قدس آنلاين – سبزوار : رییس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: کنگره بین المللی سربداران در سه جشنواره مستقل شامل "همایش علمی، جشنواره آیین و هنر و جشنواره فرهنگ و ادب"برگزار می شود.

کنگره بین المللی سربداران در قالب سه جشنواره مستقل برگزار می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاين از سبزوار جواد حدادنیا در هفتمین نشست شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی سربداران افزود: تاکنون 18 دانشگاه شمال شرق کشور به عنوان مشارکت کنندگان در این همایش اعلام آمادگی کرده اند و 73 مقاله از پژوهشگران داخلی به دبیرخانه رسیده است.

وی ادامه داد : در چارچوب جشنواره آیین و هنر با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز 'کتاب سربداران و تئاتر سربداران' در حال تدوین است.

دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران اردیبهشت ماه سال گذشته طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار فعال شد و قرار است این کنگره آذر ماه امسال در سبزوار برگزار شود.

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: حرکتهای فرهنگی اصیل متناسب با ارزشهای اسلامی و فرهنگی که از تاریخ گذشتگان روایت می کند باید تقویت و حمایت شوند.

محمدرضا محسنی ثانی افزود: این کنگره فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیتهای هنرمندان سبزوار است.

رمضانعلی سبحانی فر ديگر نماینده شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب ،داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی هم نیز در این نشست ياد آور شد: برپایی مطلوب کنگره بین المللی سربداران در سبزوار می تواند آثار و نتایج ثمربخشی برای مردم این شهرستان داشته باشد.

احمد برادران فرماندار ویژه سبزوار هم گفت: کنگره بین المللی سربداران با توجه به توانمندیهای سبزوار باید بسیار کیفی و مطلوب برگزار شود لذا همه دستگاههای اجرایی خود را در این امر مسوول می دانند.

حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسانی در قرن هشتم هجری با عنوان نهضت سربداران در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از روستای باشتین در سبزوار آغاز شد.

سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند. دامنه حکومت سربداران تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت خاص دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد.

برخی از مورخین استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پی آمدهای حکومت سربداران می دانند. امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند. همچنین سربداران در پی بهتر کردن زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان 'سربداران' معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد. / انتهاي پيام

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.