طی هفته‌های اخیر روابط «کابل» و «ابوظبی» دچار چالشی بی‌سابقه شده است. ...

کابل و ابوظبی در آستانه یک جنگ اقتصادی

 امارات متحده عربی از روزگار مبارزه مجاهدان با روسها، اندک حضوری در افغانستان داشت و با روی کارآمدن طالبان، این کشور به یکی از اصلی‌ترین تأمین کنندگان منابع مالی این گروه تروریستی بدل شد. در ادامه و پس از ورود قوای اشغالگر به افغانستان، امارات ضمن حفظ ارتباط پنهانی خود با بخشهایی از طالبان، با دولت نوظهور کابل از در دوستی درآمده و از آنجا که این کشور برای آغاز بازسازی، نیازی فوری به گسترش تجارت با جهان خارج داشت، ابوظبی درهای خود را بر روی سرمایه داران افغانستانی به طور کامل گشود. البته آنها از این همکاری، سود هنگفتی نصیبشان شد، چرا که تقریباً تمام ترانزیت کالای کشور پهناور افغانستان از راه صادرات دوباره امارات به این کشور، طی سالهای جاری انجام شده است.

اکنون که حدود یک و نیم دهه از استقرار انبوه سرمایه داران و تجار قدرتمند افغانستانی در امارات سپری نشده و آنها صدها میلیارد دلار پول به اقتصاد این کشور تزریق کرده‌اند، به ناگاه ابوظبی در چند هفته اخیر، بیش از 600 تن از این تجار را بدون ذکر هیچ دلیل روشنی از خاک خود اخراج کرده و به آنان مدت بسیار اندکی (در حد چند روز) فرصت داده است تا دارایی‌های خود را از بازار جمع و این کشور را ترک کنند. اتفاقی که از پیش معلوم بود ممکن نیست و عملاً به اتلاف حدود 20 میلیارد دلار سرمایه این تاجران منجر شده است.

نگاهی کوتاه به لیست این تاجران کم و بیش دلیل این رفتار اماراتی‌ها را آشکار می‌سازد، زیرا همه آنها از میان شیعیان هزاره انتخاب شده‌اند. اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهور جدید افغانستان، هفت ماه پیش، بعد از آنکه به قدرت رسید، در نخستین سفر خارجی خود به امارات رفت و پیمان همکاری مفصلی را که اساس آن اقتصادی بود با این کشور امضا کرد، اما اکنون ابوظبی برخلاف مفاد روشن این پیمان نامه، در اقدامی عجیب و جاهلانه، چنین رفتاری را با تاجران کشوری که آن را به نوعی در آن پیمان نامه، شریک اقتصادی خویش ساخته، در پیش گرفته است. بسیاری از منتقدان این زورگویی را نوعی خوش خدمتی ابوظبی به «ریاض» می‌دانند، چرا که آنها مدعی‌اند، شیعیان افغانستان در سوریه و یمن، بر خلاف سیاستهای عربستان موضع گرفته‌اند. برخی دیگر نیز این رفتار کور اماراتی‌ها را نوعی انتقامگیری از ایران و واکنش نسبت به تهران تلقی می‌کنند. آنها معتقدند، ابوظبی قادر نیست در برابر تهران قدرت نمایی کند، بنابراین تلافی آن را با آزار شیعیان افغانستانی جبران می‌کند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    1 0
    اعراب بدوی و بی منطق باید سرکوب ومنکوب شوند.