گروه میهن /کاشان- خبرنگار قدس - 1400 بانوی بافنده کاشانی طی 30 ماه گره بر تار و پود فرش عشق زدند ...

 فرش‌هایی که عرشی شدند

 تا با رونمایی از ارزنده ترین هنر دست خود در 13 رجب روز میلاد امیرالمومنین علی(ع) در قالب 180 تخته فرش نفیس زیر پای زائران حسینی در کربلای معلا را سجاده نیایش کنند.

مسؤول پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در کاشان، به خبرنگار ما می‌گوید: بانوان چیره دست و هنرمند کاشانی این شمار فرش به متراژ 3100متر مربع را برای حرمهای مطهر امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه گاه بافته‌اند.

سید محسن واجدی با تاکید بر اینکه چله(تار) این فرشهای نفیس از جنس ابريشم و نخ آن از بهترين پشم با ۱۵ نوع رنگ گياهي تهیه شده، می‌افزاید: این فرشها 72 تخته آن برای مفروش کردن حرم مطهر اباعبدا... الحسین (ع)، 71 تخته برای حرم سقا و علمدار با وفایش  حضرت عباس بن علی(ع) و 37 تخته نیز برای خیمه گاه بافته شد.

به گفته واجدی ، ابعاد این فرشها از 2 تا 94 متر مربع است که هر یک متر در یک متر مربع آن شامل360 هزار گره می‌شود.

 

  27 رجب فرشها گسترده می‌شود

وی، از ارسال فرشها و مفروش شدن حرمهای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، قمر منیر بنی هاشم(ع) و خیمه گاه، همزمان با عید مبعث رسول ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) در روز 27 رجب خبر می‌دهد و می‌گوید: بافت این فرشها 20 روز زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.

به گفته وی،اجرای پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در کاشان، با کمک 120 میلیارد ریالی “عباس مصلی نژاد” خیّر و رئیس بنیاد فرهنگی مصلی نژاد علاوه بر اشتغالزایی و رونق معیشتی خانواده‌های بافنده، جایگاه فراموش شده و از دست رفته فرش دستباف کاشان را احیا کرد.

واجدی می‌گوید: یک هزار و 700 بانوی بافنده کاشانی در کارگاه‌های فرشبافی عتبات عالیات اشتغال دارند که هنر دست و نقشینه آنان برای نیایش زائران حسینی در عتبات عالیات پهن می‌شود.

خیّر مالی پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در کاشان هم می‌گوید: همت و همدلی کاشانی‌ها، افتخار بافت فرش عتبات عالیات را در سراسر دنیا برای ایرانیان رقم زد.

“عباس مصلی نژاد”،در مراسم رونمایی از فرشهای نفیس بافته شده توسط بانوان هنرمند کاشانی می‌افزاید: بافت این فرشها در کاشان کار بزرگی  از تبدیل نیروی بالقوه به بالفعل بود که افتخار آن برای ایرانیان بویژه کاشانی‌های مؤمن، متدین، ولایتمدار و مذهبی ارادتمند اهل بیت(ع) ثبت شد.

 

  پیام ولایتمداری کاشانی‌ها

عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز توفیق زنان هنرمند کاشانی در بافت فرش برای زیباترین و مقدس‌ترین بقاع روی زمین در کربلای معلی، نجف اشرف و سامرا را غیرقابل توصیف می‌کند و می‌افزاید: گستردن این فرشها در اعتاب مقدسه پیام آور ولایتمداری، دینداری و علاقه مندی بانوان کاشانی به عنوان بخشی از این سرزمین نیست، بلکه پیام ملت مسلمان عاشق به ساحت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در سراسر دنیاست.

هادی انصاری می‌گوید: راز و نیاز و عبادت زائران حسینی با نشستن بر روی این فرشها در عتبات عالیات باقیات الصالحاتی برای بافندگان فرشها و  مایه مباهات نسلهای آینده در ثبت این توفیق است.

 

 عدد 72 رمز شگفتی آور

انصاری، با اشاره به اینکه بافت فرشها برای حرم مطهر امام حسین (ع) به شمار 72 تخته و برای حرم حضرت عباس بن علی (ع) به شمار 71 تخته بدون برنامه ریزی قبلی و از پیش تعیین شده بوده است، گفت: این اتفاق شگفتی آور رمز عدد 72 به تعداد هفتاد و دو یار با وفای سید و سالار شهیدان و عدد 71 که یکی کمتر از عدد 72 است رمز ادب و معرفت و احترام حضرت ابالفضل العباس(ع) به امام، مولا و مقتدایش اباعبدا... الحسین(ع) است.

به گفته وی، فرشهای حرم مولی‌الموحدین امام علی(ع) نیز که در کارگاه‌های پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در کاشان در حال اجراست همزمان با 13 رجب سال آینده رو نمایی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.