بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اهمیت تلاش ها جهت یافتن راهکار سیاسی برای حل مساله سوریه تصریح کرد که مسایل این کشور باید از راههای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.

مسایل سوریه باید از راه سیاسی حل و فصل شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، بان کی مون در گفت وگو با خبرگزاری روسی 'ایتارتاس' که امروز (یکشنبه) از شبکه خبری 'روسیه24' پخش شد، گفت: سازمان ملل برای حل و فصل مسایل سوریه تلاش می کند و اقدامات دیپلماتیک این سازمان برای پایان دادن به مناقشه مسلحانه در سوریه متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه مساله سوریه در دستور کار دیدارش با پوتین قرار داشت، افزود: در این مذاکرات از مواضع و نقطه نظرات رییس جمهوری روسیه در مورد مساله سوریه آگاه شدم.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به این که بیش از 220 هزار نفر در جریان مناقشه چهار سال اخیر سوریه کشته شده اند، گفت: بر اثر این تراژدی، بیش از چهار میلیون سوری مجبور به ترک میهن خود و پناهندگی به کشورهای همسایه شدند.

بان کی مون خاطرنشان کرد: در جریان مناقشه در سوریه بخش عمده زیرساخت های این کشور نابود شده است و حدود 12 میلیون نفر از مردم سوریه آسیب دیده یا خانه و اموال خود را از دست داده اند. باید به این وضعیت پایان داده شود.

وی بر ضرورت حل و فصل سیاسی مسایل سوریه از راههای سیاسی و پایان مناقشه در این کشور با اجرای کامل توافقنامه سی ام ژوئن ژنو تاکید کرد.

بان کی مون همچنین بر حمایت سازمان ملل از مذاکرات سوری و تداوم این گفت وگوها تا حصول نتیجه نهایی تاکید کرد.

وی از کشورهای جهان خواست به مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ادامه دهند و گفت: امروز شاهد پیدایش مظاهر جدید تروریسم و افراط گرایی در سطح جهانی هستیم و اعضای جامعه جهانی باید به این مساله و لزوم مبارزه با آن توجه کافی کنند.

دبیرکل سازمان ملل درباره فعالیت هفتاد ساله این سازمان، اظهار داشت: هر چند که سازمان ملل در هفتاد سال اخیر ناکامی هایی را تجربه کرده اما در مجموع در تلاش های خود برای حفظ صلح و آرامش در جهان موفق بوده است.

وی گفت: اگر سازمان ملل نبود در این مدت جنگ و خونریزی ها به مراتب بیشتر رخ می داد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بدون نام بردن از کشوری خاص، از تلاش برخی کشورها برای تحمیل مواضع خود بر این سازمان، انتقاد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.