روسیه که از کاهش قیمت نفت ١٦٠ میلیارد دلار خسارت دیده، اعلام کرده که با اعضای اوپک رایزنی خواهد کرد.

ضرر 160 میلیارد دلاری روسیه از کاهش قیمت نفت، مسکو را پای میز مذاکره با اوپک کشاند

 به گزارش ایرنا، روسیه که بزرگترین کشور تولیدکننده غیراوپک به شمار می رود، از افت شدید قیمت نفت، ضرر 160 میلیارد دلاری دیده است.

روسیه در سال های گذشته، در اغلب موارد ساز ناسازگاری با اوپک زده و با صادرات گسترده تلاش می کرد که به درآمد حداکثری نفتی دست پیدا کند.

پیش از این، روسیه در صورت کاهش عرضه توسط اعضای اوپک، نه تنها تولید خود را کاهش نمی داد، بلکه با افزایش صادرات نفت خام سعی در تقویت جایگاه خود در بازار جهانی نفت داشت.

اما تشدید تحریم های غرب علیه این کشور و کاهش قیمت جهانی نفت، این بار فشار به مسکو را افزایش داده به طوری که این کشور با رشد اقتصادی منفی مواجه خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این خصوص می گوید: اگرچه تحریم های همزمان با سقوط قیمت نفت برای روسیه ١٦٠ میلیارد دلار هزینه داشت، اما اقتصاد کشور همچنان قدرتمند است و در حالی که برخی منتظر فروپاشی اقتصادی روسیه بودند، چنین اتفاقی رخ نداد و اقتصاد این کشور به خوبی از این موانع ساختگی عبور کرد.

پوتین افزود: سقوط بی مهابای نفت در دو سال گذشته به این معناست که ١٦٠ میلیارد دلار از ٥٠٠ میلیارد دلار پیش بینی شده، وارد اقتصاد روسیه نشد و 'شبه شرکای' اروپایی ما نیز با محدود کردن دسترسی بانک های روسیه به بازارهای سرمایه ای اروپا، شرایط را بدتر می کنند.

مقام های روس پیش از این نیز پیش بینی کرده بودند که تحریم های غرب علیه این کشور، ٢٧ میلیارد دلار، معادل ١,٥ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه، هزینه خواهد داشت.

پوتین هم اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که اقتصاد روسیه در سال ٢٠١٥ با رشد منفی ٣ تا ٥ درصد مواجه خواهد شد که این میزان، شدیدترین کاهش رشد اقتصادی روسیه در ١٥ سال گذشته است.

وی با اشاره به لزوم کاهش وابستگی روسیه به نفت و واردات، تاکید کرد: ما باید از شرایط فعلی برای دستیابی به سطوح جدیدی از توسعه استفاده کنیم

در راستا، آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه قصد دارد با نمایندگانی از کشورهای عضو اوپک در روزهای دوم و سوم ماه ژوئن دیدار کند.

پیش از این برخی خبرگزاری ها نیز گزارش داده بود که وزارت انرژی روسیه قصد دارد درباره شرایط قیمت نفت در بازار جهانی با نمایندگانی از کشورهای عضو اوپک دیدار کند.

اولگا گولانت سخنگوی وزارت انرژی روسیه اعلام کرده است: ما در حال برگزاری نشست های دوجانبه ای با نمایندگانی از کشورهای عضو اوپک در طول سه ماه گذشته بودیم و عملا با همه اعضا دیدار داشتیم و نشست بعدی در وین برگزار خواهد شد.

اجلاس اوپک در روزهای سوم و چهارم ماه ژوئن در وین برگزار می شود و وزیر انرژی روسیه قصد دارد در این سمینار شرکت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.