قدس آنلاین-ایلام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: عوامل انسانی، علت اصلی آتش سوزی در جنگل های ایلام است.

عوامل انسانی، علت اصلی آتش سوزی در جنگل های ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، مازیار سلیمان نژاد در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استان به مناسبت هفته محیط زیست با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 14 مورد آتش سوزی در مناطق مختلف استان به وقوع پیوسته و در مجموع 33 هکتار از مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این اداره کل طعمه حریق شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده این آتش سوزی ها در مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ رخ داده است، افزود: در طول سال گذشته تنها پنج فقره آتش سوزی رخ داد در حالیکه از ابتدای سال جاری این تعداد به 14 فقره رسید که سهل انگاری و بی احتیاطی عامل اصلی این حوادث است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام آتش سوزی ها را موجب تخریب محیط زیست، نابودی زیستگاه های حیات وحش، نابودی بافت های زنده زمین و باعث مرگ و یا کوچ وحوش به دیگر مناطق عنوان و تصریح کرد: این اداره کل ضمن افزایش گشت ها در مناطق تحت مدیریت و آموزش عمومی به مردم برای حفاظت از عرصه های طبیعی به وسایل و تجهیزات اطفای حریق مجهز است، اما این امکانات جوابگوی حجم وسیع عرصه های طبیعی و نیز افزایش آتش سوزی ها نیست.

مازیار سلیمان نژاد به تولید روزانه 500 تن مواد زاید و پسماند در استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برای حفظ سلامت محیط زیست انسانی و طبیعی بایستی این پسماندها به دقت دفع یا بازیافت شوند.

وی وجود واحدها و صنایع آلاینده مانند کارخانه سیمان و شرکت پالایش گاز در حاشیه شهر ایلام را از واحدهای آلاینده در استان دانست و گفت: نصب فیلتر هوا و سیستم پایش لحظه ای آلاینده ها، از خواسته های جدی و مهم این اداره کل است که مسوولان این واحدهای صنعتی ملزم به نصب فیلتر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام به کاهش میزان آلودگی هوا در استان از 25 مورد در سال 92 به 14 مورد در سال 93 اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که در سال های اخیر گریبان این استان را گرفته پدیده ریزگردهاست که سلامت مردم و طبیعت استان را به مخاطره انداخته است.

مازیار سلیمان نژاد منشأ گردو غبارهای آلاینده هوای ایلام را کشورهای عراق و عربستان دانست و اظهارداشت: یکی از اقدام های متناسب با این پدیده ایجاد ایستگاه های سنجش ذرات گرد و غبار در شهرهای مختلف استان است که هم اکنون علاوه بر ایلام این ایستگاه ها در 6 شهرستان دیگر استان با تجهیزات مدرن فعال بوده و علاوه بر آن کارشناسان این اداره کل با همکاری دانشگاه ایلام در حال بررسی جنس و مواد تشکیل دهنده این ذرات هستند.

وی میزان آلودگی ناشی از وجود گردو غبار در سال جاری را قریب به 3 برابر سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: در سال گذشته تنها 5 روز آلودگی ناشی از گردو غبار در استان ثبت گردید که متأسفانه در سال جاری این میزان آلودگی به 14 روز رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در پاسخ به سؤال خبرنگا ما در خصوص آلایندگی میعانات گازی با بیان اینکه تأسیس واحدهای پتروشیمی برای مصرف میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام در کاهش آلودگی این صنایع مهم و حائز اهمیت است، بیان کرد: تا زمانیکه شرکت پتروشیمی استان بطور کامل راه اندازی نشده باشد، میعانات گازی تولید شده توسط شرکت پالایش گاز استان از طریق تانکر به استان های متقاضی فرستاده می شود که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در استان شده، هر چند که احداث واحد شیرین سازی در شرکت پالایش گاز ایلام می تواند با حذف برخی آلاینده ها از محصول تولیدی، از مضرات زیست محیطی میعانات گازی بکاهد.

مازیار سلیمان نژاد به وجود انواع گونه های جانوری مختلف همچون گربه وحشی، کاراکال، پلنگ و گونه منحصر به فرد ماهی جویباری ایلام که این ماهی بنام استان ایلام به ثبت جهانی نیز رسید، اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: همه ساله در دو فصل زمستان و تابستان برای اطلاع دقیق از وضعیت وحوش و اطلاع دقیق از آمار وحش ساکن در استان سرشماری زمستانه و تابستانه برای گونه های مختلف پستاندران و پرندگان صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح های تفصیلی جامع در مناطق تحت مدیریت اداره کل در مناطق مانشت و قلارنگ، کولگ، کبیرکوه، دینار کوه، تنگ رازیانه اجرا می شوند، گفت: بر اساس این طرح ها، نقاط مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و با معیارهای علمی به زیستگاه های وحوش و تفرجگاه های عمومی تقسیم بندی می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام سایت گوزن زرد ایرانی را یکی از بهترین و موفق ترین سایت های احیای گونه های در معرض خطر عنوان کرد و بیان داشت: در این سایت 49 راس گوزن بالغ و نوزاد وجود دارد که یکی از برنامه ها برای این مرکز ارسال تعدادی از گوزن های بالغ سایت به دیگر استان ها در سال جاری است.

مازیار سلیمان نژاد به فعالیت 38 انجمن مردم نهاد فعال و توانمند در استان اشاره کرد و افزود: از این لحاظ استان ایلام، استان شاخص و برتر در این زمینه است و هدف اداره کل نیز همسویی و تقویت کمی و کیفی این انجمن ها است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی محیط زیست «هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید» از سوی سازمان های جهانی برگزیده شده است، تأکید کرد: نهادهای بین المللی و جهانی بر استفاده درست و بهینه از منابع طبیعی و زیستی و کاهش آلودگی های زیست محیطی تأکید دارند که یکی از نکات مهم و مورد توجه در حوزه محیط زیست جهانی رعایت الگوی صحیح مصرف منابع است به گونه ای که این منابع و ذخایر برای نسل های آینده نیز به صورت پایدار باقی بماند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس مبنی بر سرنوشت پرونده شکارچی متخلف یک قلاده پلنگ در ارتفاعات «شره زول» ایوان در فروردین ماه سال جاری، گفت: این شکارچی متخلف در دادگاه بدوی علاوه بر جریمه نقدی و ضبط سلاح های وی به نفع دولت، به 3 سال حبس تعزیری محکوم گردید.

گفتنی است هفته محیط زیست از 15 تا 21 خرداد هر سال نامگذاری شده و شعار جهانی محیط زیست در سال جاری نیز «هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید»، انتخاب شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.