قدس آنلاین:  رئیس شورای اسلامی روستای فرخد گفت: در آستانه میلاد فرخنده حضرت مهدی(عج) 80 لیتر گلاب فرخد در دهه مهدویت به بارگاه منور رضوی اهدا می‌شود تا ضریح مطهر امام رضا(ع) با این گلاب شست‌وشو شود.

گلکاران فرخد توانستند گل‌های محمدی قمصر مشهد را به مردم معرفی کنند

به گزارش قدس آنلاین، نخستین جشنواره گل محمدی قمصر مشهد در روستای فرخد در روز عید سعید مبعث برگزار شد و گلکاران این روستا توانستند گل‌های محمدی قمصر مشهد را به مردم معرفی کنند و اکنون قصد دارند تا با اقدامی جالب توجه شکرگزار خالق خویش باشند.

در همین رابطه محمد امیرخانی رئیس شورای اسلامی روستای فرخد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: به شکرانه تمام شدن بیش از نیم قرن فراموشی گلهای محمدی فرخد، اولین گلاب این روستا  تقدیم به آستان قدس رضوی جهت شست‌وشوی ضریح مطهر امام رضا(ع) می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد عنوان کرد: مهمترین علت مهجوری گل فرخد عدم تبلیغ، نبود اجماع گلکاران، عدم خودباوری و عدم عرضه این محصول به نام فرخد بود.

امیرخانی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها به گونه‌ای است که نیم قرن گمنامی را با یک صفحه نگارش به طور کامل از بین برد، تصریح کرد: رسانه‌ها گوش شنوا، چشم بینا، مغز متفکر و تحلیلگر اجتماع هستند و بزرگترین نقش را در رهایی گل محمدی فرخد از گمنامی ایفا نمودند.

وی با تأکید بر اینکه تنها حدود یک سوم از گل محمدی باقی مانده که متأسفانه همان هم رو به کاهش است، گفت: این افول از چهار سال پیش و بعد از ورود زعفران شروع شد، چون زعفران صادراتی و نقد است، اما گل پرده نشین و نسیه چندین ماهه بوده و در عرصه گل رقابت نیست بلکه رفاقت مشتری است.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد بیان کرد: نبود رقابت در صنعت گل محمدی، عدم حمایت از کشاورز، قیمت پایین، ورود زعفران با درآمد نقد، کم آبی و عدم مدیریت آب از جمله مشکلات روستای فرخد است.

امیرخانی با اشاره بر اینکه به جهت بازگشت به تولید قبل باید گل درآمدزا شود، افزود: تحقق این امر نیازمند حمایت لازم مسئولان مربوطه است و ایجاد تعاونی گلکاران و تبلیغ مناسب و استفاده از صنعت توریست مشهد را به بهترین راه در جهت رفع این مشکل می‌دانم.

وی ابراز داشت: شروع برداشت گل از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد است، کل باردهی گل طبق اوضاع جوی و بارندگی بین 15 تا 20 روز است و امسال برای نخستین بار گلابگیری در روستای فرخد اتفاق افتاد و گلاب تولیدی به صورت خانگی بود که به شکرانه خروج از غربت به حرم مطهر رضوی اهدا گردید.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد خاطرنشان کرد: امسال به دلیل عدم توان و تولید و فقط به شکرانه معرفی قمصر مشهد 80 لیتر گلاب در دهه مهدویت به بارگاه منور رضوی اهدا می‌شود تا در آستانه نیمه شعبان سالروز میلاد فرخنده حضرت مهدی(عج) ضریح مطهر امام رضا(ع) با این گلاب شست‌وشو شود؛ هرچند که خواسته گلکاران بیش از میزان بود، اما در حد توانشان این کار ارزشمند را انجام دادند.

امیرخانی گفت: ایران بزرگترین صادرکننده زعفران دنیاست اما به دلیل اینکه به صورت فله و بسته‌بندی نامرغوب عرضه می‌گردد نام اسپانیا بر زعفران ایران سایه افکنده و در مقیاس کوچک‌تر گل فرخد است که اگر با نام مشهد هم صادر شود انگ تقلبی برآن می‌خورد، زیرا کسی از وجود این گل ملع نیست.

وی افزود: کارخانه آسفالت و خاک طلایی روستا هم سهم بسزایی در از بین رفتن زراعت فرخد داشته و از مسئولان درخواست رفع این مشکل را داریم.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد بیان کرد: بزرگترین آرزویمان این است که شاهد روزی باشیم که مردم روستا دیگر به شهر کوچ نکنند و صدها هکتار زمین کشاورزی فرخد را سرسبز ببینیم.

امیرخانی تصریح کرد: امیدوارم سنتی ایجاد شود که ضریح مطهر امام رضا(ع) با گلاب تولیدی شیعیانشان در فرخد شست‌وشو شود.

وی تأکید کرد: به لطف ایزد منان و عنایات خاص امام رضا(ع) و گزارشات و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها همه روزه شاهد بازدید تعداد بسیار زیادی از زائران و مجاوران امام رضا(ع) از گلستان‌های محمدی فرخد هستیم و کیفیت بالای این گل سبب خرید مردم شده و کشاورزان روستای فرخد به جهت خارج شدن روستایشان از گمنامی از لطف خدواند متعال، عنایات ویژه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و همراهی و همکاری اصحاب رسانه سپاسگزاری می‌نمایند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.