معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پلنگ در این استان به‌صورت محلی جزء گونه‌های در معرض تهدید است.

  پلنگ جزء گونه‌های در معرض تهدید کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا خدارحمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به افزایش جریمه شکار پلنگ افزود: این افزایش جریمه یقینا اثرگذار است اما چیزی که می‌تواند موثرتر باشد ارتقاء سطح فرهنگ حفاظت از محیط زیست و حیات وحش است. اگر کاری کنیم که مردم برای حفاظت از محیط زیست در کنار سازمان محیط زیست قرار گیرند و تغییر رفتار زیست محیطی ایجاد شود، می‌توانند حافظ محیط زیست باشند.

 

وی اظهار کرد: با ایجاد این روند تأثیر کار آموزشی و فرهنگی ۱۰۰برابر بیشتر از افزایش جریمه خواهد بود.

 

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پلنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت محلی جزء گونه‌های در معرض تهدید است.

 

خدارحمی تصریح کرد: با توجه به اینکه زیستگاه‌های آن آسیب دیده و طعمه آنها در منطقه کاهش پیدا کرده گاها به سمت روستاها می‌آیند تا از دام مردم استفاده کنند و یا به دام‌هایی که به زیستگاه‌ پلنگ‌ها می‌روند حمله و از آنها برای غذای خود استفاده می‌کنند.

 

وی ادامه داد: به خودی خود پلنگ که یک حیوان وحشی است داخل آغل دام روستاییان نمی‌شود اما از آنجاکه زیستگاهش تخریب و تهدید شده و طعمه‌اش را از بین برده‌ایم مجبور به استفاده و داخل شدن به آغل دام روستائیان می‌شود.

 

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این راستا اگر کسی پلنگ را مورد آزاد قرار دهد یا او را شکار کند طبق قانون با متخلف برخورد می‌شود البته خسارات وارده در جای خود قابل پیگیری خواهند بود.

 

خدارحمی اضافه کرد: هرکسی خود یا منافعش از ناحیه هر جانور وحشی آسیب ببیند از شواری اسلامی و پاسگاه محل یک گواهی تحت عنوان اینکه از ناحیه جانوران وحشی آسیب دیده به همراه تقاضا به محیط زیست استان ارائه می‌دهد و بعد از بررسی به سازمان محیط زیست کشور برای کمک و مساعدت ارسال می‌شود بنابراین ضرورتی ندارد که اقدام به کشتن حیات وحش کنیم.

 

 ۳۱۲ هزار و ۴۶۶ هکتار منطقه حفاظت شده، پارک ملی و شکار ممنوع در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان خورستان و اصفهان، تحت مدیریت محیط زیست این استان قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.