قدس آنلاین لرستان- استاندار لرستان گفت: چنانچه این اختیارات اقتصادی به استان ها داده شود بسیاری از مدیران و مسوولان وقت خود را در تهران صرف نکرده و در استان به حل مسائل و مشکلات می پردازند.

تفویض اختیارات اقتصادی به استان ها واگذار شود

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، با تاکید بر اجرای اقتصاد ایالتی گفت: چنانچه این اختیارات اقتصادی به استان ها داده شود بسیاری از مدیران و مسوولان وقت خود را در تهران صرف نکرده و در استان به حل مسائل و مشکلات می پردازند.

وی افزود:  به عنوان نمونه برخی مجتمع ها و کارگاه های اقتصادی توسط بانک ها تصرف می شوند اما اختیارات استانی برای تعیین تکلیف این مساله تعریف نشده و عملا حل مشکل در تهران، هزینه بر و زمانبر است.

استاندار لرستان تصریح کرد: توسعه اقتصادی لرستان نیازمند حضور جدی بخش خصوصی است، بخش خصوصی به عنوان پرچمدار توسعه استان معرفی و در این راستا همایش های متفاوتی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا تفاهم نامه هایی تا سقف55 هزار میلیارد ریال امضا شده که چنانچه یک سوم این تفاهم ها اجرا شود نگرانی های موجود در اقتصاد و تولید ثروت استان برطرف خواهد شد.

بازوند نرخ مشارکت اقتصادی مردم لرستان را 34 درصد و دو درصد کمتر از میانگین کشوری عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری لرستان 4.1 درصد بالاتر از متوسط کشوری است.

وی همچنین رشد نرخ جمعیت استان را 0.04 درصد برشمرد و تصریح کرد: این میزان باید 2.2 درصد باشد که به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش ازدواج این مهم محقق نشده است.

استاندار لرستان سهم کشوری ارزش افزوده تمامی بخش ها را کمتر از دو درصد اعلام کرد و اظهار داشت: سهم اشتغال در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات استان به ترتیب 30، 29 و 41 درصد است.

وی در خصوص مهاجرت مردم از استان نیز هشدار داد و گفت: جهت فلش جمعیت لرستان برون گرا بوده که این امر از چالش های جدی محسوب می شود که برای رفع آن باید درون گرایی اقتصادی تعریف شود.

بازوند اضافه کرد: همچنین باید سیاست های مالی انبساطی برای لرستان در نظر گرفته شود چراکه استانهایی که زیر ساخت آن با ارز هفت تومانی فراهم شده با استانی همچون لرستان که از این فرصت استفاده نکرده متفاوت است.

وی با انتقاد از اینکه در هشت سال گذشته از 720 میلیارد دلار درآمد نفتی حتی یک دلار در لرستان سرمایه گذاری نشده است، عنوان کرد: نسخه مالیاتی استان های پیشرفته نباید در لرستان محروم اجرا شود، همچنین سیاست تسهیلات جدید برای استان های محروم از جمله لرستان و انعطاف پذیری در قانون صادرات و واردات برای این استان نیز باید در نظر گرفته شود.

بازوند تصریح کرد: نگرانی های موجود باید در برنامه ششم دیدده شود چراکه با توجه به این مهم، عقب ماندگی های لرستان تا بخشی جبران خواهد شد.

استاندار با اشاره به  مشارکت 70 درصدی مردم لرستان در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری در خردادماه سال 92، بیان داشت:نرخ مشارکت مردم در این انتخابات از میانگین کشوری بالاتر بوده ، اما مردم لرستان خسته از مشکلات اقتصادی، شعارهای بدون برنامه، عدم کنترل تورم، نبود تعامل با دنیا و خسته از جناح بازی ها به دکتر روحانی رای داده اند و امروز نیزبا اقدامات انجام شده به آینده ای بهتر امیدوار هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.