۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 281895

یک کارشناس با بیان این‌که پایین بودن بهره‌وری در اقتصاد ایران به پول مربوط نمی‌شود گفت: مشکل بزرگ اقتصاد کلان ما و بخش کشاورزی، کم‌توجهی به اندیشه‌های خلاق است.

مشکل بهره‌وری ایران پول نیست

اسماعیل شهبازی در گفت‌وگو باایسنا اظهار کرد: اگر قرار بود اقتصاد ما با پول درست شود تا الان درست شده بود. مشکل ما پول نیست، پول یک وسیله است ولی حرف اول را نمی‌زند. مشکل بزرگ ما کمبود اندیشه، دلسوزی و توجه است.

وی افزود: برای ارتقای بهره‌وری باید مسابقه بگذاریم و انگیزه ایجاد کنیم. در این میان آموزش ارتقای بهره‌وری با به‌کارگیری نیروهای متخصص، ضروری است.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به بودجه‌های نفتی که به وزارتخانه‌ها تزریق می‌شود، گفت: باید ببینیم وزارتخانه‌ها در طول سال چقدر بهره‌وری را افزایش دادند و بر اساس آن پول تزریق کنیم. لازم است تا اتاق فکرهای واقعی و نه ظاهری شکل بگیرد تا صاحبان اندیشه‌های واقعی فکر کنند و افکار آنها به مرحله‌ی اجرا در بیاید. پول در برهه‌ای مورد نیاز است که توسط افراد خوش‌فکر و مجرب مصرف شود.

به گفته شهبازی، برای افزایش بهره‌وری باید میزان کارآیی عوامل انسانی و نهاده‌ها را روز به روز بالا ببریم. به طور مثال اگر یک کیلوگرم خوراک به یک مرغ می‌دهیم باید ببینیم چقدر محصول به صورت گوشت یا تخم مرغ عاید ما می‌شود و سعی کنیم این مقدار محصول را روز به روز بالاتر ببریم.

وی ادامه داد: بهره‌وری همیشه این نیست که تولید را بالا ببریم بلکه بعضی مواقع می‌توان با مصرف مواد کمتر، همان مقدار یا بیشتر تولید کرد.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر این‌که مصرف انرژی باید بهینه شود، گفت: در حال حاضر ما برق، آّب، گاز، نیروی انسانی، زمین و سایر عوامل تولید را به کار می‌گیریم اما نتیجه‌ی لازم حاصل نمی‌شود. امروزه کشورهای توسعه یافته در کلیه‌ی سطوح اقتصادی، ضمن پایین آوردن هزینه‌ها، بهره‌وری را افزایش داده‌اند ولی تولید ما هم‌چنان سنتی است. باید علم روز را برای افزایش کارآیی به کار بگیریم و از حالت سنتی خارج شویم.

شهبازی تصریح کرد: بهره‌وری نیروی انسانی از طریق آموزش، حقوق، امکانات، ارتقای وضعیت شغلی قابل افزایش است. باید عوامل استهلاک را روز به روز کمتر کنیم و مشوق‌هایی برای افزایش کارآیی ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.