هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اتفاقات مهمی همراه بود که می توان به خبر جابجایی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، بررسی تحقیق و تفحص مجلس از مخابرات و همچنین بحث ادغام دو شورای عالی فناوری اطلاعات و فضای مجازی اشاره کرد.

از ادغام تا برکناری و تحقیق و تفحص

به گزارش ایسنا، اولین روز هفته گذشته با خبر جابجایی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همراه بود و در این روز بدون آنکه اطلاع رسانی رسمی صورت گرفته و یا مسوولی این خبر را اعلام کند، در رسانه‌ها اخباری مبنی بر برکناری مدیرعامل مخابرات منتشر و اعلام شد که حتی سرپرست جدید این شرکت نیز معرفی شده است.

بر این اساس پس از گذشت زمانی نزدیک به 9 ماه کاظم ابراهیمی صدرآبادی جای خود را به اسدالله دهناد - مدیرعامل مخابرات استان قم - داد تا فعلا وی سرپرستی این شرکت را برعهده داشته باشد.

اما نکته جالب تر این که این اتفاق در فاصه چند روزه با مجمع عمومی سالانه این شرکت رخ داد و دلیلی هم برای اتخاذ این تصمیم عنوان نشد.

برگزاری مجمع عمومی مخابرات

همچنین در آخرین روز کاری این هفته شرکت مخابرات ایران، مجمع عمومی سالیانه این شرکت برگزار شد.

تحقیق و تفحص منتفی شد

از دیگر اتفاقاتی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم به سرانجام رسیدن بحث تحقیق و تفحص از مخابرات بود.

این طرح که از سال گذشته مطرح شده بود و در قالب آن برخی نمایندگان از لزوم انجام تحقیق و تفحص از مخابرات گفته بودند در نهایت این هفته در صحن علنی مجلس مطرح و منتفی اعلام شد.

بنا بر اظهارات قبلی برخی نمایندگان، برای تحقیق و تفحص از مخابرات محورهای مختلفی همچون میزان انطباق واگذاری شرکت مخابرات با موازین قانونی و بررسی شیوه واگذاری، جایگاه شرعی و قانونی وظایف و سپرده‌های مردم در شرکت مخابرات در ساختار مالی و مالکیت شرکت مذکور، اجرا نشدن مصوبات مربوط به کارگزاران روستایی،‌ بررسی رعایت ضوابط قانونی در تعیین تعرفه ارائه خدمات و دیگر اقدامات شرکت‌ها و نحوه فروش اموال شرکت مخابرات و شرکت‌های تابعه مورد توجه و تاکید قرار گرفته بود.

اما در نهایت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اکثریت آرا با درخواست تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات ایران مخالفت کردند و بدین ترتیب پرونده داستان تحقیق و تفحص از مخابرات که طی چند ساله گذشته برای بار دوم مطرح شده بود مختومه شد.

ادغام شوراها، شاید وقتی دیگر

طی این هفته برخی نمایندگان مجلس خواهان ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی شدند که این بحث در جلسه روز 22 اردیبهشت ماه در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی موافقت کردند اما با نظر رییس مجلس این طرح به کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون اصلی برای بررسی مجدد ارجاع شد.

همچنین در این هفته هیات تخصصی پژوهشی فرهنگی دیوان عدالت اداری شکایت دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مبنی بر ابطال تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلترینگ سایت‌های فاقد مجوز را رد کرد.

دادخواست عبدالصمد خرم آبادی علیه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ارتباطات زیرساخت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) طرح شده است.

شاکی طی دادخواست بطور خلاصه عنوان داشته که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با صدور اطلاعیه‌ای که در سایت معاونت مزبور انتشار یافته صراحتاً اعلام داشته «از این پس در اجرای ماده 7 قانون مطبوعات از انتشار سایت‌ها و نشریات الکترونیکی فاقد مجوز جلوگیری و نشانی سایتهای مذکور را جهت مسدود سازی به وزارت ارتباطات ارسال می‌کند».

با عنایت به اینکه ماده 7 قانون مطبوعات و هیچ یک از مواد دیگر آن قانون اختیار و اجازه فیلتر و مسدود سازی سایتهای اینترنتی فاقد مجوز را به وزارت ارشاد نداده است و از طرفی به موجب تبصره 2 ماده یک قانون مطبوعات که آمده است «نشریه ای که بدون اخذ پروانه از هیأت نظارت بر مطبوعات منتشر گردد از شمول قانون مطبوعات خارج بوده و تابع قوانین عمومی است» فیلترینگ سایتهای اینترنتی به استناد ماده های 24 و 23 قانون جرائم رایانه‌ای در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و نیز مقام قضایی است.

همچنین در این هفته پروفسور مجید سمیعی - پزشک جراح مطرح ایرانی - به صحبت درباره تشعشعات موبایلی که سالهاست از دغدغه های مهم مردم شده پرداخت و گفت: تاکنون در هیچ یک از تحقیقات صورت گرفته اثرات مثبت یا منفی تشعشعات موبایلی بر سلامت انسان تائید نشده است.

وزیر ارتباطات نیز در این هفته از ارائه هشت مجوز در حوزه فناوری اطلاعات در سال جاری و ارائه 120 میلیارد وام به شرکت های دانش بنیان خبر داد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.