صادرات نفت ایران در ماه آوریل و در نتیجه انعقاد تفاهم هسته ای سوئیس ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز رسید.

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران پس از تفاهم هسته‌ای

به گزارش  رویترز، پس از کاهش فروش نفت ایران در ماه گذشته، میزان صادرات نفت این کشور در ماه آوریل به دلیل انعقاد تفاهم هسته ای سوئیس که احتمالا تا 30 ژوئن منجر به توافق جامع خواهد شد، افزایش یافته است.
ایران که زمانی دومین تولید کننده بزرگ اوپک پس از عربستان بود، امیدوار است در صورت لغو تحریم ها میزان تولید نفت خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد .
یک منبع آگاه که رفت و آمد تانکرهای نفت را رصد می کند گفت، صادرات نفت ایران در ماه آوریل حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 1.18 میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش احتمالا ناشی از رشد خرید نفت هند بوده است. هند ماه گذشته هیچ نفتی از ایران نخریده بود.
این منبع آگاه گفت: «با وجود اینکه چین اندکی واردات خود را کاهش داده، این افزایش خرید بیشتر از سوی ژاپن و هند بوده که منجر به افزایش جزئی صادرات نفت ایران در ماه آوریل شده است.»
ماه گذشته، هند تحت فشار آمریکا خرید نفت از ایران را برای اولین بار در طی دست کم یک دهه گذشته متوقف کرد.
این منبع افزود، بر اساس برآوردها هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، در ماه آوریل 4 محموله مجموعا به حجم 4.7 میلیون بشکه از ایران خریداری کرده است. ژاپن نیز که در ماه مارس 2 محموله از ایران خریداری کرده بود بر اساس برآوردها در ماه آوریل 3 محموله خریداری کرده است.
یک منبع تانکری دیگر گفت، صادرات نفت ایران در ماه آوریل نسبت به ماه مارس که به میزان غیرمعمولی کاهش یافته بود، 450 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 1.3 میلیون بشکه در روز رسیده است.
مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد صهیونیستی دفاع از دموکراسی ها در این باره گفت: «چهارچوب توافق شده، منجر به افزایش صادرات نفت ایران شده، زیرا خریداران از سهل گیری در مورد اعمال تحریم ها استفاده کرده اند.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.