قدس انلاین – سعید کوشافر:سالها قبل زمانی که هنوز مشخص نبود طرحهای کنترل جمعیت چه بر سر هرم جمعیتی کشور اورده است شعار دوتا بچه کافیه یک از پوسترهایی بود که درهر مرکز بهداشتی میشد رویت کرد؛ این درحالی بود که رفته رفته معیارها و ملاکهای زندگی امروزی خانواده ها تغییر کرد وبرخی که گمان میکردند مطابق مد روز زندگی میکنند حتی 2بچه را هم زیادی دانسته به تک فرزندی روی اوردند.

دستکاری آمار جمیعتی کشور با ژست دلسوزی/طرح کنترل جمعیت 2سال درنوبت بررسی مجلس/پول حرف اول وآخررا درافزایش جمعیت میزند؟!

تا اینکه نتایج بررسی هرم جمعیتی کشور نشان داد که از کشوری جوان به سمت کشوری با پیرمردهای زیاد وجوان و نوجوان اندک درحرکت هستیم و همین امر باعث شد تا مقامهای مسوول دراین امرو ازهمه اینها مهمتر مقام معظم رهبری نسبت به این مساله هشدار دهندو از همین زمان نیز بود که طرحهای کنترل جمعیت برچیده و قرار شد برای رشد جمعیت و فرزند اوری خانواده ها طرحی درمجلس تدوین شده و پس ازتصویب مشوقهای لازم را برای رشد جمعیت ارایه کند.

این همه درحالی است که به نظر میرسد نه تنها طرحهای عجیب وغریب دولتمردان قبلی برای پرداخت یک میلیون تومان جایزه به هر نوزاد نتوانست کاری از پیش ببرد بلکه خبری از طرح مجلس نیز نیست و معلوم نیست که چه بر سرآن امده است ، این درحالی است که همچنان اوضاع نشان میدهد تغییری دررشد جمعیت کشور مشاهده نمیشود.

اما طی روزهای گذشته اظهارنظر یک مقام مسوول باعث شد تا نسبت به مساله جمعیت ؛ کنترل ان وفرزند اوری با دقت و تامل بیشتر گزارش تهیه شود.

***نقش برخی مدیران دولتی در ادامه کنترل جمعیت

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت:‌ عده‌ای می‌خواهند جمعیت را عادی نشان دهند، ابایی هم از دستکاری آمار ندارند حتی برخی مدیران دولتی، پنهانی در حال ادامه برنامه کنترل جمعیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه دادن برنامه کنترل جمعیت در ایران را یک خیانت بزرگ دانست.

وی گفت:  همان طور که می دانید، در حال حاضر، موضوع دستیابی به جمعیت معقول برای کشور ما یک امر فوق العاده مهم و حیاتی به شما می‌رود. امروز همه آنهایی که مختصر دلسوزی‌ای نسبت به سرنوشت کشور دارند و با عواقب خطرناک پیری جمعیت آشنا شده‌اند، درباره سیر جمعیتی ایران دغدغه مند هستند. به نظر می‌رسد، تلاش در زمینه عقلانی شدن جمعیت ایران طی دو-سه دهه آینده، از دو جنبه اصلی برخوردار است.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: جنبه اول، درک عمیق چالش جمعیتی ایران و فهم درست منطق حاکم بر سیاستهای جدید نظام در این زمینه است. هم اکنون عده‌ای با ژست دلسوزی، به دنبال تقویت خط راهبردی بیگانگان مبنی بر عادی جلوه دادن وضع جمعیتی ایران هستند و  در این مسیر، حتی از دستکاری در آمارهای جمعیتی ایران ابایی ندارند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: علاوه بر اینها، جمعی دیگر با چهره حق به جانب در پی مخاطره آمیز نشان دادن افزایش جمعیت در ایران هستند و ادعا می‌کنند، کشور ما از ظرفیت های زیستی و اقتصادی مناسب برای افزایش جمعیت برخوردار نیست و تحقق سیاستهای جدید جمعیتی، گرفتاری هایی را برای مردم در آینده به وجود خواهد آورد.

وی یادآور شد: این افراد که البته برای اثبات مدعی خود هیچ دلیل و مدرک علمی معتبری ندارند، آن واقعیتی را که اکثر مردم و نخبگان ایران به آن باور دارند منکر می‌شوند و آن، ظرفیت های بکر و منحصربه‌فرد کشور از جهات زیستی و اقتصادی است.

غلامی گفت: امروز هر کسی که مختصری با شرایط کشور آشنا باشد تایید می‌کند که نباید ضعف مدیریتی برخی دولتها در بهره‌برداری صحیح از ظرفیتهای کشور چه از جهات زیست محیطی و چه از جهات اقتصادی را به حکمی بی مبنا جهت نفی ظرفیت‌ها و استعدادهای کم نظیر ایران تبدیل کرد. همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی نیز مکرر فرموده‌اند، ایران در دهه های آینده، حتی از قابلیت برخورداری از دوبرابر جمعیت فعلی را داراست.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در مورد جنبه دوم گفت: جنبه دوم، فراهم ساختن مقدمات ضروری برای عقلانی کردن گام به گام سیاست های تازه جمعیتی است. در این زمینه، همچنان جای انتقاد به مجلس شورای اسلامی به خاطر عدم اهتمام کافی برای تهیه و تصویب یک قانون جامع، شفاف و کارآمد در موضوع تحقق سیاست های کلی جمعیت وجود دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه مجلس فعلی تاکنون به هردلیل در این عرصه کم کاری کرده و با برخورد ضعیف و مبهم با این قضیه، بستر سوء استفاده و تداوم قسمت هایی از برنامه کنترل جمعیت را در یکسری از دستگاهها مهیا کرده است که جا دارد تا فرصت باقی است، این اشکال بزرگ را از کارنامه خود پاک کند. علاوه بر این، در حال حاضر شاهد بعضی نفاق ورزی ها و ریاکاری ها در مدیران بعضی دستگاه ها در زمینه تحقق سیاست های کلی جمعیت هستیم.

غلامی افزود: از یک طرف ادعا می کنند که با اهتمام بالا مشغول بسترسازی برای اجرای سیاستهای جدید نظام در حوزه جمعیت هستند و از طرفی دیگر، گزارش هایی می رسد که آنها به روش های پنهان و البته عامدانه در حال ادامه اجرای برنامه غربی کنترل جمعیت هستند.

وی افزود: عرض کردم برنامه غربی کنترل جمعیت چرا که امروز شکی وجود ندارد غربی ها طی چند دهه گذشته در حالی که خود در حال تدبیر برای خنثی کردن عوارض پیری جمعیت در کشورهایشان بوده اند، کشورهای اسلامی را با اهدافی استعمارگرایانه به سمت کاهش جمعیت سوق داده‌اند و برای ایرانی هایی که در این عرصه خدمات بزرگی ارائه داده اند کف و سوت زده اند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: به هر حال روشن است که بعد از روشن شدن حقایق برای مردم هوشمند ایران از پشت صحنه ادامه برنامه استعمارگرایانه کنترل جمعیت، دیگر کسی به استمرار تلاش‌ها در زمینه کنترل جمعیت خدمتگزارانه و دلسوزانه نگاه نمی‌کند بلکه همه این تلاش ها در خاطره تاریخی ملت ایران به مثابه یک خیانت بزرگ ثبت و ضبط خواهد شد.

وی یادآور شد:  همانطور که روشن است، در بین اقدامات موثر برای عقلانی شدن جمعیت ایران، اقدامات فرهنگی همواره نقشی بی بدیل ایفا کرده و می‌کنند. در همین جهت، در سالهای اخیر به لطف الهی شاهد کوشش های مجاهدانه مراکز فرهنگی کشور به خصوص مجموعه‌های مردمی هستیم که آثار آن در آمارهای جمعیتی دو-سه سال اخیر مشهود است.

به گفته وی، هم اکنون، مهمترین رسالتی که مراکز فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی بر عهده دارند، اولاً روشنگری درباره وضع خطرناک جمعیت ایران و همچنین اطلاع رسانی درباره عوارض بد پیری جمعیت طی چند دهه آینده برای عموم مردم است و ثانیاً، افشاگری درباره تبعات کم جمعیتی برای بنیاد خانواده و ایجاد انواع گرفتاری های روحی و روانی برای خانواده‌های کم تعداد خصوصاً تک فرزند است که خود را در قالب یک آسیب اجتماعی بزرگ نشان داده و خواهد داد.

***اتمام بررسی طرح افزایش جمعیت

دراین حال یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح جمعیت و تعالی خانواده پس از کش و قوس های بسیار در مجلس اکنون در نوبت بررسی صحن علنی قرار دارد و قاعدتا در صورت عدم بروز مشکلات، در سال پایانی مجلس نهم برای اجرا به دولت خواهد رفت تا در روندی 5 ساله به اجرا درآید.

جمشید جعفرپور در گفت و گو با خانه ملت، با ابراز تأسف از طولانی شدن روند بررسی طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس گفت: این طرح که از سال 92 تا کنون در حال بررسی در کمیسیون های مختلف مجلس بود هم اکنون در نوبت رسیدگی در صحن علنی است.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته به علت کمبود بودجه و برخی تفاوت نظرها میان کمیسیون های اجتماعی، فرهنگی و برنامه و بودجه روند پیگیری این طرح با کندی پیش می رفت.

وی در ادامه در خصوص موارد مد نظر در طرح جمعیت و تعالی خانواده یادآور شد: در این طرح قرار است ضمن آسیب شناسی دقیقی که تا کنون صورت گرفته است برای چالش های موجود چاره اندیشی شود که مهم ترین آن فرهنگ سازی در زمینه افزایش جمعیت است.

جعفرپور همچنین به نقش مؤثر طرح جمعیت و تعالی خانواده پس از اجرا در زمینه افزایش جمعیت در کشور اشاره و و عنوان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر موضوع تحدید نسل حساسیت داشته و بر افزایش جمعیت در کشور تأکید داشته اند که این طرح می تواند پاسخگوی این مسأله باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طرح جمعیت و تعالی خانواده پس از کش و قوس های بسیار در مجلس اکنون در نوبت بررسی صحن علنی قرار دارد و قاعدتا در صورت عدم بروز مشکلات، در سال پایانی مجلس نهم برای اجرا به دولت خواهد رفت تا در روندی 5 ساله به اجرا درآید.

*** لزوم برنامه‌ریزی عملیاتی نه شعاری

همچنین  یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه لازم است برنامه ریزی‌های عملیاتی و کاربردی برای حل مشکلات جمعیتی کشور در دستور کار مسئولان قرار گیرد، گفت: سه قوه موظف به تحقق سیاست های کلی جمعیتی رهبری هستند.

فاطمه آلیا درباره چگونگی اجرای سیاست‌های کلی جمعیت با توجه به گذشت یکسال از ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری، گفت: هنگامی که سیاست های موضوعی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می شود، مثل اقتصاد مقاومتی یا سیاست های جمعیتی در واقع وظیفه سه قوه است که در جهت تحقق سیاست ها برنامه ریزی عملیاتی و کاربردی و نه برنامه ریزی شعاری داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در پی ابلاغ سیاست های کلی جمعیت وظیفه قوه مقننه بود که اگر قوانینی مانع تحقق سیاست‌ها است، بررسی و برطرف کند، البته در این خصوص فعالیت هایی در مجلس انجام گرفته است؛ همچنین با ابلاغ سیاست ها برای دستگاه اجرایی اولویت بود که موانع بر سر راه اجرای سیاست های جمعیتی را برداشته و شرایط را فراهم سازند.

وی ادامه داد: در حال حاضر موانعی برای اخذ وام ازدواج وجود دارد، یا موانعی برای تامین مسکن زوج های جوان که باید مرتفع شود، مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند باید از سرمایه های آب در جنوب و شمال کشور بهره مند شویم و جمعیت را به نوعی گسترش دهیم چرا که در کنار این سرمایه ها آبادانی خواهد بود و شرایط مناسبی را می توان برای اشتغال و زندگی جوانان فراهم ساخت.

آلیا تاکید کرد: دو اولویت در این زمینه است، نخست اینکه کلیه موانع بر سر راه ازدواج برداشته شود و شرایط ازدواج  فراهم شود و مسئله دوم که در اولویت است، مختص وزارت بهداشت و درمان است؛ با وجود زوج‌های جوان نابارور و با توجه به هزینه های بالای باروری، لازم است جهت معالجه زوج های نابارور، آیین نامه ی لازم تدوین و یا اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در خصوص شرایط رفع موانع ازدواج، تصریح کرد: اشتغال، مسکن و هزینه‌های تشکیل خانواده از شرایطی است که برای امر ازدواج باید مهیا باشد، در خصوص اشتغال با توجه به اینکه رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران کوچک سازی دولت است؛ انتظارات متوجه بخش خصوصی و تعاونی ها است لذا در حال حاضر سنگینی توجه به این موضوعات متوجه چند وزارتخانه است که در راس آنها وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی است که در بحث اشتغال، ازدواج و یارانه ها می تواند به جوانان کمک کند.

وی افزود: در خصوص بحث مسکن؛ انتظارات متوجه وزیر راه و شهرسازی است که برای در اختیار گذاشتن مسکن ارزان قیمت تلاش کند، همچنین تلاش می شود تا دانشجویان با تدابیر آیین‌نامه‌ای که مشوق باشد مسکن ارزان قیمت در اختیار بگیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر تاکید کرد: در حال حاضر طرح جامعی تحت عنوان " طرح جمعیت و تعالی خانواده" وارد جزییات سیاست های جمعیتی شده و به موارد رفع اشتغال، فرزندآوری اشاره می کند، ریاست مجلس در یکی از جلسات تاکید داشتند که این طرح باید عملیاتی شود و بودجه آن هم به صورت چند مرحله ای پرداخت شود.

آلیا افزود: طرح "جمعیت و تعالی خانواده" با همکاری مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مخصوصا شورای فرهنگی اجتماعی زنان در راستای منویات مقام معظم رهبری تهیه شده است از اواسط سال 93 در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفته اما متاسفانه  به دلیل وجود طرح های دو فوریتی و خارج از دستور هنوز به آن پرداخته نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اینکه در مجلس اقدامات بسیاری در راستای سیاست‌های جمعیتی صورت گرفته است، گفت: کمیسیون مشترک بین کمیسیون اقتصادی و اجتماعی برای پرداختن به این طرح در مجلس تشکیل شده است./

*** جمعیت روستایی نگران‌کننده است

دراین راستا همچنین  یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سیاست های کلی جمعیت را مرتفع کننده مشکلات جمعیتی کشور توصیف کرد.

عباس قائید رحمت در گفت و گو با خانه ملت، با یادآوری گذشت یک سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در طول یکسال گذشته مجلس سیاست های جمعیتی را در دستور کار خود قرار داد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه مجلس و دولت در خصوص سیاست های کلی جمعیت اقداماتی را انجام داده و تلاش کردند تا فرمان مقام معظم رهبری در راستای افزایش جمعیت‌ را محقق سازند ولی ضروری است تا از تبدیل جمعیت کشور به جمعیتی پیر جلوگیری شود و در این راستا دولت و مجلس تلاش کردند تا با تدوین و اجرای قوانین به رفع مشکلات مالی مردم و به ویژه جوانان بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته به موضوع ناباروری به عنوان یکی از معضلات کاهش جمعیتی در کشورپرداخته شده است، گفت: در زمینه آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور در مجلس اقداماتی صورت گرفته است، البته می توان در طول سال‌های آینده به اقداماتی چون ارائه سبد کالای دارویی یا ارائه مشاوره های لازم به زوج های جوان در راستای رفع مشکلات جمعیتی پرداخت.

قائدرحمت یادآور شد: به دنبال اجرای سیاست های جمعیتی باید چاره‌ای برای جمعیت روستایی نیز بیندیشیم تا شاهد رشد جمعیت در روستاها بوده و به تناسب آن بتوانیم مشکلات شهری را کنترل کنیم. امروزه جمعیت شهری 70 درصد جمعیت کشور را شامل می شود و این در حالی است که این آمار کاملا متناقض با سال‌های اول انقلاب است؛ رشد جمعیتی در روستاها نه تنها سبب کاهش مشکلات شهری می شود بلکه سبب رونق اقتصاد و کار خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه با اجرای عملیاتی سیاست‌های کلی جمعیت، توزیع جمعیتی در کشور به وجود می‌آید گفت: این در حالی است که در مناطق مرزی به دلیل محدودیت ها و محرومیت ها شاهد کاهش رشد جمعیتی هستیم در صورتی که ضروری است در این مناطق به دلیل مسائل امنیتی نیز جمعیت بسیار حضور داشته باشند از این رو بهتر است زیرساخت های کشاورزی، دانشگاهی و رفاهی را در شهرها متمرکز نکنیم.

وی با اشاره به اصلاحات قانون مرخصی زنان برای زایمان، گفت: برخی دستگاه ها به دلیل بار مالی حاضر به اجرای این قانون نبودند از این رو با انجام اصلاحاتی در این قانون تمامی سازمان ها مکلف به اجرای این قانون خواهند شد از این رو به رشد جمعیتی هم کمک می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و دولت اقداماتی در جهت افزایش جمعیت انجام داده اند اما کافی نیست و باید بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برنامه ریزی های اساسی در قالب تهیه طرح و لایحه صورت بگیرد.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.