق هسته ای پس از تصویب کلیات طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران در کمیته روابط خارجی، با اعلام مخالفت با آن ، از تعدیل های صورت گرفته در این طرح انتقاد کرده و خواستار افزودن متمم های جدیدی به آن هستند.

طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران روز گذشته (سه شنبه) برای بحث و بررسی و تصویب از سوی میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا به صحن این مجلس آورده شده است.

مک کانل خود به متمم معاهده تلقی شدن توافق هسته ای با ایران رای مثبت داد اما باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا به این متمم رای منفی داد. کورکر پیشتر خواستار افزوده نشدن متمم جدید به طرح شده بود.

39 سناتور جمهوریخواه به این متمم رای مثبت دادند در حالی که بیش از 10 سناتور جمهوریخواه به آن رای منفی دادند و این مساله نشان می دهد درون حزب جمهوریخواه بر سر این موضوع اختلافات جدی وجود دارد.

جمهوریخواهان مخالف توافق هسته ای تا کنون خواستارافزودن بیش از 51 متمم جدید به این طرح شده اند تا شرط و شروط جدیدی بر روی آن اعمال کنند.

متمم اصلاحی طرح بازبینی توافق هسته ای برای تصویب نیاز به 60 رای موافق اعضای سنا داشت.

این نخستین اقدام برای تصویب دو حزبی طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران بود که با شکست مواجه می شود و معنای آن این است که اختلافات بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و درون حزب جمهوریخواه بر سر تصویب توافق احتمالی هسته ای با ایران از هم اکنون در کنگره آغاز شده است.

بر اساس طرح بازبینی توافق هسته ای که هنوز به تصویب سنا نرسیده دولت اوباما موظف است 5 روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران این توافق را به منظور بررسی در اختیار کنگره قرار دهد و 30 روز پس از امضای توافق نهایی حق برداشتن تحریم های وضع شده از سوی کنگره علیه برنامه هسته ای ایران را ندارد.

بر اساس این طرح همچنین فرصتی برای وتوی اوباما و نیز فرصتی برای رای مجدد کنگره به توافق نهایی هسته ای با ایران در نظر گرفته شده است که کل فرایند را پس از امضای توافق نهایی هسته ای به 52 روز تقلیل می دهد.

کاخ سفید پیشتر با تعدیل های صورت گرفته در پیش نویس این طرح، موافقت ضمنی خود را با این طرح اعلام کرده است و پس از این چراغ سبز کاخ سفید بسیاری از دموکرات های سنا نیز با طرح تعدیل شده بازبینی توافق هسته ای موافقت کرده اند.

در صورت اختلاف بین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بر سر طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران، کار دولت اوباما برای اقناع کنگره با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد.

رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا در اظهاراتی در یک جمع خصوصی از رای کافی جمهوریخواهان برای مخالفت با توافق نهایی هسته ای با ایران ابراز ناامیدی کرده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.