۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
کد خبر: 280496

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون رئیس جمهوری این کشور در گفت‌وگو با روزنامه الرأی العام کویت اعلام کرد: روابط ما با عربستان با وجود تمامی تلاش‌ها در نهایت تغییری نکرد و نخواهد کرد چرا که طرف عربستانی جاه طلب است و می‌خواهد در منطقه نقش سیاسی داشته باشد.

مالکی: عربستان جاه طلب است

ایسنا:نخست وزیر پیشین عراق و معاون رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد: روابط ما با عربستان با وجود همه تلاش‌ها در نهایت تغییر نکرده و نخواهد کرد.

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون رئیس جمهوری این کشور در گفت‌وگو با روزنامه الرأی العام کویت اعلام کرد: روابط ما با عربستان با وجود تمامی تلاش‌ها در نهایت تغییری نکرد و نخواهد کرد چرا که طرف عربستانی جاه طلب است و می‌خواهد در منطقه نقش سیاسی داشته باشد که این موضوع قابل پذیرش نیست و ما شکست طرح عربی را مانند طرح شورای همکاری خلیج فارس نمی‌پذیریم و این مساله طبیعتا موجب درگیری با ما و ایران و سوریه خواهد شد.

مالکی با اشاره به اینکه اولین سفر خارجی‌اش پس از انتصاب به پست نخست وزیری به عربستان بود، گفت: من به امید پیش نیامدن هر گونه شبهه اول به عربستان رفتم نه ایران و نه ترکیه و نه اردن.

او افزود: عربستان با ما اینگونه برخورد نکرد و از بازگشایی سفارتش خودداری ورزید حتی آمریکا و لبنان تلاش کردند راه حلی برای این موضوع بیابند. بوش نیز شخصا به عربستان رفت اما در این سفر به نتیجه‌ای نرسید.

مالکی تاکید کرد: عربستان همچنان به اختلاف‌ها دامن می‌زند و با مسایل روز به درستی برخورد نمی‌کند.

مالکی در هشت مارس 2014 عربستان و قطر را به دلیل اعلام جنگ علیه عراق متهم کرد و آن دو را مسئول بحران امنیتی منطقه دانست.

وی تاکید کرد: عربستان و قطر رهبران القاعده و گرو‌ه‌های تروریستی را پناه می‌دهند و از آنان حمایت سیاسی و اطلاعاتی می‌کنند.

وی در 26 ژانویه 2014 با اشاره به اینکه عربستان عامل انتشار تروریسم است، تاکید کرد که عربستان اشتباهات خود در حمایت از تروریسم را نمی‌پذیرد و برای نابودی طرفی که گمان می‌کند در جنگ با اوست، تلاش می‌کند.

مالکی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: روابط با ایران به شرط اینکه به حاکمیت ملی عراق ضربه نزند قابل احترام است و به مساله تجهیز عشائر الانبار به سلاح بدون فکر انتقاد وارد است.

وی با تاکید بر اینکه شیعه رتباط قوی با ایران دارد و این مساله قابل انکار نیست، افزود: آیا طرف مقابل می‌داند که سال گذشته یک میلیون و 700 هزار زائر عراقی به ایران سفر کردند؟

مالکی افزود: البته این مساله جنبه سیاسی ندارد و به نوعی وابستگی به ایران نیست. این روابط مورد احترام است اما اگر حاکمیت ملی عراق از سوی ایران شکسته شود این مساله قابل چشم پوشی نیست و پیش از اهل تسنن، این مساله از سوی شیعیان قابل پذیرش نیست. ما خواستار روابط گسترده شیعیان و اهل تسنن بر اساس احترام متقابل هستیم.

معاون رئیس جمهوری عراق درباره تجهیز عشایر الانبار به اسلحه با اشاره به اینکه به دلیل در اختیار گذاشتن سلاح به عشایر مورد انتقاد قرار گرفته، گفت: من از عشایر سنی الانبار سوال می‌کنم حمایت مالکی و اعطای سلاح به شما چگونه بود؟

مالکی در پایان تاکید کرد: داعش رو به افول است و پس از پیروزی‌های آمرلی، دیالی و تکریت همچنان در موقعیت ضعیف خواهد ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.