سرورهادیان: استان خراسان رضوی دارای ظرفیتهای معدنی بالایی در کشور است.

 سرمایه‌گذاری در حوزه معدن رونق چندانی ندارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در هفته معدن با اعلام این مطلب گفت: خراسان رضوی در بخش معدن قوی است و طی آمار سال 93 از 729 معدن که در سطح خراسان بازرسی شد، 11 درصد حوادث منجر به فوت و سه درصد قطع عضو، 59 درصد شکستگی، 13 درصد سوختگی و سایر صدمات حدود 11 درصد گزارش شده است.

محمود احمدی در دیدار اعضای هیأت مدیره جدید سازمان در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در مجموع 61 حادثه در سال 93 در بخش معدن وجود داشته است که این آمار نسبت به سال 92 خوشبختانه با کاهش همراه بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بازنشستگان این بخش، لزوم حضور بخش خصوصی کاملاً محسوس است و راهبرد ما در سال 94 تقویت و تجهیز کمیته حفاظت و بهداشت معادن است.

احمدی تأکید کرد: بازرسی‌های سال گذشته از معادن نتایج مطلوبی همچون کاهش حوادث را به همراه داشت و ما آمادگی لازم را داریم که با نظام مهندسی تفاهمنامه‌هایی برای حضور بازرسی از افسران ایمنی بهره ببریم و در راستای ایمنی معادن کمک کنیم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اعلام کرد: متأسفانه درحال حاضر بحث سرمایه‌گذاری در بخش معادن کم است و قوانین باید به نحوی باشد که این سرمایه‌گذاری‌ها رونق یابد.

احمدی افزود: ما آمادگی داریم به سرمایه‌گذاران خارجی پروانه کار ارایه و مشکل اقامت‌شان را حل کنیم.

وی پراکندگی جغرافیایی معادن در استان را از عوامل مناسب برای مشارکت افراد محلی هر منطقه اعلام کرد و گفت: درحال حاضر 298 تعاونی معدن داریم که 216 تعاونی فعال و 77 تعاونی غیرفعال است.

احمدی بیشترین تعاونی‌ها را در تایباد با 114 تعاونی و کمترین تعاونی را با یک تعاونی مربوط به جغتای، جوین، رشتخوار و بردسکن اعلام کرد.

احمدی گفت: درحال حاضر دو هزار و 400 نفر در بخش تعاون معدن مشغول به کارند و تقریباً رقمی معادل هزار میلیارد تومان در بخش معادن سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن نیز در این نشست گفت: ما جزو 10 کشور معدن جهان هستیم و خراسان همیشه در اولویت ظرفیت بالای معادن کشور قرار داشته است.

حسین نکاحی خاطرنشان کرد: فعال شدن هر معدن می‌تواند سبب جلوگیری از مهاجرت و حل بخشی از مشکلات کمبود آب شود اما باید برای جذب سرمایه‌گذار اقدام کرد.

وی در پایان تأکید کرد: باید پس از مجوز هر معدن اولویت را روی بحث ایمنی در معادن قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.