وزیر ارتباطات گفت:‌ وزارت ارتباطات تاکنون اعتباراتی در قالب وجوه و وام ارائه کرده که در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان و امسال ۱۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است.

حمایت ۱۲۰میلیارد تومانی وزارت ارتباطات از شرکتهای دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی در افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی و اولین المپیاد ملی دانشجویی طرح کسب و کار گفت: در ۱۰ سال گذشته کارهای فوق‌العاده‌ای که به ایجاد علم، دانش و ثروت منجر شده، صورت گرفته که اینها تعداد زیادی ندارند.

وی افزود: در این قرن در هر مقطعی مؤلفه تولید ثروت فرق می‌کند و به نظر می‌رسد که فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، مؤلفه اصلی تولید ثروت به شمار می‌رود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که وارد عرصه فناوری شده‌اند، به سرعت میان‌بر زده‌اند تا مسائل اقتصادی خودشان را از طریق فناوری حل کنند.

محمود واعظی با اشاره به کشورهایی که در دهه‌های گذشته از نظر فناوری عقب بوده‌اند، گفت: به عنوان مثال کشور ایرلند در ۱۵ سال گذشته متکی به بخش کشاورزی و دامپروری بوده است، ولی اکنون به سمت فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان سوق پیدا کرده است. وقتی چنین کشورهایی به مساله فناوری روی می‌آورند، پیشرفت می‌کنند؛ چرا که نیروی انسانی نخبه در آن کشور وجود دارد.

وی افزود: در برنامه ششم که اکنون در حال تدوین است، یک اجماعی در دولت وجود دارد که بحث فناوری و اقتصاد دانش‌محور را جزو محورهای اساسی کشور بدانیم؛ این کار عملی نمی‌شود، مگر اینکه زمینه آن در کشور فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: تاریخچه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز گویای همین مطلب (تکیه بر بحث فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان) است که تحولات آن باعث تولید محصول برای مصرف مردم کشور شده است.

واعظی عنوان کرد: سیاست وزیر علوم این است که تمام بودجه و امکانات را صرف محور اقتصاد دانش‌بنیان کند. همچنین قطعاً وزارتخانه‌هایی همچون وزارت ارتباطات وابسته به موفقیت وزارت علوم است تا بر این اساس به پیشرفت‌هایی در حوزه فناوری نایل شویم.

وی با بیان اینکه باید برای سرمایه‌ انسانی و نخبگان، برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: با توجه به اینکه در ایران نیروی انسانی و نخبه‌های زیادی داریم، از همین رو باید به واسطه این نخبه‌ها، باعث تحولاتی در کشور شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید هفت موضوع را وظیفه خود بدانیم و آنها را برای پیشرفت در حوزه فناوری و حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان پیگیری کنیم، گفت: شناسایی نخبگان در سراسر کشور، تعامل با نخبگان و فهمیدن زبان آنها، برطرف کردن مشکلات نخبگان در زمینه‌های مختلف مالی، آزمایشگاهی و امکاناتی، بسترسازی برای فعالیت آنها، ایجاد انگیزه برای کار نخبگان، تقویت نخبگان در سراسر کشور و تجاری‌سازی ایده‌های آنها و ایجاد بستری برای ورود به عرصه کسب و کار از موضوعات مهمی به شمار می‌رود که به واسطه اینها می‌توانیم شاهد تحولاتی باشیم.

واعظی در خصوص یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، گفت: خوشبختانه هدف این جشنواره مقدس است و باید این هدف گسترش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: ما باید ۱۰۰ استان شبیه اصفهان را در کشور بسازیم.

وی با بیان اینکه ایجاد چرخه کامل از ثروت باید جزو اهداف اصلی ما در کشور باشد، گفت: از طریق چرخه کامل ثروت می‌توانیم ایده‌ها را برای کسب و کار تحت عنوان «شرکت‌های دانش‌بنیان» وارد کنیم تا بتوانیم نتیجه‌ای از فناوری‌ها را در کشور ببینیم.

به گفته واعظی، زمانی که یک جشنواره بر روی یک طرح مهر تائید بزند، موضوع مهم و جالب توجهی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: در نهایت باید این زنجیره دنبال شود تا به ایجاد ثروت و خودکفایی علمی در کشور برسیم.

وی اظهار داشت: اولین اثر مستقیم این جشنواره، اعتماد به فارغ‌التحصیلان است که به این واسطه آنها مطمئن می‌شوند که می‌توانند کاری را در کشور انجام دهند.

واعظی با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های نوپا در کشور شروع شده است، گفت: این شرکت‌ها باید به شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ تبدیل شوند و جزو برندی برای کشور و منطقه به شمار روند تا آنها بتوانند با شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان کشورهای دیگر رقابت کنند. این توانایی در شرکت‌های دانش‌بنیان ما در کشور وجود دارد.  

وی افزود: یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، تجاری‌سازی ایده‌های نو و توسعه و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نو را در پی دارد تا از این طریق شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال بر پایه دانش را در کشور بوجود آید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در وزارت ارتباطات سه بخش CT، IT و فضا وجود دارد،‌ گفت: قطعاً ما در این سه عرصه به هیچ وجه بدون هماهنگی نزدیک با وزارت علوم در دانشگاه‌ها موفق نخواهیم بود و آمادگی داریم که از نزدیک با این وزارتخانه کار کنیم.

واعظی اظهار داشت: وزارت ارتباطات تاکنون اعتباراتی در قالب وجوه و وام ارائه کرده که در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان و امسال ۱۲۰ میلیارد تومان در قالب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است. همچنین اگر این شرکت‌ها بتوانند در قالب این جشنواره‌ها شرکت کنند، ما هم خیالمان راحت است که بودجه این وزارتخانه در جای درستی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.