وزیر راه و شهرسازی افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم را مدلی ساده برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط دانست.

 دولت قبل منابع بانکی را زمین‌گیر کرد/ راه‌حل ساده‌ای برای خانه‌دار شدن ایجاد کردیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، عباس آخوندی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۹ خرداد) در مراسم رونمایی از حساب صندوق پس انداز یکم بانک مسکن که با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن و حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در شعبه مستقل مرکزی بانک مسکن برگزار شد، با تاکید بر لزوم فعالیت بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای گفت: این بانک باید از حالت بانکی کارگزار که در گذشته کارگزار بانک مرکزی بود و برای این بانک مشکل ایجاد می‌شد خارج شود و به عملکرد اصلی خود بازگردد.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مسکن در کشور باید به جایگاهی برسد که اگر از هر مسئولی پرسیده شود می‌خواهم خانه‌دار شوم چکار کنم؟ آن مسئول بدون لکنت پاسخ دهد، افزود: امروز می‌خواهیم پاسخ ساده‌ای برای این سوال ساده ارائه دهیم و آن راه‌اندازی مدلی بسیار روان است که هر فرد می‌تواند با مقداری پس انداز و دریافت وام خانه‌دار شود.

 

وی با تاکید بر اینکه این مدل ساده خانه‌دار شدن و رژیم پس انداز باید ماندگار شود ادامه داد: رژیم پس انداز هم به سود اقتصاد خانوار و هم اقتصاد کلان کشور است.

 

آخوندی همچنین به سه معضل نظام بانکی کشور اشاره و اظهار کرد: همواره به دو موضوع در بخش بانکداری معتقد هستم؛ نخست اینکه پول بانک بودجه دولت نیست و این تسهیلات تکلیفی، خیانت در امانت است چراکه پول بانک از سپرده‌های مردم است.

 

وی افزود: شاید ظاهر پرداخت تسهیلات تکمیلی، دلنشین و ظاهرا به سود اقشار کم درآمد باشد اما بانک باید از پول مردم بهترین بهره برداری را در جهت رشد اقتصادی داشته باشد.

 

آخوندی موضوع دوم در بانکداری را برقراری تعادل میان رشد اقتصادی و کنترل تورم دانست و خاطر نشان کرد: در اقتصاد کلان همواره بر وجود این تعادل تاکید می‌شود و نمی‌توان هر کدام از این دو مولفه را جایگزین دیگری کرد.

 

وی با انتقاد از اقدامات دولت قبل که منابع بانکی را گرفتار و زمین گیر کرد گفت: بانک‌ها در دولت گذشته از جهات مختلف مانند عدم کفایت سرمایه، ورود به تنگنای مالی، کاهش قدرت وام دهی و غیره دچار مشکل شدند که باید اصلاح شود.

 

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با گرامیداشت یاد و خاطره روسای سابق بانک مسکن مانند مرحوم ابتهاج اقتصاد دان بزرگ کشور و مرحوم به‌نیا مبتکر مفهوم رهن در ایران گفت: باید به تجربه گذشتگان با استفاده از بانکداری بدون ربا برگردیم؛ تجربه‌ای که سبب شد میلیون‌ها نفر در ایران خانه‌دار شوند.

 

وی با بیان این‌که بانک‌های توسعه‌ای نیاز به مقررات متفاوت با بانک‌های تجاری دارند و قوانین جدید باید در شورای پول و اعتبار بررسی شود افزود: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد تا به افزایش سرمایه ‌بانک مسکن پس از سم‌زدایی سرمایه فعلی بانک‌ها به میزان دو برابر کمک کند.

 

آخوندی افزایش سرمایه بانک‌ها را به طور کلی ضروری دانست و تاکید کرد: باید حواسمان باشد تا افزایش سرمایه بانک‌ها منجر به سمی شدن مجدد سرمایه آن‌ها نشود.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که باید برای هر پروژه ساخت‌وساز به طور خاص مدل ویژه آن پروژه را طراحی کرد، برخی پروژه‌های موفق ساختمانی را یادآور شد و ادامه داد: اگر پروژه‌های شهرک اکباتان و ۹ آبان در منطقه جنوب تهران موفق بودند به دلیل این بود که هر کدام، یک مدل تامین مالی خاص همان پروژه را داشتند.

 

به گفته آخوندی، اگر می‌خواهیم در سواحل مکران شهرهای جدید ایجاد کنیم باید برای هر پروژه یک مدل تامین مالی و ویژگی و ابتکار خاص توسعه‌ای طراحی کنیم. علت موفق نبودن شهرهای جدید فعلی نداشتن نظام مالی و بانکی خاص خود بود.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی صندوق‌های پس انداز منطقه‌ای و پروژه‌ای به عنوان راه حل توسعه ساخت‌وساز در مناطق مختلف کشور، به ضرورت ورود بانک مسکن به تامین مالی بهسازی بافت فرسوده اشاره و اظهار کرد: این بانک باید مدلی خاص طراحی کند تا سرمایه‌گذاران بازسازی بافت فرسوده، خریداران خانه‌های فرسوده و ساکنان این بافت‌ها بتوانند واحدهای خود را نوسازی کنند.

 

آخوندی با اشاره به اهمیت ورود بانک مسکن به بهینه‌سازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمدی شهرهای بزرگ و تامین مالی این اقدامات با استفاده از مدلی خاص برای هر پروژه گفت: نظام بانکی کشور در بخش مسکن به اوراق بهادار متکی بر بازپرداخت نیاز دارد و این نظام می‌تواند به رونق بخش مسکن کمک کند.

 

وی به رونمایی از حساب صندوق پس انداز یکم در مراسم امروز بانک مسکن اشاره کرد و گفت: امروز توانستیم اعلام کنیم که برای اقشار متوسط و خانه اولی‌ها راه حل ساده‌ای برای خانه‌دار شدن ایجاد کرده‌ایم و هر فرد با مقداری پس انداز و مقداری وام می‌تواند خانه‌دار شود. این مدل را باید برای گروه‌های درآمدی مختلف ایجاد کرد زیرا تقویت بانک مسکن توسعه اشتغال و خروج از رکود را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسین IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    باباشما با این وام مسکن که اقساط باز پرداختش برابر با حقوق یک ماه یک کارگر بد بخته و سودبانکی وام هم کمتر از پولهای بهردار ربا خواران نیست فقط دارید قشر متوسط و ضعیف جامعه رو لگد مال می کنید وبس ، لطفأآقایون دولت تدبیر وامید یه کم دست از زرنگ بازیهاتون بردارید وبه مردم رحم کنید.اینقدری که دارید به کشورهای غربی امتیاز می دهید یکصدم امتیاز هم برای مردم بیچاره کشور که با هزارامید بهتون رای دادن در نظر بگیرید.
  • فاطمه IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    مردم ندارند بخورند میگی با پس انداز و وام خونه دار بشن. چی چی رو پس انداز کنن