مراتع منطقه سلیمان‌آباد شهرستان شاهین‌دژ در حالی طعمه حریق شد که متاسفانه مسئولان مرتبط با این حادثه در خصوص این آتش‌سوزی به تناقض‌گویی پرداختند و حتی از اصل حادثه بی‌خبر هستند.

مراتع سلیمان آباد طعمه حریق شد/ ابهام در مورد خسارت‌های آتش‌سوزی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، اولین خبر از این حادثه روز شنبه در سایت فرمانداری شاهین دژ تحت عنوان «آتش‌سوزی مراتع شاهین دژ مهار شد» منتشر شد در این خبر بخشدار مرکزی شهرستان شاهین دژ در خصوص این حادثه عنوان کرده بود: با تلاش زیاد نیروهای مردمی و آتش نشانی دهیاری‌ها، آتش سوزی مراتع روستای سلیمان آباد بخش مرکزی شاهین دژ مهار شد.

مجید عبدی با اعلام اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار از مراتع و پوششهای گیاهی و ذخیرگاه جنگلی حفاظت شده منطقه سلیمان آباد بخش مرکزی در اثر بی توجهی اهالی در این آتش سوزی از بین رفته است افزوده بود: میزان دقیق خسارات در دست بررسی است.

بر اساس اعلام سایت فرمانداری شاهین دژ این منطقه زیست محیطی در شمال منطقه حفاظت شده «بیان» در بخش مرکزی شاهین دژ واقع شده و پناهگاه گونه های جانوری مانند، گرگ و کبک و انواع پرندگان است.

یکی از خبرگزاری های رسمی کشور نیز عصر روز شنبه خبری در این خصوص با عنوان ۱۳۰ هکتار از اراضی شهرستان شاهین دژ طعمه حریق شد منتشر کرد.

در متن این خبر از منطقه سلیمان آباد تحت عنوان اراضی، ذخیره‌گاه جنگلی و منطقه شکار ممنوع و منطقه زیست محیطی یاد شده است.

با توجه به اعلام سایت فرمانداری، خبرنگار مهر برای پیگیری در خصوص میزان خسارات و دلایل اصلی بروز حادثه با فرماندار این شهرستان تماس گرفت.

۱۳۰ هکتار از ذخیرگاه جنگلی حفاظت شده سلیمان آباد طعمه حریق شد

فرماندار شاهین دژ نیز در تماس تلفنی خبرنگار مهر گفت: روز جمعه متاسفانه به دلیل بی احتیاطی عده ای منطقه حفاظت شده و ذخیره‌گاه جنگلی منطقه سلیمان آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان طعمه حریق شد.

وی با بیان اینکه در اثر آتش سوزی ۱۳۰ هکتار از مراتع، پوشش گیاهی منطقه از بین رفت عنوان کرد: در حال حاضر میزان خسارات دقیق توسط کارشناسان در دست بررسی است.

عباسی با اعلام اینکه متاسفانه آتش سوزی منطقه بیش از ۸ الی ۹ ساعت ادامه داشت اظهارداشت: آتش با تلاش زیاد نیروهای مردمی و آتشنشانی دهیاری‌ها روستای سلیمان آباد بخش مرکزی شاهین دژ مهار شد.

فرماندار شاهین دژ با گلایه از کندی عملیات اطفا حریق گفت: وسعت منطقه، حجم زیاد آتش و صعب العبور بودن منطقه دلیل کندی عملیات اطفا حریق و گسترش آتش بوده است.

وی علت اصلی بروز این حادثه را بی احتیاطی اهالی در پی روشن کردن آتش در این منطقه حفاظت شده عنوان کرد و افزود: این بخش مامن مناسبی برای برخی گونه ها از جمله گرگ و کبک و انواع پرندگان است.

با توجه به اینکه در اظهارات و نیز اخبار ذکر شده از فرماندار شاهین دژ از منطقه سلیمان آباد به عنوان منطقه حفاظت شده، ذخیره‌گاه جنگلی یاد شد خبرنگار مهر تماس تلفنی با مدیرکل و معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برقرار کرد.

حجم آتش‌سوزی دچار ابهام است/منطقه سلیمان آباد منطقه زیست محیطی و حفاظت شده نیست

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در تماسی کوتاه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این حادثه عنوان کرد: منطقه سلیمان آباد شاهین دژ منطقه حفاظت شده و زیست محیطی نیست و آتش‌سوزی روی داده نیز ربطی به این اداره کل ندارد،منطقه سلیمان چون در نزدیکی های منطقه حفاظت شده بیان واقع شده اینگونه اظهار نظر می شود.

 حمید رعنا قد، معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در خصوص این حادثه ابتدا از خبرنگار مهر خواست به دلیل بی اطلاعی از اصل موضوع صحت خبر را از رئیس حفاظت محیط زیست شاهین دژ جویا و سپس اطلاعات دقیق را در اختیار وی قرار دهد.

وی در دومین تماس تلفنی عنوان کرد: ابعاد حادثه آنگونه که ذکر می کنید نیست بهتر است بیشتر پیگیری کنید چون آتش‌سوزی وسیعی که در ایلام دردسر ساز شده در وسعتی ۸۰ الی ۹۰ هکتاری است در حالی که عنوان می شود این آتش‌سوزی در وسعت ۱۳۰ هکتاری روی داده و تاکنون نیز چندان اطلاع رسانی نشده است.

وسعت آتش سوزی دچار ابهام است

رعنا قد با بیان اینکه وسعت آتش‌سوزی عنوان شده دچار ابهام است افزود: منطقه سلیمان آباد نه منطقه زیست محیطی است نه منطقه حفاظت شده و به همین دلیل این حادثه ربطی به حفاظت محیط زیست استان ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر ابتدا از وقوع چنین حادثه ای اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: بهتر است موضوع را به دلیل اینکه می گوید فرماندار شاهین دژ عنوان کرده منطقه زیست محیطی یا حفاظت شده است از حفاظت محیط زیست استان پیگیر باشید.

فرماندار شاهین دژ نیز در خصوص صحت این خبر به خبرنگار مهر گفت: اطلاعات دقیق در خصوص این حادثه در سایت فرمانداری منتشر شده می توانید مورد استفاده قرار دهید.

پیگیریهای خبرنگار مهر عصر شنبه تاکنون ادامه داشت و بالاخره منبع موثقی عنوان نکرد که آتش سوزی صورت گرفته در ابعاد ۱۳۰ هکتاری صحت دارد یا نه؟ آیا منطقه سلیمان آباد مرتع است، منطقه زیست محیطی بوده یا منطقه حفاظت شده شکار ممنوع است و یا این منطقه یک ذخیره‌گاه جنگلی است؟ اگر هر کدام از این عناوین صحت داشته باشد چرا هیچ یک از مسئولان در ابتدای امر از وجود چنین حادثه ای با این وسعت اطلاع کافی نداشته و ندارند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.