در ادامه مراسم روز گذشته اعضای شورای شهرستان با مدیر مسؤول روزنامه قدس نیز دیدار کرده و به تبادل نظر پرداختند.

بسترهای لازم برای تحول در مشهد ایجاد نشده است

 جهانبخش در این جلسه گفت: این روزها همه در تکاپو و سخن گفتن از مشهد، پایتخت فرهنگی جهان در سال 2017 هستند.

اما این سؤال جدی مطرح است که چرا برای تحقق فرمایش امام راحل مبنی بر تبدیل مشهد به پایتخت معنوی اقدام اساسی صورت نگرفته است.

وی افزود: با هر مقیاسی بخواهیم اولویت سنجی بکنیم اولویت نخست در بهسازی و شهرسازی جایی مهمتر از اطراف حرم مطهر رضوی در کشور نداریم، اما این اولویت فراموش شده و هیچ‌گاه ردیف بودجه خاص اطراف حرم رضوی وجود نداشته، اما آقای لاریجانی با استفاده از موقعیت خود در مجلس برای شهر قم چنین ردیف بودجه‌ای را تعریف کرده‌اند.

وی اظهار داشت: ساختن زائرسرای ارزان قیمت هم از این امر مستثنا نیست و هرچند اقداماتی شروع شده، اما در میان هتلهای پنج ستاره ساخته شده در محدوده اطراف حرم قطعاً این زائرسرا نمود چندانی نخواهد داشت و باید بیشتر به این حوزه توجه شود.

جهانبخش با تأکید بر عمل به قولهای داده شده از سوی دولتمردان گفت: وقتی رئیس‌جمهور یک کشور قولی می‌دهد مردم به آن اطمینان می‌کنند و توقع دارند اجرایی شود، اما در سالهای اخیر قولهای رؤسای جمهور کاملا محقق نشده و آخرین آن مربوط به قول آقای روحانی درخصوص حاشیه شهر و تخصیص 150 دستگاه اتوبوس به مشهد است که متأسفانه تاکنون هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده، اما بتازگی یکی از معاونان استاندار از تحقق 100 درصدی مصوبات سفرهای هیأت دولت سخن گفته بود، اما ما نمی‌دانیم 150 دستگاه اتوبوس کجاست یا در حاشیه شهر مشهد چه اتفاقی افتاده است که ما خبر نداریم.

مدیر مسؤول روزنامه قدس نیز در این جلسه با تأکید بر نگاه ملی به مشهد گفت: نام مشهد بسیار بزرگ است، اما بستر بزرگی این نام در حوزه‌های اجرایی فراهم نشده است.

حمزه واقعی افزود: اگر بر این باوریم که مشهد پایتخت معنوی کشور است باید نگاهمان فراتر از یک شهر معمولی، به آن باشد و نگاهی ویژه و خاص در شأن این نام داشته باشیم.

وی ادامه داد: تحول مشهد تحول استان را به دنبال دارد، اما باید اسباب این تحول ایجاد شود. به طور مثال شهرسازی مشهد متناسب با سبک اسلامی نیست که باید دستورکار جدی تمام مسؤولان این حوزه باشد.

وی اظهار داشت: کمک به مشهد کمک به ایران است، زیرا در کنار جنبه مذهبی، این شهر از لحاظ فرهنگی همواره کانون اصلی تحولات بوده است و از سوی دیگر در حال حاضر بی‌تردید اصلی‌ترین قطب درمانی شرق کشور است و متناسب با خدماتی که در این شهر به جمعیت استانهای مرکزی و شرقی کشور داده می‌شود امکانات و زیرساختها و بویژه اعتبارات لازم به این شهر تخصیص داده نمی‌شود و تا زمانی که فقط نام پایتخت فرهنگی و معنوی را به زبان بیاوریم و در عمل رفتاری متناسب با این نام نداشته باشیم نخواهیم توانست بر مشکلات چیره شویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.