رئیس امور مالیاتی شهر تهران با بیان اینکه ۱۴۴ هزار مؤدی مالیات ارزش افزوده در شهر تهران وجود دارد، گفت:‌ عمده فرار مالیاتی و کتمان درآمدها مربوط به بخش بازرگانی تجارت و بازار است.

بیشترین فرار مالیاتی در تجارت و بازار رخ می‌دهد/ مالیات نزدیک به واقعیت تولید و حقوق‌بگیران

  •  

حسین بنی‌صفار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در میان برخی افراد جامعه تلقی اشتباه نسبت به مالیات ارزش افزوده وجود دارد و گفته می‌شود این مالیات مضاعف اخذ می‌شود، اظهارداشت: مالیات ارزش افزوده کالاهایی صادراتی صفر است و هر فردی که این مالیات را پرداخته باشد با ارائه مدارک، اعتبار آن مسترد می‌شود اما برای واردات مالیات اخذ می‌شود.

رئیس امور مالیاتی شهر تهران با بیان اینکه تولید برخی کالاها معاف از مالیات ارزش افزوده هستند، بیان داشت: مالیات ارزش افزوده زنجیره‌ای است و یک فرد از مالیات ماشین آلات گرفته تا عوامل تولید را می‌پردازد و در این حالت پرداختی بیشتر از دریافتی است که مالیات بازپرداخت می‌شود.

* شهرداری‌ها و دهیاری از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف‌اند

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف هستند اما وقتی کالایی به آنها فروخته شده این مالیات اخذ می‌شود و در نهایت شهرداری‌ها مالیاتی که پرداخته‌اند را از سازمان مالیاتی پس می‌گیرند.

* مالیات ارزش افزوده شهر تهران 144 هزار مودی دارد

بنی صفار در خصوص مؤدیان مالیات ارزش افزوده گفت: کل مودیان مالیات ارزش افزوده 92 هزار و 117 نفر هستند که باید بیش از 52 هزار مودی جدید فراخوان را نیز به آنها اضافه کرد. البته از 92 هزار مودی 54 هزار اظهارنامه در آخرین مرحله که برای فصل پاییز دریافت شد که مابقی را خودمان پیگیری و بررسی می‌کنیم.

* چگونه مالیات ارزش افزوده گرفته می‌شود

این مقام مسئول در خصوص زنجیره مالیات ارزش افزوده و عدم تکرار آن عنوان کرد: اگر وارد کننده‌ای یک میلیون ریال مواد اولیه وارد کند 9 درصد باید 90 هزار ریال مالیات ارزش افزوده بدهد. مواد اولیه به کارخانه داران یک میلیون و 100 هزار ریال فروخته می‌شود که 9 درصد مالیات را از کارخانه پس می‌گیرد. زمانی که اظهارنامه دریافت می‌شود گمرک مالیات را گرفته و پول آن به سازمان مالیاتی می‌پردازد و صاحب کالا در اظهارنامه نیز عنوان می‌کند کالا را به چه بنگاهی فروخته و مالیات پرداختی خود را پس گرفته و فقط بابت سود کالا مالیات می‌دهد.

* تعریف ارزش افزوده چیست

وی به تعریف مالیات ارزش افزوده پرداخت و افزود: مابه‌التفاوت کالای خریداری شده با فروش را ارزش افزوده می‌گویند که این تفاوت قیمت را در هر مرحله از خرید و فروش گرفته می‌شود. از وارد کننده تا خریدار کلان و عمده، بنکدار و تولیدکننده اگر کالایی یک میلیون باشد و در این مراحل 2.5 میلیون بشود فقط 9 درصد آن را مالیات طی چند مرحله می‌گیریم و پرداختی مراحل قبلی از آن کم می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه در گذشته از تجمیع عوارض دریافت می‌شد آبشاری بود که بنیان برچیده شدن آن نیز همین مضاعف اخذ شدن بوده اما ارزش افزوده از مرحله اول تا آخر 9 درصد دریافت می‌شود.

* عدم شفافیت و کتمان درآمد مربوط به بخش تجارت و بازرگانی است

بنی صفار در پاسخ به این سوال که اگر این زنجیره شفاف است و می‌توان مالیات آن را گرفت چرا نمی‌توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت، یادآور شد: عدم شفافیت مربوط به بخش تولید نیست بلکه به ندرت است. فرار مالیاتی و عدم شفافیت مربوط به بخش بازرگانی و بازار می‌شود. تجارت قاچاقی که صورت می‌گیرد باعث می‌شود که نتوان مالیات ورود کالا و زنجیره آن را دریافت کرد زیرا سرنخ مشخص نیست که از کجا آمده، چه کسی مبادله کرده و فروخته است در این حالت فقط از مصرف کننده آخر می‌توان مالیات گرفت.

وی ادامه داد: در این بخش کتمان اطلاعات اقتصادی وجود دارد که باعث فساد می‌شود.

*تولید مالیات نزدیک به واقعیت می دهد

رئیس امور مالیاتی شهر تهران در پاسخ به این سوال که برخی اقتصاددانان معتقدند فشار مالیات روی تولید است، بیان داشت: هر قدر اطلاعات بخش بازرگانی شفاف شود می‌توان مالیات بیشتری اخذ کرد اما تولید و بخش حقوق بگیر مالیات نزدیک به واقعی‌تر نسبت به دیگر بخش‌ها می‌پردازند اما این موضوع در بازرگانی و تجارت اینگونه نیست.

بنی‌صفار خاطرنشان کرد: اکنون بخش‌هایی از تولید مشمول حمایت و معافیت هستند که از آن استفاده می‌کند.

* رشد 28 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه 94

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال رشد مالیات در بودجه 94 حدود 28 درصد است، عنوان کرد: در حال تعامل با اصناف برای اخذ مالیات هستیم و مجموع مالیات این رقم را پیش بینی کرده اما ممکن است در بخش‌هایی بیشتر از این رقم باشد.

وی افزود: بخشی از این رشد توسط مودیان به دست می‌آید و بخش دیگر از محل شناسایی مودیان جدید باید تامین شود و امیدواریم میزان بیشتری از رشد درآمد مالیاتی از محل شناسایی جدید باشد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.