مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه سامانه و نرم‌افزار بانک اطلاعات جامع صنعت چاپ کشور خبر داد.

مخاطرات چاپ دیجیتال در ایران/ بانک اطلاعات صنعت چاپ کشور تکمیل شد

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، ارزیابی خود را از وضعیت صنعت چاپ دیجیتال در کشور اینگونه بیان کرد: صنعت چاپ دیجیتال یک روند علمی است و کسی نمی‌تواند مانع آن شود، ابزارها هر روز کوچکتر، کاربردی‌تر و کاراتر می‌شوند و همچنین امروزه تکنولوژی مرزها را از بین برده و ما هم از این تکنولوژی‌ها در همه عرصه‌ها و از جمله چاپ استفاده می‌کنیم. اما باید دید اول اینکه آیا ما از تمام قابلیت‌های چاپ دیجیتال استفاده می‌کنیم و دوم اینکه آیا از آن نگهداری می‌کنیم و سوم هم آیا توانایی تعمیر این تجهیزات را داریم؟

وی افزود: جایگاه ما ایرانی‌ها این نیست که فقط مصرف کننده محصولات چاپ دیجیتال باشیم و باید خودمان در قله ساخت تکنولوژی‌های نو قرار بگیریم. البته جرقه‌هایی در کشور زده شده اما اینها باید به شعله‌های بزرگ آتش تبدیل شوند.

مدیرکل دفتر امور چاپ در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش میانگین شمارگان کتاب در کشور و قابلیت انتشار نسخه‌های کم تعداد از کتاب‌ها با چاپگرهای دیجیتال، وزارت ارشاد چه برنامه‌ای برای حمایت از این صنعت دارد؟ اضافه کرد: مخاطبین بعضی از کتاب‌ها همواره محدود است و ما در گذشته هم کتاب‌هایی داشته‌ایم که چند ده نفر بیشتر مخاطب نداشته است ولی الان با توجه به توسعه تکنولوژی چاپ، تجدید چاپ شده‌اند.

برازش همچنین گفت: چالشی که در این زمینه به وجود آمده، این است که آیا کتابی که می‌خواهد چندده نسخه چاپ شود، آیا باید هزینه‌های زیادی برای چاپ آن خرج شود؟ اقتصاد فرهنگ مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد آخرین وضعیت تهیه بانک اطلاعات صنعت چاپ کشور هم گفت: این سامانه تکمیل شده و هم اکنون در مرحله تست و آزمایش قرار دارد. ما در حال هماهنگی با استان‌های مختلف کشور هستیم تا نسبت به تست این نرم‌افزار اقدام شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.