قدس انلاین – سعید کوشافر:حمایت از تولید ملی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری ودست اندرکاران ومقامهای مسوول نظام بوده و هست ؛ این مساله بویژه درشرایط فعلی که دشمنان اقتصاد کشورمان را هدف قرار داده ونهایت تلاش خود رابکار میبرند تا به این بخش ضربه بزنند باید بسیار جدی تر پیگیری شود.

تولید ملی نیازمند حمایتی که کمرنگ است / بانکها با تولید قهرند و با تاجر رفیق گرمابه وگلستان/ کاهش سودبانکی هیچ نفعی برای تولید کننده نداشت

 

تولید ملی یعنی انچه درداخل کشور و به دست تولید کننده ایرانی انجام میشود حال این کالا یا محصول ممکن است درچرخه ای چند مرحله ای به دست مصرف کننده برسدویا مصرف کننده ان تولیدی دیگر باشد و به طور مستقیم به دست مردم نرسد حتی ممکن است کالایی باشد که تنها بخشی از فرایند تولید ان درداخل کشور انجام شود ، این درحالی است که این روزها تولید ملی برخلاف خواست و اراده مسوولان نظام حال وروز خوشی ندارد .

بنا بر انچه برخی گزارشها بیان میکنند ظرفیتهای تولیدی کشور دربخشهای مختلف معطل مانده و این درحالی است که مشابه ان وارد کشور میشود و همه اینها درحالی است که میتوان با اندکی حمایت نه تنها تولید کننده را به کار امیدوار کرد که مشکلاتی مانند بیکاری درکشور را هم درمان کرد.

هرچند این چرخه را باید دربخشهای مختلفی حمایت ؛ نظارت وتقویت کرد اما یکی از مهمترین مسایل پیش روی کارافرینان و تولید کنندگان که تقریبا درهمه تولیدات به طور عموم وجود دارد حمایتهای مالی است ؛ این درحالی است که مهمترین واصلیترین نهادحمایت مالی یعنی بانکها نه تنها به این مساله توجه ندارند که اصلا برایشان اهمیتی هم ندارد که تولید ملی درچه وضعیتی است چرا که برای انها سود اوری مهم است و سوداوری درمسایلی مانند دلالی و تجارت وواردات بسیار بیشتر و نقد شونده تراست.

درعین حال طی روزهای گذشته بانکداران تلاش کردند با کاهش جزیی یعنی 2درصدی سودبانکی اینگونه وانمود کنند که درخدمت به تولید کشور گامی اساسی برداشته اند اما این مساله درعمل منجر به هیچ چیزی نشد, نه بازار سرمایه واکنشی نشان داد که درجهت خدمت به بنگاههای اقتصادی کشور باشد ونه بازار واکنشی قابل توجه از خود بروز داد.

درهمین خصوص یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از کاهش جزئی نرخ سود بانکی گفت: تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی 24 درصدی با توجه به تورم حدود 15 درصدی، قابل قبول نیست بنابراین با توجه به کاهش نرخ تورم و نیاز بخش تولید به حمایت باید نرخ سود بانکی بیشتر کاهش می یافت.

قاسم عزیزی با انتقاد از کاهش جزئی نرخ سود بانکی گفت: باید توجه داشت درحال حاضر یکی از اولویت های اساسی در اقتصاد کشور رونق بخش تولید است که قطعا برای انجام این مهم باید شرایط اقتصادی فراهم شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در این رابطه ادامه داد: درحال حاضر هزینه‌های مالی تامین نقدینگی بخش تولید بالا بوده که این موضوع به افزایش بهای تمام شده بخش تولید منجر شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات مشارکتی 24 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله ای 21 درصد اعلام شده ؛بنابراین باید پذیرفت با این نرخ‌های بالا بخش تولید نمی تواند با رونق اساسی روبرو شود.

عزیزی افزود:تفاوت سه درصدی در نرخ سود تسهیلات مشارکتی با تسهیلات مبادله ای باعث می شود؛بانک ها برای کسب سود حداکثری تسهیلات مبادله ای ارائه دهند.

وی درخصوص مشکلات بانک ها برای ارائه تسهیلات بانکی گفت: باید شرایط افزایش سرمایه بانک ها فراهم شود تا بانک ها نیز برای ارائه تسهیلات با مشکل روبرو نشوند.

درهمین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تصمیم شورای پول و اعتبار در زمینه کاهش نرخ سود بانکی با شیب ملایم، تصمیم صحیحی است، گفت: تفاوت نرخ سود تسهیلات مبادله ای با مشارکتی باعث می شود تمایل برای ارائه تسهیلات مبادله‌ای از سوی بانک ها کمتر شود.

محسن صرامی فروشانی در گفت و گو با خانه ملت درباره موضوع کاهش نرخ سود بانکی گفت:می توان عنوان کرد بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار درزمینه کاهش نرخ سود بانکی با شیب ملایم، سیاست صحیحی را اعمال کردند.

نماینده مردم خمینی شهر درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجود موضوعاتی مانند نقدینگی موجود در جامعه، کاهش سرمایه درگردش بنگاه های تولیدی، رکود، تورم و اعمال تحریم های دشمنان از عوامل مهمی هستند که باید در کاهش نرخ سود بانکی لحاظ شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: با وجود اینکه انتقادهای فراوانی که به فعالیت بانک مرکزی داشته ام، اما باید پذیرفت برای جلوگیری از رونق دلالی در بازارهایی مانند مسکن و ارز سیاست کاهش تدریجی نرخ سود بانکی، سیاست مناسبی است.

صرامی فروشانی تصریح کرد:سابقه نشان داده فضای روانی در اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده بنابراین اگر موضوع کاهش نرخ سود بانکی با شدت انجام شود؛می تواند بازار دلالی ارز کشور را با رونق روبرو کند که این موضوع آسیب های جدی به بخش های مختلف اقتصاد کشور وارد می کند.

وی ادامه داد: اگر کاهش نرخ تورم مانند سال گذشته تداوم یابد و اقتصاد نیز از کود خارج شود؛می توان از شورای پول و اعتبار انتظار داشت در جلسات بعدی خود زمینه کاهش بیشتر نرخ سود بانکی را فراهم کند.

***رونق تولید در گرو وفاق عمومی است

رئیس مجلس شورای اسلامی بر وفاق عمومی برای رونق تولید تاکید کرد و گفت: باید قبول کنیم که با سرمایه‌گذاری دولتی کشور آباد نمی‌شود.

دکتر علی لاریجانی گفت:  متاسفانه در برخی از سنوات دقت لازم به تولید نشد و مشکلاتی در زمینه بیمه درمان، بازنشستگی و ... به کارگران فشار وارد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یک کشور دارای منابع فراوان نباید از وضعیت تولید نامناسب برخوردار باشد، گفت: تا زمانی که کشوری رونق تولید نداشته باشد نمی‌توان با قانون نوشتن مشکل مردم را حل کرد، اگر هم اکنون مبلغ پرداختی یارانه نقدی سه برابر شود باز هم مشکل زندگی مردم حل نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تورم را آفتی برای رونق دانست و گفت: دولت یازدهم از لحاظ اقتصادی در مسیر درستی گام برمی‌دارد اما همچنان رکود وجود دارد، به طور حتم با کاهش تورم شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و گذر از شرایط رکود خواهیم بود.

دکتر لاریجانی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری که حضور در اقتصاد را مانند جهاد فی سبیل الله دانسته‌اند، بیان کرد: مهمترین مسئله امروز عدم رونق در اقتصاد بوده و تاکید مقام معظم رهبری نیز به همین دلیل است.

رئیس نهاد قانونگذاری بر ضرورت رونق تولید تاکید کرد و گفت: مسابقه در خیرات، مسابقه در تولید است و تا زمانی که وضعیت تولید بهبود نیابد، فرزندان کار نخواهند داشت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر حضور آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی نیز به همین دلیل است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب لایحه خروج از رکود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دغدغه اصلی کشور گره‌گشایی برای سرمایه‌گذاری مردم است، به طور حتم با حضور مردم و سرمایه‌گذاری آنها مشکل ایجاد شغل و تامین معیشت کارگران رفع خواهد شد و باید در زمینه تولید وفاق عمومی به وجود آید.

دکتر علی لاریجانی با بیان اینکه آرامش درونی جامعه باعث رونق اقتصاد می‌شود، گفت: دولت یازدهم برای تشکیل فضایی آرام تلاش‌های فراوانی انجام داده تا مردم به آینده امیدوار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت باید قبول کند که با سرمایه‌گذاری دولتی کشور آباد نمی‌شود، به طور مثال تنها 30 هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور به پروژه‌های عمرانی تخصیص یافته، لذا باید از منابع مردمی استفاده شود.

***بانک‌ها قلک‌های دولت برای کمک به تولید

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید سهم تولیدکننده ایرانی در بازارهای دنیا تعیین شود، گفت:حمایت از تولید ملی شعاری نباشد و دولت حرکت‌هایی برای حمایت از تولید برداشته است اما این قدم‌ها کفایت نمی کند.

سیدشریف حسینی درباره حمایت از تولید ملی و اینکه چرا تولیدات کشور نمی‌توانند با دنیا رقابت کرده و اقتصاد ملی را حرکت دهند، گفت: وضعیت موجود فقط یک نخسه دارد و برای اینکه حرکت اصولی و دقیقی که به اقتصاد کشور کمک کند و اقتصادی پویا داشته باشیم، چیزی جز اجرای اقتصاد مقاومتی نیست.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  به موضوع مهم حمایت از تولید ملی  و داخلی تاکید شده است،اظهارکرد: آیا فقط شعار کافی است یا اینکه در عمل این کار انجام شود.

وی افزود: در این خصوص یک مثلث در کشور وجود دارد که یک ضلع آن را دولت، مجلس و حتی قوه قضایی است که با تصویب قوانین، بخشنامه، دستور العمل از تولید ملی حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه ضلع دوم این مثلث مردم به عنوان مصرف کننده هستند که باید با خرید کالای تولید داخلی به تولید ملی کمک کند، گفت: ضلع اصلی این مثلث خود تولیدکنندگان هستند که با استفاده بهینه، تولیدات و کیفیت خود را افزایش دهند تا با این افزایش، قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه این سه ضلع با هم حلقه های متصل به هم هستند و این حلقه ها جدای از هم نیست، بیان داشت: همه باید برای تولید ملی و وضعیت آن یک شرایط خاص رو به رشد ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه به سمت کاهش و قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی حرکت کنیم، ادامه داد: برای حذف نفت ار بودجه دولت، باید در سایر محصولات و تولیدات، سهم کشور ما در بازارهای دنیا تعیین شود و تولید ایرانی قدرت رقابت داشته باشیم و اگر نتواند رقابت کند، نباید انتظار افزایش سهم در بازار را داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه نباید خام فروشی داشته باشیم، گفت: باید فرآوری در کشور انجام شود، یعنی دست از خام فروشی در زمینه های مختلف برداشته و محصول نهایی را خودمان تولید کنیم که باعث ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و کمک به تولید ملی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دولت با سیاست‌های خود از تولید ملی حمایت کرده است، بیان داشت: دولت گام هایی به سمت اقتصادی مقاومتی و حمایت از تولید برداشته است.

وی با بیان اینکه باید برنامه ششم توسعه براساس اقتصاد مقاومتی نوشته شود، گفت: دولت باید چراغ و نقشه راه داشته باشد، البته اقداماتی که انجام داده کفایت نمی کند و خیلی هم زیاد نیست.

حسینی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه گام مهم و اساسی برای موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی است، ادامه داد: قدم هایی برای حمایت از تولید داخل برداشته شده، اما ضعیف است. باید موضوع اقتصاد مقاومتی جدی گرفته شود و همه به این سمت قدم بردارند تا اقتصاد از این وضعیت خارج شود.

نماینده مردم در خانه ملت در خصوص گله‌مند بودن تولیدکنندگان از بانک‌ها، گفت: بحث سرمایه در گردش تولیدکنندگان یک موضوع جدی است و تا زمانی که بانک‌ها تولید محور نشوند، نمی توانیم به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه نباید حمایت از تولید ملی و اجرای اقتصاد مقاومتی شعاری شود، اظهار داشت: برای تولید راه بیفتد و ظرفیت‌های خالی پُز شود که قیمت تمام شده کاهش یابد، باید به تولیدکننده واقعی کمک کنیم و بانک‌ها در این مورد وظیفه بسیارمهمی دارند.

حسینی با بیان اینکه منابع بانک‌ها سپرده‌های مردم است، افزود: بانک‌ها، قلک‌های دولت برای کمک به تولید است و اگر بانک‌ها با دولت همراهی نکنند، به هیچ هدفی نخواهیم رسید.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تولید داخل و تولیدکنندگان به کمک و حمایت دولت، مجلس، قوه قضائیه و بانک‌ها نیاز دارند،گفت: منابع بانک‌ها محدود و دولت بزرگ‌ترین بدهکار بانکی است و هیچ کمکی هم در این زمینه انجام نمی‌دهد./

***بانک ها تجارت محور هستند

دراین راستا  یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر تسریع در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: توسعه و رشد اقتصادی در گرو تامین مالی بنگاه های تولیدی بوده، بنابراین باید بخش مهمی از منابع مالی بانک ها در اختیار بخش تولید قرار گرفته تا اقتصاد کشور به رشد و توسعه مطلوب برسد.

سیدسعید حیدری طیب در گفت و گو با خانه ملت درباره نقش حمایت از تولید در رونق اقتصاد کشور گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تقویت تولید داخلی به حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود بنابراین تمامی سازمان ها و مردم کشور باید با تعامل و هماهنگی در جهت نیل به این اهداف تلاش کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجرای دقیق بندهای اقتصادی بصورت جامع شرایط را برای تقویت اقتصاد کشور فراهم می کند؛بطور مثال در بند یک اقتصاد مقاومتی تاکید شده که از تمامی ظرفیت های مردم در اقتصاد کشور استفاده شود که می توان برای انجام این مهم از ظرفیت تعاونی های تولیدی و بورس استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: تحریم های ظالمانه دشمنان علیه ایران اسلامی تاثیراتی در اقتصاد کشور داشته اما نکته مهم این است که با رفع تحریم ها، تمامی مشکلات اقتصادی خود به خود حل نمی شوند بلکه برای رفع مسائل اقتصادی باید در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی عمل کرد.

حیدری طیب افزود: تولید داخلی باید براساس برنامه باشد؛به طورمثال در ساخت کالاها باید به وضعیت بازار داخلی  و خارجی توجه شود.

وی تصریح کرد:محورقراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید،از موضوعاتی بوده که در بندهای اقتصاد مقاومتی روی آن تاکید شده که این موضوع گویای نقش مهم تولید است؛بنابراین بانک ها باید منابع خود را دراختیار تولید قرار دهند.

حیدری طیب افزود: بخش تولید نیاز به حمایت مالی دارد،بنابراین باید بخش مهمی از منابع مالی بانک ها در اختیار تولید قرارداده شود تا اقتصاد کشور به رشد مطلوب برسد که این موضوع ،اشتغالی زایی را درپی خواهد داشت.

همچنین  یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه بانک ها تجارت محور هستند و نه تولید محور، گفت: تا وقتی بانک‌ها از بنگاه داری و فعالیتهای غیر اقتصادی دست برندارند، شرایط تغییر نمی‌کند.

بهروز نعمتی درباره اینکه نظام بانکی کشور تولید محور نیست و برای پرداخت نقدینگی واحدهای تولید وثیقه‌های زیادی از تولیدکننده درخواست می‌کنند، گفت: بانک ها امروز فعالیت تجاری انجام می دهند و به دنبال این هستند که فقط بنگاه‌های خود را بچرخوانند.

نمایند مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بانک ها تجارت محور هستند، نه حامی تولید و فقط و فقط به دنبال این هستند که وثیقه های آنچنانی بگیرند و یا مدتی دوره مشارکت را شروع کرده و درنهایت با توجه به تورم، افزایش نرخ ارز  و... به اینجا می رسند که اموال را مصادره کنند.

وی افزود: در قانون حمایت از تولید ملی برای وثیقه محوری بانک‌ها مواردی درنظر گرفتیم که شامل بحث افزایش سرمایه بانک ها و هم تولید محور بودن نظام بانکی را شامل می شود؛ تا وقتی بانکها از بنگاه داری و فعالیتهای غیراقتصادی دست برندارند، فکر نمی کنم شرایط تغییر کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه دولت برای این امر باید عزم بسیار بزرگی داشته باشد که نظام بانکی را ساماندهی و بنگاه داری بانک ها را تعطیل کند، گفت: یکی از بحث هایی که اکنون وجود دارد، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری است.

نعمتی تصریح کرد: بسیاری از موسسات مالی و پولی به صورت قارچ گونه و یک شبه ظهور پیدا می کنند و پول زیادی را  با نرخ سود 25 الی 30درصد جمع می کنند و این منابع را درجاهایی صرف می‌کنند که کسی از آن خبر ندارد.

وی با اشاره به اینکه این موسسات خارج از تسلط دولت هستند، اظهار کرد: نظام بانکداری ما معیوب  شده و باید موسسات غیرمجازی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند،ساماندهی شوند چراکه تا وقتی ساماندهی نشوند و برخورد جدی با آنها صورت نگیرد، وضعیت همین است و دولت و بانک مرکزی باید با قدرت بیشتری وارد عرصه شوند و برخورد کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.