در حالی که وزیر خارجه جدید عربستان در اولین بیانیه‌ خود بعد از تصدی این پست اعلام کرد که عربستان سعودی ایجاد مناطق امن در داخل یمن را جهت ارسال کمک‌های انسانی مورد بررسی قرار می‌دهد، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن اظهار کرد که فرودگاه صنعاء زیرساخت غیرنظامی اصلی و شاهرگ ورود کالاها و ارائه خدمات انسانی به این کشور است.

بمباران فرودگاه‌های یمن ادامه دارد/سازمان ملل آماده ایجاد کریدور هوایی انسانی
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت روزنامه مصری الیوم السابع، این کمیته اعلام کرد: موانعی که ائتلاف ظرف شش هفته گذشته برای واردات کالاها اعمال کرده است بحران کمبود سوخت را وخیم‌تر کرده است و باعث شده تا زندگی برای یمنی‌ها غیرقابل تحمل باشد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن و سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه مشترک خواهان پایان حملات به این شاهرگ حیاتی برای یمنی‌ها شدند و اعلام کردند که باید کانال‌های مستحکمی برای ارائه کمک‌های انسانی ایجاد شود.

از سوی دیگر، سازمان ملل از ایجاد کریدور هوایی انسانی در یمن خبر داده و از عربستان سعودی نیز خواست تا حملات به فرودگاه صنعاء را متوقف کند تا اجازه ارسال کمک‌های انسانی داده شود.

سازمان ملل اعلام کرد که در حال آماده کردن یک کریدور هوایی از جیبوتی به یمن است که هدف از آن امدادرسانی به یمن‌هاست.

این سازمان افزود که برای انتقال هوایی نیروهای امدادرسان از جیبوتی به صنعاء عمل می‌کند تا توزیع کمک‌ها آسان‌تر شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دفتر هماهنگی امور انسانی در یمن از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی می‌خواهد تا حملات به فرودگاه بین‌المللی صنعاء را متوقف و شاهرگ زندگی را در این کشور حفظ کند.

در همین راستا یوهانس وان در کلاو، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن از این ائتلاف خواست تا در حملات خود فرودگاه‌ها و اسکله‌های یمنی را مستثنی کند تا نیروهای امدادرسان بتوانند به کسانی که از این حملات آسیب دیده‌اند، کمک برسانند.

وی افزود که در حالی که باند فرودگاه صنعاء به دلیل حملات پیشین در حال تعمیر است، هواپیماها نمی‌توانند از فرودگاه صنعاء بلند شده یا در آن فرود بیایند.

حملات ائتلاف عربی

در حالی که عادل جبیر، وزیر خارجه جدید عربستان اعلام کرده که کشورهای عضو ائتلاف عربی، طرح توقف عملیات هوایی در یمن جهت ارسال کمک‌های انسانی به این کشور را بررسی می‌کنند شاهدان عینی از درگیری شدید و حملات شدید ائتلاف عربی علیه مردم یمن در دار سعد در شرق عدن خبر دادند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان حملات خود را افزایش داده و روز دوشنبه بیش از 150 حمله را به فرودگاه عدن که مقر انصارالله (حوثی‌ها) است، انجام داد. این ائتلاف همچنین دو فرودگاه صنعاء و حدیده را دوباره بمباران کرد.

شبکه المسیره وابسته به انصارالله نیز اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف سه حمله را به منطقه "جزیرة العمال" در استان عدن صورت دادند.

در حالی که عادل الجبیر در بیانیه خود اعلام کرده است: عربستان با هرگونه نقضی از طریق حملات هوایی به اقداماتی که مانع از این تلاش‌های انسانی می‌شود پاسخ خواهد داد.

وی عنوان داشت که عربستان درصدد است مرکزی را در خاک یمن ایجاد کند که ماموریت آن هماهنگی تمامی تلاش‌ها جهت ارائه کمک‌ها میان سازمان‌ ملل و سازمان‌های بشردوستانه ذی‌ربط با کشورهایی است که می‌خواهند کمک‌هایی را به یمنی‌ها ارائه دهند.

جدا شدن 15 تن از عبدالله صالح

از سوی دیگر پایگاه الیمن پرس گزارش داد که 15 تن از شخصیت‌های برجسته علیه حزب علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن کودتا کرده و از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن حمایت کرده‌اند.

این 15 شخصیت در حال حاضر و پس از خروج از صنعاء در ریاض حضور دارند تا در کنفرانس مذاکرات یمن که قرار است در اواسط ماه جاری در ریاض برگزار شود، مشارکت کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.