قدس آنلاین _ رییس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت:چهار عنصر مسجد، مدرسه، بازار ودارالحکومه پایه‌های اصلی شهری اسلامی است که باید متوازن باهم رشد کنند.

عناصر مسجد,مدرسه,بازار و دارلحکومه پایه های اصلی شهر اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین، محمود مرویان در اولین همایش ملی نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی اظهار داشت: مسجد هنگامی می‌تواند منشاء تلاقی، مدرسه منشاء تعلیم و تربیت، بازار منشاء ثروت و دارالحکومه منشاء اقتدار باشد که  این چهار عنصر در کنار هم  و پشتیبان هم باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  با اشاره به روح مشترک این چهار عنصر گفت: چنانچه مدرسه‌ای تبلیغ سکولار کند، بازاری بر بنای لیبرالیسم شکل گیرد و همچنین دارالحکومه اندیشه تکفیری را اساس کار خودقرار دهد, بجای شهرسازی، شهر سوزی انجام می شود.
مرویان خاطر نشان کرد: اگر اندیشه  امام مبنای کار قرار نگیرد، در استان‌ها و شهرها فاجعه رخ  می‌دهد و آنچه می تواند شهر پاک را  ایجاد کند، روح صلاحیت است.

وی افزود: این در حالی است که طلاقی این چهار عنصر، در حرم امام رضا (ع) که معنویت و روح بندگی در آن، به اوج رسیده و توسعه دانش و فرهنگ معماری در آن وسعت گرفته کاملا محسوس است.
 وی گفت : در شهرسازی دو حکم عبادی و نظامی مورد توجه قرارگرفته است که حکم عبادی برای روح بندگی وحکم نظامی برای احکام متغیرموردتوجه قرار می‌گیرد و این در حالی  است که توانمندی‌های دولت محصول فکر و سخت کوشی بشر است که با جهت گیری نظامی و عبادی در خدمت نیل به  آرمان‌های بشری قرار می‌گیرد.
 رئیس سازمان تبلیغات استان خراسان  رضوی روح جریان سازی در شهرسازی را ازمولفه های مهم دانست و گفت: مشهد مقدس سالانه 25 ملیون نفر زائر داخلی  دارد که از این تعداد یک و نیم ملیون نفر زائر خارجی هستند و با  توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته، برای سال2017 حدود 40 ملیون نفر وارد این شهر می‌شوند که پنج شب به طور متوسط در این شهراقامت دارند  و دو و نیم ملیون نفر زائر خارجی، 200شب در این شهر می‌مانند.
 مرویان خاطر نشان کرد: دبیرخانه طرح توسعه کمی و کیفی زیارت با همت و تلاش نخبگان، مدیران و تدبیر استاندار خراسان رضوی تشکیل شده و از جمله برنامه‌های ما، در طرح توسعه کمی و کیفی زیارت، این است که آینده پژوهی را گسترش دهیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گفت: در بحث زیارت گروهی و زیارت از مبدا تا مقصد، آثار و برکات زیادی  وجود دارد که در همین راستا بایستی یک سری امور در روابط زائر و مجاور و میزبان و میهمان را تصحیح کنیم.

وی افزود: این در حالی  است که توسعه زیارت از کوریدور زیارت باید  آغاز شود و ما نیازمند مدل سازی، نمادسازی، گفتمان سازی در زیارت هستیم.

 وی علاوه بر این پیشنهاد داد مراکز آموزشی در مرکز رسته‌های شهر اسلامی و زیارتی در دستور اقدام آینده پژوهی قرار بگیرد .
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.