گروه جامعه / پروین محمدی- راه‌اندازی داروخانه‌های زنجیره‌ای، «نابودی» صنعت داروسازی و وابستگی بیشتر به داروهای خارجی را در پی خواهد داشت.

 راه‌اندازی داروخانه‌های زنجیره‌ای، صنعت داروسازی را نابود می کند

عضو شورای سیاستگذاری دارو در کشور در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: اجرای طرح داروخانه‌های زنجیره‌ای ممکن است به ظاهر خوش رنگ و لعاب باشد، اما ورود افراد غیرمتخصص به نظام دارویی کشور به ضرر مردم (بیماران) و نظام سلامت خواهد بود؛ زیرا این افراد دید علمی و طبابتی ندارند و تنها داروهایی را وارد خواهند کرد که سود بیشتری برای آنها دارد.

 

 داروخانه‌های زنجیره‌ای خلاف شعار عدالت در سلامت

دکتر شهریاری با بیان اینکه ورود شرکتهای چند ملیتی به نظام دارویی کشور و ورود داروهای خارجی و سود پنهان داروهای وارداتی نه تنها ثمره‌ای برای بیماران و نظام سلامت نخواهد داشت، بلکه صنعت داروسازی کشورمان را به ورشکستگی خواهد کشید و سبب وابستگی‌ها به کشورهای دیگر خواهد شد، افزود: افزون بر آن، تجمع ثروت در بخش کوچکی از جامعه به جای گستردگی در کل کشور سبب ایجاد فساد خواهد شد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای را خلاف شعار «عدالت در سلامت» دانست و تصریح کرد: در صورتی که افراد بدون تخصص داروسازی وارد برنامه‌ریزی دارویی کشور شوند، زحمات چندین ساله متخصصان و دانشمندان کشورمان به باد خواهد رفت و تولید و توزیع دارو به دست سرمایه داران (گروه‌های خاص) خواهد افتاد که هم به ضرر صنعت داروسازی، هم تحصیلکرده‌های این رشته و بیماران خواهد شد.

 

 خطر نابودی رقابت در صنعت داروسازی

وی با تأکید بر اینکه ورود رئیس جمهور و مسؤولان سلامت بر این مقوله ضرورت دارد، خاطرنشان کرد؛ در حال حاضر بیش از 150 شرکت در کشور مسؤولیت واردات و توزیع دارو را برعهده دارند که با توجه به رعایت مسایل رقابتی به نفع بیماران است، ولی در صورت ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای این رقابت از بین رفته و کار واردات را فقط دو تا سه شرکت بزرگ انجام خواهند داد و با توجه به اختیاراتی که دارند، داروهای ارزان دیگر به دست مردم نخواهد رسید و مثل خارج از کشور مردم به راحتی به دارو دسترسی نخواهند داشت، بویژه اینکه ممکن است داروها با برندهای نامطمئن و از کارخانجات نامعتبر تهیه و وارد شود و کیفیت لازم را نداشته باشند که این موضوع نیز نه تنها به ضرر بیماران، بلکه آسیب بزرگی برای نظام سلامت کشور خواهد بود.

 حرکتی برخلاف قانون

دکتر شهریاری همچنین ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای را خلاف قانون داروسازی کشور و این صنف دانست و تصریح کرد: ادغام داروخانه‌های کوچک در چند شرکت سرمایه‌دار با اجرای طرح داروخانه‌های زنجیره‌ای به ضرر کشور و مردم است و براساس مطالعاتی که انجام شده، 95 درصد داروسازان و داروخانه‌داران با این طرح مخالفند و به اینکه چرا با تعداد معدود داروخانه‌های زنجیره‌ای برخورد قانونی نمی‌شود معترض هستند، در حالی که می‌خواهند 11 هزار داروخانه قانونی را تحت فرمان چند شرکت سرمایه‌دار درآورند و با وجود قوانین موجود، برخلاف نظر و رأی داروسازان، شرکت تعاونی داروسازان تأسیس کنند.

 

 نابودی زودهنگام صنعت داروسازی

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به عنوان نماینده 11 هزار داروساز کشور تصریح کرد: نباید اجازه بدهیم صنعت داروسازی کشور که یکی از عوامل مهم عدم وابستگی به خارج و یکی از ارزشهای انقلاب اسلامی است، به نابودی کشیده شود و مانند صنعت پارچه بافی و نساجی و چرم و... از صحنه خارج شود.

وی واگذاری کارها به بخش خصوصی و نظارت و ارزیابی توسط دولت را از عوامل مهم موفقیت در اقتصاد مقاومتی و خودکفایی دانست و اظهار داشت: بیمه‌ها نیز طبق قانون باید مطالبات داروخانه‌ها را به موقع پرداخت کنند تا خللی در ارایه و تأمین داروی بیماران بخصوص داروهای گران قیمت جانبازان و بیماران خاص پیش نیاید.

وی با بیان اینکه گاهی چهار تا پنج ماه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها به تأخیر می‌افتد، از مسؤولان بیمه‌ها بخصوص بنیاد جانبازان و ایثارگران خواست پرداخت بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها در اولویت قرار دهند و به این وسیله مشکلات موجود داروخانه داران و بیماران جانباز و... را کاهش دهند.

وی کاهش پرداخت از جیب بیماران را از 30 درصد به 10 درصد از ثمرات برنامه ریزی‌های دولت تدبیر و امید و رهنمودهای مقام معظم رهبري دانست و یادآور شد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و رفاه بیشتر بیماران و کاهش پرداخت از جیب بیمار، نقدینگی داروخانه‌ها کاهش یافته و چنانچه تأخیر پرداخت بیمه ها ادامه داشته باشد، تهیه دارو مشکلات جدیدی ایجاد خواهد کرد که بهتر است علاج واقعه را پیش از وقوع کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.