قدس آنلاین- دلپذیر: دیروز مراسم نکوداشت بزرگ­ مردی بود که جهان زنده به شاهکار جاویدان اوست.به همین مناسبت همه ایرانیانی که قلبشان به عشق وطن و زبان پارسی می تپد درآرامگاه حکیم پرآوازه توس، فردوسی بزرگ گرد هم آمده بودند تا نام و یاد پاسدار زبان و ادب فارسی و پاسبان هویت ملی ایرانیان را گرامی دارند.

  فردوسی پدر معنوی ملت ایران است

برای برگزاری هرچه بهترمراسم  روز فردوسی نهادهای مختلفی مانند بنیاد فردوسی شاخه توس، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری مشهد و مدیریت مجموعه تاریخی طوس برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده بودند.

 حضور دکتر خالقی مطلق، شاهنامه پژوه نامدار کشورمان و استاد برجسته دانشگاه هامبورگ آلمان که ریاست بنیاد فردوسی را به عهده دارد به این مراسم شکوه دوچندانی بخشیده بود. وی با نثار گل بر آرامگاه فردوسی خطاب به حضار گفت: فردوسی پدر معنوی ملت ایران است ما بسیاری از آن چیزی را که در فرهنگمان به صورت والا و بالا داریم مدیون این شاعر و حکیم بزرگ هستیم. این  شاهنامه پژوه با بیان اینکه شاهنامه یکی از افتخارات تاریخ، فرهنگ، زبان و  ادب نه تنها ما بلکه جهان است خاطر نشان کرد: تا جهان هست آوازه شاهنامه و این مرد خراسانی در جهان پایدار خواهد بود.

دکتر خالقی مطلق  افزود: من از سوی بنیاد فردوسی از همه شما دعوت می کنم که همیشه به یاد این مرد بزرگ باشید، شاهنامه را بخوانید، از اندرزهای آن  سود  و از داستان های زیبای آن لذت ببرید.

وی ابراز امیدواری کرد به امید خداوند نام حکیم ما و وطن ما در جهان همیشه ماندگار باشد.

در ادامه گروهی از اعضای بنیاد فردوسی شاخه توس به شاهنامه خوانی و اجرای نمادین فرازهایی از حماسه ملی ایران پرداختند.

در باغ آرامگاه فردوسی هم برنامه های شاد و متنوعی همچون نقالی، شاهنامه خوانی، اجرای نمایش رستم و اسفندیار و... برای  جمعیت زیادی که از دور و نزدیک  برای پاسداشت شاعر بزرگ ملی ایران به توس آمده بودند برگزار شد.

گلباران آرامگاه فردوسی با حضور مقام های کشوری و استانی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گفتنی است در بخشی از مراسم بزرگداشت فردوسی دکتر سلطانی فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با  

حضور در آرامگاه فردوسی مشهد فاز دوم کتابخانه آرامگاه فردوسی را افتتاح کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.