قدس انلاین – سعید کوشافر:وزارت علوم را بسیاری از مردم وزارتخانه اقشار فرهیخته میدانند وزارتخانه ای که بنا بر ماهیتش انتظار نمیرود تخلفاتی درحد وزارتخانه های اقتصادی دران وجود داشته باشد، این درحالی است که ماجرای بورسیه ها باعث شد تا مشخص شود که اعمال نفوذهای سیاسی وجناحی به بخش علمی کشور هم راه یافته است .

وزارت علوم دولت دهم درمقابل اتهام فساد32میلیاردی/برخی تلاش دارند بورسیه ها را تطهیر کنند/ باید پرونده همه مردان وزارت علوم سابق رسیدگی شود

این درحالی است که یک عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: کمیته رسیدگی به تخلف سه هزار بورسیه یک جانبه اظهارنظر می کند زیرا تعدادی افراد خاص آن را مدیریت می‌کنند. وی با اعلام نارضایتی از روند فعالیت این کمیته، تصریح کرد: اای کاش فعالیت تمام کسانی که در وزارت علوم دولت سابق فعالیت می‌کردند، مورد بررسی قرار بگیرد.

غلامعلی جعفرزاده با انتقاد از ترکیب نمایندگان عضو کمیته رسیدگی به پرونده تخلف سه هزار بورسیه وزارت علوم دولت دهم، گفت: برخی از نمایندگان عضو این کمیته موافق استیضاح فرجی دانا بودند، بنابراین نمی‌شود گفت که آیا آن مطالبی که مجلس و افکار عمومی به دنبال آن‌ها هستند، با این ترکیب تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر. لذا بهتر بود نمایندگان دیگری هم عضو کمیته می‌شدند تا حقایق بیشتری مشخص می‌شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیته رسیدگی به تخلف سه هزار بورسیه اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کنند در حالی که باید شفاف رفتار کرده و به همه نماینده‌ها اجازه اظهارنظر داده شود تا شائبه‌ای هم برای کمیته به وجود نیاید.

جعفرزاده تاکید کرد:‌ این کمیته یک جانبه است و تعدادی افراد خاص آن را مدیریت می‌کنند و من باز هم اعتراض خود را از روند فعالیت آنها اعلام می‌کنم. آن‌ها تاکنون نه بیانیه و نه اطلاعیه‌ای داده‌اند و اقدامات خود را در یک فضای بسته انجام می‌دهند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: با توجه به اینکه دیگر نمایندگان هم اطلاعاتی دراین زمینه دارند، منطقی است که از آنها هم نظرخواهی شود تا اطلاعات خود را در اختیار کمیته قرار دهند، ولی اعضای این کمیته فقط می‌خواهند حرف‌های گذشته خود را به اثبات برسانند که این برای مردم قابل قبول نیست!

وی ادامه داد: کاملا مشخص است که تخلف بزرگی صورت گرفته است و زمان سکان‌داری وزارت علوم توسط آقای فرجی‌دانا به این موضوع به خوبی پرداخته شد و هر کس منکر آن شود منکر یک واقعیت شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه یک سری از بورسیه شدگان، حتی فاقد مدرک کارشناسی ارشد هستند، افزود: مستندات چنین مواردی موجود است و نماینده‌ها می‌توانستند این مورد را هم بررسی کنند اما برخی تمایلی به این کار نداشتند.

جعفرزاده همچنین درباره شنیده‌های خود درباره فساد 32 میلیاردی در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دولت قبلی، گفت: چندان در جریان این ماجرا نیستم اما ای کاش فعالیت تمام اعضاء وزارت علوم دولت سابق، مورد بررسی قرار می‌گرفت.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: متاسفانه بسیاری از افرادی که در استیضاح آقای فرجی‌دانا نقش داشتند و قبلا هم دارای کرسی بودند، تخلفاتی پیرامون خودشان و فرزندانشان وجود دارد اما فکر کنم این بررسی به مجلس دهم کشیده شود چراکه برخی از نمایندگان مجلس که پای خودشان در این قضیه گیر است، اجازه نخواهند داد بستر ورود و رسیدگی به این قضیه فراهم شود.

***فساد 32 میلیاردی وزارت علوم دولت سابق

دراین خصوص یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر تخلف 32 میلیاردی در وزارت علوم دولت سابق ثابت شود به طور جدی از سوی این کمیسیون پیگیری خواهد شد، گفت: نتایج این بررسی را به گوش مردم می‌رسانیم چراکه این حق دانشجویان است که بدانند چه کسانی در این فساد نقش داشته‌اند.

ابوالقاسم خسروی سهلآبادی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به اینکه اگر فساد 32 میلیاردی در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دولت سابق اتفاق افتاده باشد، باید به چند دلیل برخورد قاطعی با عاملان آن از سوی قوه قضاییه و وزارت علوم صورت گیرد، گفت: صندوق رفاه متعلق به دانشجویانی است که در شرایط سخت درس می‌خوانند و اگر فسادی در آن رخ داده باشد، حاکی از عدم نظارت و اعتماد به افرادی است که لایق چنین پست و جایگاهی نبوده‌اند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت درست بودن این خبر، کمیسیون آموزش مجلس باید به صورت ویژه آن را پیگیری کند زیرا این حق مردم و دانشجویان است که بدانند چه کسانی در این فساد و اقدام غیرقانونی نقش داشته‌اند.

وی درباره بازخورد ابراز بی‌اطلاعی نمایندگان مجلس از این موضوع، بیان کرد: این هفته نمایندگان در حوزه‌های انتخاباتی خود بودند و در مجلس حضور نداشتند، شاید به همین دلیل از این خبر ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند؛ هر چند هنوز این خبر به طور قطعی تایید نشده است، اما اگر این تخلف ثابت شود به طور جدی از سوی  کمیسیون پیگیری خواهد شد و نتایج بررسی را به گوش مردم می‌رسانیم.

خسروی سهلآبادی همچنین با گلایه از کیفیت پایین آموزشی در دانشگاه‌ها، اضافه کرد: وزیر علوم فعلی زمانی که رای اعتماد را دریافت کرد در صحبت‌های خود گف که به جد پیگیر وضعیت نابسامان و کیفیت پایین دانشگاه‌ها خواهم بود و از گسترش رشته‌های مورد نیاز کشور نیست هم  جلوگیری می‌کنم؛ ولی شاهد تحقق این وعده نبوده ایم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هفتاد و پنج هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد و بیشترین میزان بیکاری را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارند، گفت: این مشکلات در تمامی دانشگاه‌ها دیده می‌شود بنابراین باید یک نگاه جامعه به بحث کیفیت، جذب چند برابر ظرفیت و وجود رشته‌های غیر ضروری بشود.

***ردپای مسئولان دولت قبل در پرونده بورسیه‌های

دراین خصوص همچنین رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با بیان اینکه پرونده بورسیه‌های غیرقانونی از ابتدا تا انتهایش تخلف است، گفت: ضرورت دارد دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضا به پرونده بورسیه‌ها ورود پیدا کنند.

جواد هروی ،‌ با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر قانونی بودن پرونده بورسیه‌های دانشجویی، افزود: واقعا مشخص نیست برخی‌ها با چه نگاهی، مفسده‌ای با این عظمت و تخلفی به این آشکاری را قانونی اعلام می‌کنند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ پرونده بورسیه‌ها  با اصل قانون منافات دارد و متاسفانه عده‌ای با دور زدن قانون و تعرض به حقوق و زیرپاگذاشتن حقوق شهروندی دیگران وارد حریم علم می‌شوند و بدون آزمون وارد دوره‌های دکتری شده و با هزینه دولت تحصیل کرده و بدون هیچ‌گونه رقابتی درخواست استخدام نیز دارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه نمی‌توان فساد تحصیلی برخی دانشجویان بورسیه را قانونی جلوه دهیم، تصریح کرد: در صورت قانونی خواندن پرونده بورسیه‌ها چگونه می‌توان پاسخ کسانی را داد که به دلیل آزمون‌های سخت از تحصیل در دوره دکتری محروم شده‌اند؛ آیا کسانی که در دوره دکتری آزاد و پیام نور تحصیل کرده‌اند و هزینه‌های هنگفت برخانواده‌هایشان وارد شده حقوق شهروندی نداشتند؟

هروی یادآور شد:‌ اینکه چنین پرونده‌ای رانت است و امتیازاتی به عده‌ای داده شده بدون‌شک تخلفی محرز است و کسانی که ادعا می‌کنند فساد تحصیلی بورسیه‌ها بی‌قانونی نبوده و چشم بر آن بسته‌اند باید گفت که سخت در اشتباه هستند؛ به طور حتم اگر واقعا هدف سیاسی نیست پس طبیعتا می‌توان بورسیه‌های پیش از دولت نهم و دهم را هم بررسی کرد.

وی با بیان اینکه هدف ما نگاه سیاسی به پرونده بورسیه‌ها نبوده و قرار نیست اسم اشخاص خاصی را نیز رسانه‌ای کنیم، افزود: واقعیت آن است که در پهنه مقدس علم واقعه‌ای رخ داده که متاسفانه شرم‌آور است زیرا عده‌ای می خواهند برای تحصیل علم و استخدام به عنوان دانشگاه پا روی حقوق دیگران گذاشته و با تقلب نام خود را نیز استاد دانشگاه بگذارند.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه کسی که با استفاده از رانت قانون را زیرپا گذاشته حق تدریس در دانشگاه را ندارد؛ ادامه داد:‌ چگونه کسانی در آزمونی که از هر 20 نفر تنها یک نفر قبول می‌شوند، شرکت نمی‌کنند و به راحتی و با وقاحت وارد دوره دکتری می‌شوند و جالب آنجا است که شکایت نیز می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه فردی که بورس دکتری را با رانت به دست آورده است چگونه می‌تواند شکایتی نسبت به بررسی پرونده تحصیلی خود داشته باشد، افزود:‌ این افراد بورس دکتری و استخدام را به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه به راحتی به دست آورده‌اند اما برخی ها در کمال ناباوری اعلام می‌کنند که این بورس کاملا قانونی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه پرونده بورسیه‌های غیرقانونی از ابتدا تا انتهایش تخلف است، تصریح کرد:‌ بسیاری از فرزندان ما در مناطق دور دست هستند از چنین رانتی خبر هم ندارند و تنها مرکزنشینان هستند که از این رانت استفاده کرده‌اند و این همان ظلم آشکار است.

هروی یادآور شد:‌ در بحث بورسیه‌ها از نگاه اخلاقی و حقوق اجتماعی عبور شده و قانون شکسته شده و باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر پرونده بورسیه‌ها، ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری درهمایش مبارزه با مفاسد به صراحت اعلام کرده‌اند به جای آنکه شعار دهید عمل کنید؛ متاسفانه هنوز چند روزی از صحبت‌های معظم‌له نگذشته است که به راحتی مشاهده می‌شود که برخی افراد در پرونده بورسیه‌ها پا روی حق می‌گذارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد در این زمینه باید برخی نهادهای ذی‌ربط مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور یا دستگاه قضا به پرونده بورسیه‌ها ورود پیدا کنند و وضعیت این فساد تحصیلی را روشن کنند.

وی تصریح کرد:‌ امروز اذهان عمومی ما منتظر نتیجه دقیق و روشن پرونده بورسیه‌ها هستند و به واقع در قبال این سه هزار نفری که قانون را دور زدند و با اشکال و فرمول‌های خودساخته برای تحصیل خود موقعیت ایجاد کرده‌اند باید پاسخ روشنی به اذهان عمومی داد.

هروی با انتقاد از اینکه در پرونده بورسیه‌ها افرادی هستند که دارای معدل زیر 12 یا زیر13 هستند، افزود: در کارشناسی ارشد نیز افرادی هستند که با استفاده از رانت و با معدل‌های زیر 16 از بورس تحصیلی استفاده کردند و از سویی دیگر افرادی نیز هستند که با مدرک معادل کارشناسی ارشد از رانت تحصیلی استفاده کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: امروزه اگر قرار باشد شخصی را جذب هیات علمی دانشگاه کنیم باید رشته تحصیلی وی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری با هم هم‌خوانی داشته باشد این درحالی است که برخی از این دانشجویان بدون‌آنکه رشته‌های تحصیلی‌شان با هم هم‌خوانی داشته باشد جذب هیات علمی دانشگاه شده اند حال در این شرایط به صراحت اعلام می‌شود که این بورسیه‌ها کاملا روند قانونی خود را سپری کرده‌اند.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم،‌ درباره دخالت برخی افراد که مانع به نتیجه رسیدن پرونده بورسیه‌ها می‌شوند، ادامه داد:‌ به صراحت اعلام می‌کنم کسانی که برای به نتیجه رسیدن پرونده بورسیه‌ها به شدت احساس خطر می‌کنند افرادی هستند که تصور می‌کنند با پیگیری این پرونده چهره دولت نهم و دهم مخدوش خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد:‌ برخی نگرانی دارند که پرونده بورسیه‌ها در دولت نهم و دهم کارنامه‌ای منفی تلقی خواهد شد به همین جهت تمایلی به روشن شدن نتیجه آن ندارند لذا باید به آنها این‌گونه پاسخ داد که ما به دنبال تعیین تکلیف این پرونده هستیم و در هر دولتی که چنین فساد تحصیلی عظیمی شکل گیرد باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس نهم، با یادآوری باز شدن پای برخی از مسئولان دولت قبل به پرونده بورسیه‌ها،‌ افزود:‌ تا جایی که اطلاع داریم و اسناد نیز آن را تایید می‌کنند باید گفت که بله! در بین این بورسیه‌ها افراد زیادی وجود دارند؛ بالاخره 3 هزار نفر است و دربین آنها افرادی هستند که دارای مناصب بالایی بوده و تحصیلات عالیه دارند لذا طبیعتا می‌توانند در این پرونده قرار گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.