آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام در حالی تشریح شده است که مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان مدعی هستند که غرب کشور حتی یک بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌ها ندارد.

آخرین جزئیات آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام

عماد سلامت مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگ‌های ایلام و جزئیات آن، گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام عصر دیروز 14 خرداد ماه آغاز شد و با توجه به وزش باد در سطح محدوده «شلم» گسترش یافت؛ در همان موقع نخستین جلسه ستاد بحران تشکیل شده و فراخوان مردمی برای کمک برای اطفای حریق نیز صادر شده است.

 

وی با بیان این که خوشبختانه مردم به سرعت بسیج شده و برای کمک به اطفای حریق وارد عملیات شده‌اند، گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده حوالی ساعت یک بامداد امروز 15 خرداد ماه، روند آتش‌سوزی مهار شده است.

 

عماد سلامت ادامه داد: اما متأسفانه ساعاتی بعد حوالی ساعت 13 ظهر امروز مجدداً تعدادی از کنده‌ها و خاکستر به جا مانده از حریق، شعله‌ور شده و بخش‌هایی از جنگل دچار آتش سوزی شده است.

 

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به حضور مجدد مردم و نیروهای سازمان جنگل‌ها و...، خاطرنشان کرد: از همان موقع مجدداً عملیات اطفای حریق آغاز شده و با کمک سپاه، مردم، بسیج و...، ساعاتی بعد مجدداً شعله‌های آتش تحت کنترل درآمده و بخش‌های گسترده‌ای از آن اطفا شد. اما همچنان مناطقی از جنگل‌های ایلام در آتش می‌سوزد که فکر می‌کنم طی یکی دو ساعت آینده با کمک مردم و نیروهای مسئول شعله‌های آتش به طور کامل اطفا شود.

 

وی درباره این‌که چقدر از این جنگل‌ها در آتش سوخته است، ‌گفت: برای ارزیابی دقیق نیازمند GPS هستیم اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بین 20 تا 25 هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است. البته توجه داشته باشید که میزان آتش‌سوزی سطحی بوده و عمدتاً علف‌ها، کنده‌ها و درختانی که در پی خشکسالی خشک شده‌اند در آتش سوختند و درختان سرسبز و کهنسال آسیب چندانی ندیده‌اند.

 

وی درباره این‌که با توجه به حضور نیروهای مردمی و این‌که منطقه یک منطقه گردشگری بوده است، آیا به شهروندان نیز آسیبی رسیده است یا خیر، گفت: در این خصوص نیروهای هلال احمر در محل حضور داشتند که برابر آخرین اخباری که از آنان اخذ کردم تنها چند مورد سوختگی سطحی دست و پا آن هم برای کسانی که در حال کمک به اطفای حریق بوده‌اند رخ داده است و مورد جدی نداشتیم.

 

سلامت در واکنش به ادعای معاون سازمان مدیریت بحران در خصوص کم‌کاری در این حوزه علیرغم اختصاص بودجه و امکانات لازم، گفت: درباره بحث بودجه بهتر است مسئولان اظهارنظر کنند، اما من همین‌قدر می‌توانم بگویم که در غرب کشور حتی یک هلی کوپتر اطفای حریق نیز وجود ندارد آن وقت چطور می‌توان توقع داشت در دره‌های صعب‌العبور و بخش‌هایی که امکان حرکت خودرو نیز وجود ندارد بتوان شعله های آتش را خاموش کرد.

 

وی در پایان درباره این که آیا سازوکاری برای استفاده از ظرفیت مردمی در اطفای حریف جنگل‌های ایلام پیش‌بینی شده یا خیر، خاطرنشان کرد: همان زمان از نیروهای مردمی و همین‌طور افرادی که برای گردش و تفریح به این بخش از جنگل‌ها آمده بودند کمک گرفتیم اما در حال حاضر اعلام کردیم که دیگر نیاز به کمک‌های مردمی نیست. چرا که ساماندهی همین تعداد نیروی فراخوان داده شده نیز کاری است که نیازمند هماهنگی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.