کاخ سفید در واکنش به خبر حضور نیافتن رهبران عرب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست کمپ دیوید اعلام کرد که این اقدام تاثیری در سیاست های واشنگتن نخواهد داشت.

نیامدن اعراب به کمپ دیوید تاثیری در سیاست های آمریکا ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، اغلب رسانه های غربی از جمله بی بی سی، رویترز، فاکس نیوز و ... از عصر روز گذشته شروع به تحلیل دلیل حضور نیافتن رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در نشست کمپ دیوید که قرار است روز پنجشنبه هفته جاری به ریاست «باراک اباما» رئیس جمهور آمریکا، برگزار شود کرده اند. 

بر اساس خبرهای منتشر شده پادشاهان عربستان، بحرین، عمان و امیر امارات در نشست کمپ دیوید حضور نخواهند داشت و بجای آنها افراد دیگری عازم واشنگتن می شوند. 

در همین رابطه فاکس نیوز در گزارشی نوشت: کاخ سفید عصر روز دوشنبه تلاش بسیاری کرد تا عصبانیت خود را از نیازمدن افرادی چون «ملک سلمان» به نشست کمپ دیوید بپوشند. 

رویترز نیز در خبری می نویسد: کاخ سفید اعلام کرد که حضر نیافتن رهبران کشورهای عرب در نشست کمپ دیوید تاثیری در سیاست های واشنگتن نخواهد داشت. 

بر اساس این گزارش، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در این رابطه گفت: می دانم گمانه زنی هایی وجود داشته دایر بر اینکه تغییر در برنامه سفر (این رهبران) تلاشی برای ارسال یک پیام برای ایالات متحده است. اگر چنین است، چنین پیامی دریافت نشده، چون همه بازخوردی که ما از سعودی ها گرفته ایم مثبت بوده است.

کاخ سفید همچنین در بیانیه ای از تماس تلفنی ملک سلمان و باراک اوباما خبر داد و گفت که پادشاه عربستان از اینکه نمی تواند به واشنگتن سفر کند ابراز تاسف کرده است.

«عادل جبیر» وزیر خارجه عربستان هم در واشنگتن به خبرنگاران گفت که این حرکت ربطی به اختلافات دو کشور ندارد.

گفتگوها در کمپ دیوید، برای اطمینان دادن به متحدان عرب آمریکا در مورد مساله مذاکرات با ایران و بی ثباتی در چند کشور عربی طراحی شده است.

کارشناسان می گویند که ملک سلمان، پادشاه عربستان، هرگز اوباما را به خاطر عقب نشینی از تهدید حمله موشکی به سوریه نبخشیده است.

کارشناسان دیپلماتیک می گویند این حرکت نشانه روشنی از نارضایتی عربستان سعودی و هم‌پیمانان عرب آن از رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با مذاکرات با ایران بر سر نامه اتمی این کشور است.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی در دانشگاه امارات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: فکر نمی کنم رهبران عربی احترام عمیقی برای اوباما و قول و قرارهای او قائل باشند. میان نگرش او در مورد آنچه پس از توافق با ایران اتفاق خواهد افتاد و نگرش آنها وجود دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.