قدس آنلاین : روستای کامه علیا را منطقه ییلاقی معرفی کرده اند, مردم را با تابلوی راهنما به آن سو هدایت هم می کنند اما هیچ مسوولی مسوولیت مردمی که سرازیر می شوند به روستا را نمی پذیرد. ساکنان روستا با میهمانان ناخوانده روزهای تعطیل شان دست به گریبانند و کسی کک اش هم نمی گزد.

 جهنمِ روزهای تعطیل برای "کامه" ای ها ؛ مسوولین تربت حیدریه  مسوولیت نمی پذیرد

 

به گزارش قدس آنلاین , چند روز پیش گزارشی از روستای کامه علیا  منتشر کردیم که خبر از بی مهری مسوولان تربت حیدریه نسبت به این روستا داشت. بی مهری از آن جهت که بدون تامین  زیر ساخت های یک منطقه ییلاقی و گردشگری  باغهای  ساکنان روستا را با یک تابلوی  راهنما در وسط میدان ورودی شهر تبدیل کرده بودند به محل تفریح مردم.

مردمی که نه تنها فرهنگ استفاده از یک منطقه گردشگری را نداشتند بلکه با استفاده از آب اندک قنات آن روستا و آسیب رساندن به باغها به طرق مختلف مایه درد سر اهالی روستا شده اند.

خلاصه این که روز تعطیل برای "کامه ای ها" روز جهنم است.

در همین راستا گزارشگر ما ابتدا برای صحت و سقم داشتن ویژگی های یک منطقه ییلاقی و گردشگری در جایی مثل کامه علیا سراغ "هادی شریفیان" رییس اداره میراث فرهنگی  تربت حیدریه می رود .

شریفیان ابتدا از مناطقی چون"روستای حصار"  و  "گل معجن" می گوید که مردم همچنان به عنوان منطقه ای ییلاقی به آن جا می روند,  در حالیکه تازه طرح مطالعاتی و گردشگری آن تهیه شده!

وی به  زیر ساختهای گردشگری و رفاهی در مسیر رودخانه حصار و آبشار رود معجن  و دیوار ساحلی امتداد رودخانه  اشاره می کند که با کمک بنیاد مسکن انجام شده و یاد آور می شود که  در برنامه شان اعتباراتی گنجانده شده تا به زیر ساختها اضافه کنند.

بعد هم به "روستای صنوبر" به عنوان یکی دیگر از روستای هدف گردشگری اشاره می کند که زیر ساخت ندارد.

اما در پاسخ به پرسش ما در مورد این که چه ویژگیهای گردشگری را به عنوان جاذبه گردشگری میدانند که روستاهایی بدون زیر ساخت را محل ییلاقی و گردشگری اعلام می کنند , تنها به "محلی که مردم برای دیدن آن قصد سفر کنند" اشاره می نماید.

بعد هم می گوید تابلوی "منطقه ییلاقی کامه علیا" را شهرداری بدون هماهنگی گردشگری نصب کرده و خلاصه این که گردشگری بی تقصیر است.

می رویم سراغ  "شهرداری تربت حیدریه". پشت میز شهردار خالی است. می گویند رفته ماموریت و از این حرفهایی که همیشه تحویل مراجعه کنندگان می دهند و مارا پاس می دهند به معاونش.

معاون شهردار در اتاق سایت نشسته و دارد با همکاران گپ می زند . اول کارت شناسایی می خواهد و ما را بازجویی می کند که کی هستیم و از کجا آمده ایم و اصلا به مناطق ییلاقی تربت چه کار داریم؟! خوب که ما را نامربوط به موضوع(!) تشخیص می دهد , باز پاسمان می دهد به معاون شهرسازی که خودمان هم می دانستیم ربطی به موضوع ما ندارد. با این حال می رویم به اتاقش.

 "اقدسی" می گوید شورای نام گذاری معابر تابلو ها را می زند و تصریح می کند که در قوانین و ضوابط تعریفی برای منطقه ییلاقی نداریم و این عناوین عرفی و محلی هستند و نه قانونمند!!!  و ارجاع مان می دهد به رییس روابط عمومی شهرداری.

"شبانی"  با حوصله تر از بقیه است و ما را به مصاحبه دعوت می کند . اما جالب این است که پس از تعریف و تمجید از شهرداری  ها در خصوص احساس مسوولیتی بیش از گردشگری نسبت به گردشگران , میزند زیر نصب تابلوی "ییلاقات کامه علیا" و می گوید شهرداری نصب نکرده (!) . خوب است قبل از آمدن به شهرداری عکس تابلو را گرفتیم . عکس را نشانش می دهیم و بالاخره تایید می کند نصب تابلو کار شهرداری است.

بعد هم خودش عنوان می کند که "آن منطقه الزامات منطقه گردشگری را ندارد ". بعد هم دوباره ما را دچار پارادکس می کند که "ییلاقات لازم نیست حتما زیر ساخت های گردشگری داشته باشند" و در نهایت معترف می شود که شاید بهترین کار جمع کردن تابلو راهنمای هدایت مردم به سوی کامه علیا باشد.

اما یک پیشنهاد خوب هم دارد.به گفته "شبانی" مردم می توانند از  ورود مردم به روستاشان به عنوان یک فرصت استفاده کنند نه تهدید و خاطر نشان می کند که مردم در چنین فرصت هایی به فروش میوه های باغ و صنایع دستی خود بپردازند یا سایر شرایط را برای بازدید عموم فراهم کنند و کسب درآمد نمایند. در همین راستا پیشنهاد می دهد سرمایه گذار بخش خصوصی معرفی می کند به اهالی کامه علیا تا با همکاری مردم و اهالی روستا منطقه را از حالت راکد بودن خارج کنند و ضمن در یافت درآمد , زمین مناسب توسط اهالی در اختیار سرمایه گذار گذاشته شود تا مردم به جای باغات سوی بازارچه ها هدایت شوند. بعد هم تاکید می کند که اگر اهالی (دهیاری) بیایند و بگویند تابلو ها را جمع کنید ما هم جمع می کنیم.

دهیار روستا اما دل پر دردی دارد . از جلسه هایی می گوید که با رییس و روسا گذاشته و پی گیری هایی که تنها باید از طریق بخشداری بکند و ترتیب اثر داده نمی شود . همان حرفهای مسوولین و اهالی روستا را تحویل ما می دهد و تلویحا اذعان می کند که نه مردم روستا و نه مسوولین به حرفهایش اهمیت نمی دهند.

قربانی می گوید: مردم روستا کلا با ورود گردشگر به روستا مخالفند و مسوولین هم می گویند نباید از ورود مردم به روستا جلوگیری کرد . بعد هم قول داد که اگر تا یک ماه دیگر نتوانست این مشکل را حل کند جای خودش را به عنوان دهیار روستا به کسی دیگر بدهد تا یک نفر دیگر  پیگیر ماجرا شود.

چند روز بعد با رییس روابط عمومی شهرداری تربت حیدریه تماس می گیریم تا از جمع شدن تابلو های راهنما برای هدایت مردم به کامه مطمئن شویم اما متوجه می شویم تابلو ها همچنان سر جای خودشان باقیست.

با جناب سرهنگ ابوالقاسم حیدری مقدم  فرمانده نیروی انتظامی شهرستان تربت حیدریه تماس می گیریم که موضوع ناامنی مطرح شده از طرف اهالی را پیگیری کنیم . این که پس از چند روز تلاش تلفنی و حضوری موفق به مصاحبه شدیم بماند. اما وی کلا موضوع ناامنی را تکذیب می کند و به صراحت عنوان می کند که نیروهای ناجا در روزهای تعطیل در این روستا گشت زنی دارند.

وی  تصریح می نماید که یک مورد عمل منافی عفت یا مصرف مواد مخدر در این منطقه نا امنی محسوب نمی شود .بلکه مشاجره لفظی بوده که آن هم تشکیل پرونده داده اند و خاتمه یافته.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حجت IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    2 0
    باتشکر از حضور شما در روستای با صفای کامه علیا .مردم روستابا نوجه به نداشتن حصار دور باغات مانند طرقبه شاندیز مشهد یارود معجن تربت تا وقتی گردشگران از حاشیه رودخانه جهت اتراق استفاده می کردند هیچ مخالفتی با حضور آنها نداشتند ولی با تبلیغات شهرداری تربت مسافرانی از شرق و جنوب کشور مراجعه دارند ومخصوصا در روزهای تعطیل با ورود مردم به باغات میوه و شکستن بعضی از شاخهها یاشکستن نهالهای نو رس و ورود به زمین کشاورزی مخصوصا یونجه مردم روستابا روی خوش تذکر می دهند ولی عده ای از مراجعه کنندگان با سوءاستفاده از اینکه با یک پیرمرد روستایی طرف هستند درگیر میشوند از این بابت مردم تقاضا دارند شهرداری محترم با تاسیس سرویسهای بهداشتی وتوجیه اینکه فقط مجاز به استفاده و اتراق درحاشیه رودخانهمی باشند با فرهنگ سازی مناسب از ورود گردشگران به باغهای میوه و آسیب رساندن نا خواسته آنهابه مردم جلوگیری کنند.
  • حسین بینا IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    1 1
    زنده بادروستای باصفای کامه علیا ومردم خونگرمش