۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 287068

قدس آنلاین: امشب شبي است كه هر دعايي در آن مستجاب است و به درخواست هر نيازمندي پاسخ داده مي شود هركه طلب بخشش كند او را مي بخشند...

توصیه امام رضا (ع) برای شام نیمه شعبان

به گزارش قدس آنلاین، شب نیمه شعبان، شب بسیار مباركى است. جبرئيل (ع) از جانب خداوند متعال پيام آورد: يا رسول الله! شب نيمه شعبان را زنده بدار؛ امتت را هم به اين كار توصيه كن. در اين شب مي توان با اعمال عبادي به خدا نزديك شد چرا كه اين شب شبي است بس شريف و ارزشمند.

 بعد اضافه كرد: امشب شبي است كه هر دعايي در آن مستجاب است و به درخواست هر نيازمندي پاسخ داده مي شود هركه طلب بخشش كند او را مي بخشند و هركه توبه كند پذيرفته مي شود. يا رسول الله محروم واقعي كسي است كه از خيرات اين شب محروم بماند.»

امام صادق (ع) نیز درباره رابطه شب قدر و  نیمه شعبان فرمودند: «همان‌طور که خداوند به پیامبر (ص) شب قدر مرحمت فرمود،  به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد».

عليّ‌بن حسن فضال مي گويد پدرم گفت كه در مورد نيمه شعبان از امام رضا (ع) سؤال كردم. امام (ع) فرمودند: «هِيَ لَيْلَةٌ يُعْتِقُ اللَّهُ فِيهَا الرِّقَابَ مِنَ النَّارِ وَ يَغْفِرُ فِيهَا الذُّنُوبَ الْكِبَارَ» پرسيدم: در اين شب نماز خاصي واجب شده است؟ فرمودند: «اين شب عمل واجبي ندارد اما اگر دوست داشتي عمل مستحبي به‌ جا آوري نماز جعفر طيار را بخوان و در آن بسيار ذكر خدا بگو و استغفار كن و دعا نما. زيرا پدرم مرتب مي فرمود كه دعا در اين شب مستجاب است.» عرض كردم مردم مي گويند كه امشب شب صكاك (صدور برات و مقدرات) است. فرمودند: «شب صكاك، شب قدر در ماه رمضان است.»

براى اين شب بافضلیت چند عمل است: اول: غسل كردن كه باعث تخفيف گناهان است. دوم: شب ‏زنده‏دارى به نماز و دعا و استغفار، چنان‏كه امام زين العابدين (ع) انجام مى‏دادند و در روايت آمده: «هركه اين‏ شب را به راز و نياز و عدابت بپردازد دل او نميرد در روزى كه دل ها بميرند. سوم: زيارت امام حسين (ع) كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است.

امام صادق (ع) فرمودند: «وقتي نيمه شعبان مي شود هاتفي از افق اعلي ندا مي دهد كه اي زائران قبر حسين (ع)، شما در حالي به شهر و ديار خود برمي‌گرديد كه مورد بخشش الهي قرار گرفته ايد و ثواب و اجر اين زيارت شما را خداوند متعال و پيامبرش به ‌عهده گرفتند.»

‏محمدبن ابي‌نصر بزنطي مي گويد از امام رضا (ع) پرسيدم: در كدام ماه قبر شريف اباعبدالله الحسين (ع) را زيارت كنيم؟ حضرت (ع) فرمودند: «در نيمه رجب و نيمه شعبان.»

همچنین، ایشان فرمودند: «شب نیمه شعبان بهترین شب بعد از شب قدر است و خواندن دو ركعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است، در ركعت اول بعد از حمد، سوره كافرون و در ركعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود.»

از اعمال این شب، خواندن دعاى كمیل در سجده است روایت شده كه كمیل گوید دیدم حضرت على (ع) این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند.

همچنین، برای این این شب بافضلیت اعمال و ادعیه دیگری نیز مورد توصیه و سفارش است که در مفاتیح شیخ عباس قمی به تفصیل بیان شده است.

منابع:

وسائل الشیعه

ثواب الاعمال

عیون اخبارالرضا (ع)

مفاتیح الجنان

انتها خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.