وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گام مهم اجرایی برنامه نظام تحول سلامت در سال جاری ارتقای خدمات دندانپزشکی است و در این راستا چرخه معاینه های سلامت دهان و دندان کودکان دبستانی کشور تا پایان سال کامل می شود.

چرخه معاینه سلامت دهان و دندان کودکان دبستانی امسال کامل می شود

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی جمعه شب در جمع خبرنگاران در شهرستان تفرش افزود: بر اساس اقدامات راهبردی و زیرشاخه های تعیین شده در گام دندانپزشکی برنامه تحول نظام سلامت، تمامی افراد زیر 14 سال کشور زیر پوشش خدمات دندانپزشکی قرار می گیرند.

وی توضیح داد: پایه اول دبستان بایستی در قالب بسته خدمتی دندانپزشکی قبل از تعطیلی مدارس زنجیره معاینه و هدایت درمانی دانش آموزان مشکل ساز را فراهم و تکمیل کند و تا پایان سال نیز سایر پایه های تحصیلی در مقطع دبستان در حوزه خدمات فلوراید تراپی، معاینه و سایر خدمات پیشگیرنده از پوسیدگی تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشگی خاطرنشان کرد: میانگین ابتلا به پوسیدگی دهان و دندان در ایران چه در سنین بزرگسالی و چه کودکی بالا است و باید در یک برنامه پنج ساله این آسیب سلامت به نصف تقلیل یابد.

وی ،تقویت زیرساخت های فضای درمانی در حوزه دندانپزشکی و گسترش درمانگاه ها و بیمارستان های تخصصی در این حوزه را از دیگر برنامه های امسال وزارتخانه عنوان کرد.

دکتر قاضی زاده هاشمی بیان کرد: ارایه خدمات به بیماران خاص و حمایت های ضمنی از این قشر همچون سال گذشته ادامه می یابد اما با توجه به شرایط اعتباری امسال وزارتخانه ممکن است در این حوزه خدمات و حمایت بیشتری نباشد.

وی اعلام کرد: برای بیماران سرطانی برنامه های مفصل و حمایت های جدی از سوی وزارتخانه تدارک شده که بسته خدمتی آن در 15 اردیبهشت ماه به صورت مشروح منتشر می شود.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سووالی در خصوص سرنوشت نظام ارجاع بیماران گفت: موفقیت برنامه نظام ارجاع مستلزم توسعه اصولی برنامه پزشک خانواده است و با توجه به اینکه اقدامات پزشک خانواده در مراحل ابتدایی است و نرم افزارها، تعداد پزشک و آموزش ها کافی نیست در شهرهای بزرگ در حال حاضر کلید این برنامه ناموفق خواهد بود.

دکتر قاضی زداده هاشمی افزود: اگرچه برنامه نظام ارجاع در حال حاضر در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت وجود دارد اما تا سطح دو خدمت که بیمارستان های مجهز در شهرهای بزرگ و مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق متوسط جمعیتی کامل و ایجاد نشود، نظام ارجاع و اهداف آن کاربردی نیست.

وی عنوان کرد: حداقل 15 سال وقت نیاز است تا تمامی زیرساخت ها برای تضمین موفقیت نظام ارجاع در کشور کامل شود و این منوط به همراهی مجلس، دولتها و ارکان نظام در تامین و تخصیص منابع پایدار و اولویت گذاری بر حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سووالی در خصوص لزوم تاسیس بیمارستان سوانح و سوختگی و هسته ای در استان مرکزی گفت: این مهم با توجه به اینکه استان مرکزی قطب مهم صنعتی است به عنوان ضرورت پایه محسوب می شود اما با کمبود منابع اعتباری وزارت بهداشت و درمان باید صنایع مادر تخصصی و بزرگ به ویژه صنایع حوزه نفت و گاز در ساخت و راه اندازی آن به عنوان مسوولیت اجتماعی مشارکت کنند.

دکتر قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در صورت مشارکت ساخت، وزارت بهداشت و درمان در تجهیز و نگهداری این بیمارستان مشارکت خواهد داشت.

وی توضیح داد: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت ، داشتن پیوست سلامت طرح های ملی امری الزامیست و بر این مبنا صنایع استان مرکزی نیز باید سهم خود را در حوزه سلامت و جبران کاستی های تخصصی ادا کنند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به حادثه هفته گذشته پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اشاره کرد و افزود: تجهیز امکانات درمانی در خدمات تخصصی صنعت با مشارکت این بخش میسر است.

دکتر قاضی زاده هاشمی در خصوص بیمارستان ولیعصر (عج) اراک گفت: این طرح عمرانی به عنوان طرح مهم سلامت استان مرکزی امسال 200 میلیارد ریال اعتبار دارد اما ساخت آن پنج برابر این رقم اعتبار نیاز دارد که باید برای آن منبع موثر تامین اعتبار اندیشیده شود.

وی توضیح داد: تامین اعتبار مابقی این طرح مهم بایستی از فروش اموال مازاد و کمک های درون استانی تامین شود و پیشنهاد شده که مراکز بیمارستانی اراک در یک مجتمع بزرگ و تخصصی تجمیع شوند و با فروش زمین ها طرح شتاب گیرد.

وی اعلام کرد: به زودی هیاتی برای مطالعه یک بیمارستان مدرن در اراک و محک زدن زوایای پیشنهاد مذکور از وزارت بهداشت و درمان مطالعات را آغاز می کنند.

دکتر قاضی زاده هاشمی بیان کرد: با توجه به اینکه بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور فعالیت دارد در صورت تسریع در ساخت طرح توسعه آن با 64 تخت تا پایان امسال 10 میلیارد ریال کمک از سوی وزارتخانه اعمال می شود.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و هیات همراه در سفر یک روزه به استان مرکزی علاوه بر رونمایی از هشت محصول تجهیزات پزشکی در شرکت آوا پزشک آشتیان از بیمارستان های آشتیان و تفرش بازدید و نشستی نیز با اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی اراک داشتند.

استان مرکزی هم اینک 20 بیمارستان دارد که مدیریت 15 بیمارستان دولتی است، سه بیمارستان با مدیریت درمان تامین اجتماعی و دو بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه وجود دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.