گروه اقتصادی- خوش قلم - تجربه سالهای گذشته حکایت از این داشت، بازار خودرو در ماه‌های پایانی هر سال به دلیل افزایش تقاضا رونق گرفته و میزان خرید و فروشها در این ایام به اوج خود می‌رسید،...

سایه رکود بر بازار خودرو همچنان سنگینی می‌کند

 اما این موضوع سال گذشته اتفاق نیفتاد و سایه کسادی تا آخرین روز سال بر این بازار حکفرما و به قولی بازار قفل شده بود.

با گذشت یک ماه و نیم از شروع سال جدید فعالان بازار خودرو معتقدند، این بازار همچنان در کسادی و بلاتکلیفی به سر می‌برد و این در حالی است که خبرهایی از افزایش قیمت خودرو به بهانه افزایش مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث و افزایش حقوق و دستمزد و هزینه های برخی عوامل تولید و نیز درخواست افزایش قیمت برخی از مدلهای خودرو به شورای رقابت در رسانه منتشر می‌شود.

 

 اصرار بر افزایش قیمت خودرو

در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره تصریح می‌کند: در شرایطی که بازار خرید و فروش خودرو با رکود مواجه است، خودروسازان اصرار به افزایش قیمت در بازار بی‌مشتری
 دارند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید: شورای رقابت باید بر اساس مستندات خودروسازان، درخصوص افزایش قیمت خودرو و با توجه به کاهش ورق جهانی و نرخ سود بانکی کارشناسی دقیقی را داشته باشند.

وی می‌افزاید: آنچه که خودروسازان باید به آن اهمیت دهند، این است که با افزایش کیفیت خودروهای تولید خود، رضایت‌مندی و در نهایت اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنند. همچنین سید محمد بیاتیان دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در همین خصوص می‌گوید: کاهش نرخ سود بانکی تأثیر جدی بر فروش نقدی خودرو نخواهد داشت، اما می‌تواند بر خودروهای لیزینگی تا حدودی تأثیرگذار باشد.

 مقاومت در برابر کاهش نرخ سود تسهیلات

بسیاری از مشتریان بازار خودرو را خریداران از شرکتهای لیزینگ تشکیل می‌دهند که با کاهش نرخ سود تسهیلات در واقع، اقبال مردم به خرید خودرو از طریق مؤسسات واسپاری افزایش می‌یابد.اما بررسی های میدانی مهر از مؤسسات لیزینگی خودرو حکایت از آن دارد که هنوز شرکتهای فروش خودرو به صورت لیزینگی، نسبت به کاهش نرخ سود واکنش نشان نداده‌اند و حاضر هم نیستند به این زودی ها، نرخ سود تسهیلات اعطایی خود را کاهش دهند. بنابراین شاید برای قضاوت درخصوص به صرفه بودن یا نبودن خرید از لیزینگهای خودرو زود باشد.به هرحال بازار اکنون سوت و کور است و چندان جنب و جوشی برای خروج از رکود ندارد، بنابراین انتظار می‌رود، خودروسازان این عامل را نیز در نظر بگیرند که هرگونه افزایش احتمالی قیمت روی محصولاتشان، ممکن است رکود بازار را بیش از این عمیق کند.

 

 جزئیات قیمت انواع خودروی داخلی

برپایه همین گزارش هم اکنون قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار آزاد معادل ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار 8V ، 37 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو پارس دوگانه سوز ۳۹ میلیون تومان و پژو پارس سال ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ اتومات 2E معادل ۵۶ میلیون تومان، تندر ۹۰ مدل 1E ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، رانا ۳۳ میلیون تومان و سمند ال ایکس بنزینی ۳۱ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پارس تندر ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و تیبا ۲ معادل ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.