مهناز خجسته نیا: اعلام زمان افتتاح آرامستان بهشت رضوان، افزایش 14 درصدی نرخ خدمات بهشت رضا، تشریح سهام آخرت، ...

افزایش 14 درصدی هزینه کفن و دفن و فروش سهام آخرت در بهشت رضا(ع)

امضای تفاهم نامه شهرداری با دو بیمارستان  برای تغسیل اموات و آماده بودن 1130 قبر در بهشت رضوان و 25 هزار قبر در بهشت رضا(ع) برای مواقع بحرانی از جمله خبرهایی بود که مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد  اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما، گرچه کریمدادی برای تشریح برنامه های ایام چراغ برات در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اما بیشتر مباحث این جلسه به مسایل حاشیه ای کشیده شد.

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد در این جلسه با انتقاد از برخی رسانه ها به دلیل انتشار اخباری مبنی بر «گران شدن خانه آخرت در مشهد» گفت: اکنون از مردم هیچ هزینهای بابت جای قبر در بهشت رضا(ع) دریافت نمیشود.

وی با بیان اینکه آنچه از سوی شهرداری برای دفن اموات اخذ می شود هزینه خدمات ارایه شده از سوی سازمان فردوسها است، افزود: امسال با موافقت شورای اسلامی شهر 14 درصد به نرخ این خدمات افزوده شده است.

به گفته وی با این احتساب امسال نرخ خدمات کفن و دفن در این آرامستان به 708 هزار تومان رسیده است.

کریمدادی اضافه کرد: بنا نداریم در بخش خدمات عمومی افزایش هزینه داشته باشیم، اما با افزایش هزینههایی مانند آب، برق، گاز و... مجبور به افزایش تعرفه هستیم.

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد در ادامه از آماده بودن 20 تا 25 هزار جای قبر در آرامستان بهشت رضا (ع) خبر داد و گفت: این شمار برای مواقع بحران پیش بینی شده که سعی داریم تا 50 هزار قبر افزایش یابد.

وی در خصوص افزایش وسعت آرامستان بهشت رضا (ع) نیز اظهار داشت: ظرفیت این آرامستان تا 10 سال آینده جوابگوست، اما با مذاکرات انجام شده با آستان قدس رضوی 180 هکتار دیگر به این آرامستان اضافه میشود.

کریمدادی در پاسخ به آخرین وضعیت آمادهسازی آرامستان بهشت رضوان گفت: آرامستان دوم آماده افتتاح است، اما بنا به تأکید شهردار مبنی بر افتتاح کامل، زمان قطعی آن به 2 تا 3 ماه آینده موکول شده است.

به گفته وی هم اکنون سه سوله در این آرامستان برای برپایی نماز میت، انباری و سالن تغسیل احداث شده است.

وی تصریح کرد: در این آرامستان 1130 قبر آمادهسازی شده است.

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد با بیان اینکه در سال گذشته برای احداث این آرامستان چهار میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: برای تشویق شهروندان برای دفن اموات در این آرامستان نرخ خدمات کفن و دفن در بهشت رضوان 30 درصد کمتر از بهشت رضا(ع) خواهد بود.

وی بازگشایی مسیر این آرامستان از توس 41 را یکی از موانع افتتاح آن عنوان و اظهار امیدواری کرد: با مساعدت سایر دستگاهها برای بازگشایی این مسیر، راه دسترسی به این آرامستان برای غرب مشهد بسیار نزدیک خواهد شد.

این مقام مسؤول با اشاره به افزایش 7/6 درصدی فوتی ها در دو ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  اظهار داشت: تا کنون 360 هزار نفر در بهشت رضا(ع) دفن شده اند.

وی درخصوص سهام آخرت نیز اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح «مرکز نیکوکاری فردوسها» با مشارکت کمیته امداد در بهشت رضا(ع) آغاز شده تا از محل کمک خیرین، نذور، وقفیات به در راه ماندگان کمک شود.

وی با بیان اینکه خرید سهام آخرت کمک بزرگی به افراد ناتوان برای دفن اموات است، از خیرین خواست به جای سایر اقدامها مانند نصب آبسرد کن، با ورود به این عرصه باقیات و صالحات از خود به جای بگذارند. 

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد در این جلسه از آمادهسازی 10 پارکینگ اختصاصی در آرامستان بهشت رضا (ع) همزمان با ایام چراغ برات خبر داد.

کریمدادی با بیان اینکه هر ساله در شهر مشهد طبق آیین قدیمی شهروندان در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم ماه شعبان برای زیارت اهل قبور به آرامستانها مراجعه میکنند، افزود: با توجه به این مهم هر ساله تدابیر زیادی در تمامی حوزهها برای ارایه خدمات به شهروندان و مراجعهکنندگان برنامهریزی میشود که بیشتر این اقدامها در سال جاری در حوزه ترافیکی است.

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه شمار زیادی از شهروندان با استفاده از وسایل شخصی خود به آرامستان بهشت رضا(ع) مراجعه میکنند در سال جاری10 پارکینگ اختصاصی با مساحت 26 هزار مترمربع در این آرامستان پیشبینی شده است.

کریمدادی تصریح کرد: همچنین بیش از 50 نیرو برای راهنمایی شهروندان در این ایام آماده هستند.

وی با اشاره به بازگشایی ورودی جدید برای ایام چراغ برات در آرامستان بهشت رضا(ع) اضافه کرد: ورودی شرقی این آرامستان ویژه وسایل نقلیه شخصی، ورودی اصلی ویژه اتوبوسها و ورودی جدیدی نیز در ضلع شرقی بازگشایی شده است.

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین سازمان اتوبوسرانی 256 دستگاه اتوبوس نیز برای سرویسدهی به شهروندان در حالت آمادهباش قرار داده است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین در این ایام یک میلیون و 300 هزار نفر به آرامستان بهشت رضا(ع) مراجعه میکنند، ادامه داد: برای ایام چراغ برات هشت غرفه فرهنگی نیز راهاندازی میشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.