علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، حجت‌ الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارند.

سیمرغ‌های بلورین ۳ بخش اصلی جشنواره فیلم فجر اهدا شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز شده است.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، حجت‌ الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی حضور دارند.

بعد از قرائت قرآن، آنونس فیلم‌های حاضر در جشنواره پخش شده و یک گروه موسیقی سنتی به اجرای اثری در مدح حضرت علی(ع) پرداختند.اجرای این مراسم را حمیدرضا دشتی به عهده دارد.

اولین سخنران این مراسم علیرضا رضاداد دبیر این جشنواره بود.

رضاداد در این مراسم با اشاره به کلام جورج جرداق، نویسنده شهیر مسیحی درباره جهانی بودن خصائص امام علی(ع) چند کلامی درباره فضائل امیرالمومنی(ع) صحبت کرد و سپس این‌گونه آغاز کرد: دفتر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فجر را با کوله‌باری از تجریبات گرانقدر می‌بندیم. امروز به جرات می‌توان  گفت که هر اثر هنری که در جهان تولید می‌شود و می‌تواند راهی به سعادت بشر باز کند ثروتی است که بهترین راه استفاده از آن توسعه ارتباط میان تولیدکنندگان آن است. استقلال برگزاری این دوره با هدف برگزاری ارتباط میان آثار گرانقدر و ارزشمند دنیا به وجود آمدو خدای را سپاسگذاریم که قدمی بلند برداشتیم.

رضاداد ادامه داد: شناخت و معرفی آثار متفاوت از کشورهای گوناگون جهان از جمله رویکردهای ما در این جشنواره بود و گمان می‌کنیم که جشنواره فیلم فجر از این پس تفاوت خود را بیشتر نمایش می‌دهد.و با نمایش 196 اثر از کشورهای گوناگون و فیلمسازانی با سلایق گوناگون می توانیم همه ساله جشنواره ای قابل توجه را شاهد باشیم.

رضاداد با اشاره به نقش سینما تاکید کرد: پیوند بین ملت ها هر روز وسیع تر می شود و سینما می تواند این پیند را عمیق تر کند.

دبیر جشنواره فجر در پایان سخنانش با تشکر از همه همراهان این جشنواره گفت: از تمام کسانی که با ما همکاری کردند، همه متقاضیان، همه آن ها که فیلم شان انتخاب شد و در جشنواره حضور پیدا کردند، تشکر می کنم . گرچه امروز به ناچار تعدادی از این فیلم ها به عنوان آثار منتخب معرفی می شوند اما تردیدی نداشته باشیم که همه شرکت کنندگان در جشنواره بین المللی فیلم فجر، برگزیده اند.

وزیر ارشاد: با توافق ایران و 1+5، سینمای ایران هم جهش پیدا می‌کند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی بعدی این مراسم بود.

علی جنتی در این مراسم با عرض سلام و تهیت به حضار گفت: شما به سرزمینی پای نهاده‌اید که میراث‌دار فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و مهد فرهنگ و تمدن در خاورمیانه است و مردمان آن، به میهمان نوازی و هنر شهره‌اند و آوازه علم و دانش فناوری آنان عالم گیر است. ما بر این باوریم که تعالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه با سایر ملت‌ها امکانپذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکارناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشان‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است که با گستردگی و سرعت نفوذ زیاد، آثار ژرفی بر جای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های مختلف کمک می‌کند.

جنتی ادامه داد: ویژگی بارز سینمای ایران باور‌ها و داشته‌هایی است که بر گرفته از حقیقت وجودی انسان و تلاش آن برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه ادیان و فرهنگ‌ها و یکی از آرمان‌های فطری بشر است؛ از این رو توانسته است جایگاه جهانی بیابد و در سطح جهان برای خود مخاطبانی را کسب کند. جشنواره بین المللی فیلم فجر تلاش می‌کند از پنجره هنر هفتم به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این‌‌ همان ویژگی است که این جشنواره را نسبت به دیگر جشنواره‌های بین المللی متفاوت می‌سازد. در جهانی که هنوز به رغم همه پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها، تروریست، خشونت و دیکتاوری، مردم را می‌آزارد، سینمای درد آشنا و منطق بر وجدان بشری، مورد پسند آزادی خواهان و حق طلبان جهانی خواهد بود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه من این جشنواره را یکی از جنبه‌های بارز دیپلماسی فرهنگی می‌دانم گفت: این جشنواره می‌تواند رابطه‌ای نزدیک و تنگاتنگ با ملت‌های جهان برقرار کند و امیدوارم با این توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و رفع برخی محدودیت‌های بین المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ دهد و به تبع آن این جشنواره نیز شاهد استقبالی شگرف باشد.

جنتی تصریح کرد: در این دوره فیلم‌هایی متنوع از فرهنگ‌های مختلف ارائه شد؛ فیلم‌هایی که به لحاظ مضمونی و محتوا، کاملا متفاوت بود اما همگی برای تحقق یک هدف مشترک حضور یافتند. مشارکت سینماگران از 5 قاره جهان بیانگر تنوع و تکثر ایده‌ها و جایگاه سینمای ایران و گونه خاص سینمایی آن است. این ویژگی بارز سینمای ایران است که فیلم‌هایی را از همه فرهنگ‌ها می‌پذیرد بدون آنکه از حضور فیلم‌های کشورهای ثروتمند یا صاحب سینما ذوق زده شود و یا با حضور سینماگران کمتر شناخته شده بی‌رغبتی نشان دهد بدین ترتیب در این جشنواره امکان مشارکت و حضور سینماگران مولف و خلاق از گوشه و کنار دنیا بهتر فراهم آمد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: طراحی موضوعی و هدفمند فیلم‌ها در سه بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و هنر و تجربه ابتکار هوشمندانه و دقیقی بود که امکان رقابت فیلمسازان از فرهنگ‌ها و گرایش‌های مختلف را به بهترین وجه تسهیل نمود و از این منظر باید به صاحبان این ایده و طراحان آن تبریک گفت. علاوه بر این، امسال بازار فروش فیلم با تغییرات پیش بینی شده از رونق خوبی برخوردار بود و بدون تردید در آینده با بهره گیری از این تجربه، استقبال از این بخش بیشتر خواهد شد. من این جشنواره را دوران شکوفایی سینمای آینده نگر و حقیقت گرا می‌دانم که سینماگرانش دغدغه صلح و سعادت بشری را دارند و به عاقبت و عافیت انسان می‌اندیشند.

جنتی در ادامه پیشنهادات خود را برای ارتقاء جشنواره در دوره‌های بعدی به شرح ذیل اعلام کرد:
نخست آنکه؛ هرچند سه بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و هنر و تجربه تا اندازه‌ای بیانگر رویکرد جشنواره است اما به نظر می‌رسد این جشنواره باید طرفدار و حامی ذائقه و مضمونی مشخص باشد و همه علاقه‌مندانی را که به گونه‌ای با این مضمون مرتبط هستند به سوی خود جذب کند؛ مضمونی برگرفته از‌‌ همان ویژگی‌های سینمای ایران که در دنیا شناخته شده است؛ گرایش به اخلاق، صلح، دوستی، تحکیم خانواده و موارد دیگری که در دایره چنین سینمایی می‌گنجد.

دوم آنکه؛ حضور عوامل اصلی فیلم‌های خارجی و منتقدان صاحب نام، جذابیت این رویداد بین المللی را دو چندان خواهد کرد و انتظار می‌رود در سال‌های آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بدیهی است میهمانان خارجی باید برنامه محور باشد وبرنامه‌ها از پیش به مخاطبان اعلام شود. جشنواره فجر تنها یک رویداد هنری نیست بلکه یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی و نماد فرهنگ و هنر و ایران در برابر سینمای جهان است.

سوم آنکه؛ گاهی دیده می‌شود که آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. سینماگران شناخته شده ایرانی در سینمای بین‌الملل، پرشمارند. سینماگرانی که دل در گرو عظمت و سربلندی ایران داشته و برای هرگونه همکاری آمادگی دارند. باید از ظرفیت چنین هنرمندانی به نحو مناسب استفاده شود. در این دوره جای بسیاری از هنرمندان صاحب نام ایرانی، حتی به عنوان میهمان، خالی بود؛ همانگونه که جای خالی دانشجویان رشته هنر و هنرجویان سینمای جوان نیز احساس می‌شود.

چهارم آنکه؛ اهالی رسانه و خبرنگاران، رکن اساسی هر نوع رویدادی هستند. ضمن تشکر از همه خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی، در کنار دعوت عمومی از اهالی رسانه، از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مشهور جهان نیز در جشنواره‌های آینده دعوت شود. حضور این افراد و شخصیت حقیقی و حقوقی آنان بر اعتبار جشنواره خواهد افزود.

پنجم آنکه؛ اگر می‌خواهید جشنواره بین المللی فیلم فجر در دوره جدید خود، به جایگاهی شایسته ارتقاء یابد، رعایت استانداردهای تعریف شده در برگزاری یک رویداد هنری، الزامی بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آماده سازی زیرنویس انگلیسی فیلم‌های خارجی، اطلاع رسانی و راهنمایی دقیق مخاطبان، اعلام برنامه‌های منتقدان و عوامل فیلم‌های خارجی و بسیاری از موارد دیگر باید قبل از آغاز جشنواره به دقت برنامه ریزی و کنترل شود.

و بالخره؛ بدیهی است از کاستی‌های جشنواره امسال ناشی از زمان اندک برای برنامه ریزی آن بوده است. از این رو از دبیر محترم جشنواره می‌خواهم از فردا تمامی هم خویش را برای تنظیم تقویم دقیق برنامه سال آینده به کار بندد. باید مراقبت کرد که توجه و تمرکز بر بخش ملی جشنواره که در بهمن ماه برگزار می‌شود ما را از برنامه‌های بخش بین الملل غافل نکند.

جنتی در پایان گفت: لازم می‌دانم از هیات انتخاب و اعضای داخلی و خارجی هیات داوران، که خود از سینماگران برجسته و صاحب نام هستند و کار دشوار قضاوت را برعهده داشتند، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم. همچنین از همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که در این چند روز وظیفه میزبانی از سینماگران می‌ه‌مان را عهده دار بودند، تشکر می‌کنم. از رییس محترم سازمان سینمایی، معاونان و مدیران این سازمان، دبیر و اعضای دبیرخانه و همه کسانی که به نحوی در برگزاری این رویداد، به ویژه برگزاری مستقل آن نقش داشتند، قدردانی کنم و امیدوارم این جشنواره در سال‌های آتی به جشنواره‌ای با جایگاه ویژه در صحنه رویدادهای سینمایی تبدیل شود.

برگزیدگان بخش جلوه‌گاه شرق

در نخستین بخش اهدای جوایز بخش بین الملل جشنواره، هیات داوران بخش جلوه گاه شرق شامل عزیزه تان، دولتنظر خدانظرف، فابیو تسی، جورج اواشویلی، منوچهر محمدی، مکسین ویلیامسن و نگار جواهریان روی سن آمدند.

در این بخش، فابیو تسی، بازیگر و کارگردان ایتالیایی از حضور در ایران استقبال زیادی کرد و گفت: کیفیت فیلم‌ها در جشنواره بالا بود و من خیلی خوشحالم که در ایران بودم و امیدوارم به زودی با ایران فیلمی تولید مشترک داشته باشیم.

مکسین ویلیامسون نیز با بیان اینکه از حضور در ایران احساس غرور می‌کند، اظهار کرد: خوش‌آمدگویی ایرانی‌ها بسیار خوب بود و ما خیلی خوشحالیم که زمان و وقت مجزایی را برای فیلم‌های بین‌المللی در نظر گرفتید. بودن در تهرانِ زیبا، خیلی اتفاق خوبی بود.

وی ادامه داد: همچنین وجود بخشی مجزا برای فیلم‌های بین‌المللی اتفاق خوبی است و ما از بودن در اینجا و انتخاب کردن فیلم‌هایی با یکدیگر خیلی خوشحال هستیم.
در ادامه این بخش، جوایز بخش جلوه گاه شرق به این شرح اعلام شد:

** سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به مرآت اوریکف برای بازی در فیلم «معلم» به کارگردانی نصیر سعیداف اهدا شد.

** سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به بادما برای فیلم «نورجمعه» به کارگردانی بایانرول اهدا شد.
** سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به صفی یزدانیان برای فیلم در «دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به لیو سانگ تات کارگردان فیلم «مردانی که دنیا را نجات می دهند» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین کارگردانی به الچین موسی اوغلو برای فیلم «نبات» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به فیلم «نور جمعه» به تهیه کنندگی باتو منگکه و کارگردانی بایانرول از چین اهدا شد.

اهدای نشان شمس تبریزی توسط ایوبی

رییس سازمان سینمایی در بخشی از مراسم اختتامیه، دو نشان شمس را به مولانا شناس اهدا کرد.

ایوبی در این باره توضیح داد: خانم لیلی انور را افراد زیادی در دنیا می شناسند. ایشان سفیر توانمد فرهنگ و ادب ایرانی در جهان هستند. ایشان با تسلطی که به زبان های مختلف دارند، جلسات باشکوهی را در کشورهای مختلف برای فرهنگ ایرانی برگزار کرده اند که من شاهد بعضی از آن ها بوده ام.

وی درباره ولادیمیر مالایشوف هم خاطرنشان کرد: آقای ولادیمیر مالایشوف از چهره هایی هستند که مدیریت‌های مختلف فرهنگی در شوروی سابق و روسیه فعلی را برعهده داشته اند و در حال حاضر رییس یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های سینمایی روسیه هستند. ایشان همواره سعی کرده اند فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کنند.

 حجت ایوبی پس از سخنانش دو نشان شمس را به این دو اهدا کرد.

همچنین ولادیمیر مالایشوف پس از دریافت نشان شمس پشت تریبون رفت و به فارسی از رییس سازمان سینمایی تشکر کرد که این اتفاق با استقبال روبرو شد.

ایوبی: تیم جوان حاضر در بخش بین الملل جشنواره عملکرد خوبی داشتند

حجت الله ایوبی اظهار کرد: اگر بخواهیم بدانیم این جشنواره چه تفاونی با جشنواره های دیگر دنیا دارد باید بررسی کنیم سینمای ایران حامل چه پیامی است و انتخاب اشعار مثنوی معنوی در این مراسم گویای این مهم است.

وی اظهار کرد: مردم ایران و سینماگران ایران در این جهان که پر از غبار و سوء تفاهم است و زنگارهایی که دل ما را سیاه کرده و مانع از تابیدن نور عشق می شود به دنبال این هستند که دل ها را از غبار بزدایند و نور عشق و دوستی و محبت را نشان دهند.

رییس سازمان سینمایی با تقدیر از حمایت های بی دریغ دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وزیر ارشاد به کمتر از بهترین ها در برپایی برنامه های فرهنگی قانع نیست و معتقد است که برنامه های فرهنگی باید در اوج باشد اما ایشان در جریان جزییات کار ما بودند.

ایوبی ادامه داد: تلاش می کنیم دوره بعدی جشنواره فیلم فجر بهتر و باشکوه تر باشد. ایران ظرفیت و توانایی برگزاری جشنواره ای بین المللی را در سطح استانداردهای جهانی دارد.

وی تصریح کرد: در این چند روز در گفت وگو با میهمانان و مدیران جشنواره های حاضر در جشنواره فیلم فجر، درخواست کردم جشنواره را نقد کنند و نمره ای که میهمانمان به این رویداد دادند خوب بود.

رییس سازمان سینمایی گفت: بازار جشنواره استاندارد و استقبال و پذیرایی در حد توانایی قابل قبول و کاتالوگ ها و بروشورها قابل ستایش بود و استقبال خوبی از کارگاه های تخصصی برگزار شده در جشنواره فیلم فجر شد.

ایوبی با تقدیر از سینماگران میهمان کارگاه های تخصصی همچون استنلی تانگ، برتراند، جن میلر، کریستف زانوسی و... تاکید کرد: این کارگاه ها با تفکر برگزار شد.

وی همچنین با یادآوری اینکه در بین ما 18 مدیر سینمایی حاضر بودند تاکید کرد: ما نیاز داریم در سیاستگذاری سینمایی با یکدیگر همراهی کنیم و مدیران سینمایی باید با یکدیگر همکاری و همفکری کنند و پس از برپایی نخستین نشست هم اندیشی مدیران سینمایی حاضر در جشنواره نیز بیانیه خوبی هم منتشر شد.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: زمان جشنواره موردتایید همه حرفه ای های جشنواره بود و امیدوارم سال بعد و سال های بعد، اتفاقات بهتری در جشنواره فیلم فجر رخ دهد.
وی با تقدیر از دبیر جشنواره و مدیر جوان بخش بین الملل این رویداد گفت: تیم جوان حاضر در بخش بین الملل جشنواره عملکرد خوبی داشتند و این مهم نشان داد اگر جوانان ما خوب می سازند، باید در مدیریت سینما نیز این جوانان را دخالت دهیم و این جوانان می توانند بدرخشند و درخشیند.

ایوبی ادامه داد: برگزار کنندگان بخش بین الملل جشنواره در بخش های مختلف، در ایام نوروز درگیر کار بودند و از آنان تقدیر می‌شود.

برگزیدگان بخش هنر و تجربه

در بخش بعدی مراسم، برگزیدگان بخش هنر و تجربه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی شدند.

بر این اساس سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی هنر وتجربه به فیلم اهل پرواز به کارگردانی پاسکال فارل اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به اعترافات ذهن خطرناک ساخته هومن سیدی و تهیه‌کنندگی مجید نوروزبیگی رسید.

برگزیدگان بخش ویژه جشنواره

هیات داوران بخش ویژه جشنواره امسال شامل پنج بانوی مسلمان از کشورهای مختلف که مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی از ایران هم در میان آن ها بودند، جوایز ویژه خود را به شرح زیر اعلام کردند:
** سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین استعداد جوان به علی ملاقلی‌پور برای کارگردانی «قندون جهیزیه» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین با رویکرد همگرایی ملل به میشل هازاناویچز برای ساخت فیلم «جستجو» اهدا شد.
** جایزه ویژه مصطفی عقاد، بیرق طلایی جشنواره به صدیق شرنیاز کارگردان فیلم «ملکه کوهستان» از قرقیزستان اهدا شد.
بر اساس این گزارش، علی ملاقلی پور در هنگام جایزه خود ابتدا به شوخی گفت که فکر نمی کرده که استعداد جوان باشد، و سپس بیان کرد: هدف مان این بود که قندون جهیزیه را بسازیم و کام مردم ایران و تمام جشنواره هایی که راه پیدا می کند را شیرین کنیم.

در ادامه نیز، سارا کثیر بازیگر لبنانی حاضر در میان پنج داور زن مسلمان پشت میکروفون رفت و پس از بیان چند جمله به زبان عربی، با زبانی فارسی و بسیار شیوا گفت: عید شما مبارک. ما این روزها تجربه می کنیم وقتی جهان‌بینی‌ها به وحدت می رسند، وقتی دردهای مشترک با رمز و راز هنر مرزها را در هم می شکند؛ و صلح و دوستی اینگونه تعریف می شود.

 

برگزیدگان بخش سینماسعادت

سیمرغ بلورین و جایزه فیلمنامه این بخش به گروه فیلمنامه نویسان نورجمعه شامل: چن یانگ، وانگ بینگ، لوسیو، سان هایفان، لی دان، لی سانگ جون، ژانگ پنگ به کارگردانی چن یانگ از چین اهدا شد.

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران به امیرحسین عسگری برای فیلم بدون مرز به تهیه کنندگی مجتبی امینی از ایران اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه بهترین کارگردانی نیز در این بخش به فاروغ حافظ حاجی اوغلو برای فیلم ماجراجویان برف از کشور ترکیه اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به سیزارتا به تهیه کنندگی و کارگردانی ریچی مهتا، محصول کانادا و هند اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به گووارتانبرای بازی در فیلم ناشناس از هند اهدا شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.