زندگی در دوره امروز به زندگی در عصر ساندویچ مشهور شده است، این مسئله حتی روی نوع تغذیه افراد ‌تأثیر گذاشته به‌گونه‌ای که در کلان‌شهرها تعداد فست‌فودها هر روز رو به افزایش است.

بازی فست‌فودها با اعصاب و سلامت شهروندان مشهدی

در مشهد، امروز به جای تعداد رستوران‌های غذاهای سنتی خیابان‌های در حال انفجار از فست‌‌فودها را می‌بینیم که هر روز هم به تعداد آنها افزوده می‌شود موج غذاهای ساندویچی تمام شهر را به گونه‌ای گرفته است که برخی از برندهای این نوع رستوران‌ها تا 12 شعبه در سطح شهر دارند و مطلب جالبتر هم اینکه این رستوران‌ها معمولا مشتریان زیادی دارند.

غافل از اینکه مشتریان این رستوران‌ها موج بیماری‌های مختلف زمینه‌ای و پس‌زمینه‌ای را می‌بلعند و بابت آن هم پول‌ زیادی می‌پردازند.

علاوه بر تأثیراتی که استفاده از این غذاها در سلامت دارند جنبه فرهنگی مردم را نیز تحت شعاع قرار داده است زیرا علاوه بر اینکه غذاهای این رسته مضر هستند فرهنگ استفاده از آنها هم یک فرهنگ غذایی وارداتی است که جوانان را از خانه بیرون آورده و به سمت رستوران‌ها می‌برد.

با توجه به اینکه در آیات و روایات تأکید زیادی به غذایی که انسان می‌خورد می‌شود آیا استفاده بسیار زیاد از این نوع غذاها در اثر جولان بیش از حد این قسم رستوران‌ها که یکی از شاخصه‌های زندگی غربی هستند در شهری مانند مشهد مناسب است و چه برنامه‌زیری‌هایی در این زمینه انجام می‌شود.

گزارشی که در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوهای خبرنگار تسنیم در مورد فست‌فود و دلایل گسترش آنها است.

قیمت و دسترسی مناسب عامل استفاده از فست‌فودها

سارا کیانی یکی از شهروندان مشهدی ساکن در محدوده بلوار وکیل‌آباد است که در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه چرا بیشتر به فست‌فودها علاقه دارد گفت: در هر منطقه‌ای که در آنجا سکونت داشته و یا به کار مشغول باشیم تعداد زیادی فست‌فود باکیفیت و شیک وجود دارد که می‌توان از غذاهای آنها استفاده کرد ولی رستوران‌های غذای سنتی بسیار محدود بوده و فقط در برخی نقاط شهر وجود دارند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال یک غذای کبابی خوب بیشتر در طرقبه و شاندیز پیدا می‌شود که هم از شهر دور است و هم قیمت‌های بالایی دارند ولی حالا در هر خیابان انواع رستوران‌های عرضه‌کننده فست فودها پیدا می‌شوند.

این شهروند مشهدی بیان کرد: به موضوع قیمت و محدود بودن دسترسی‌ها رستوران‌های سنتی در همه ساعات روز به توزیع غذا نمی‌پردازند و این خود نیز به ویژه افرادی که ساعات کاری غیراداری دارند مسأله چالش‌سازی است.

به این غذاها علاقه دارم

مهدی. ب نیز یک شهروند دیگر مشهدی در پاسخ به این سؤال گفت: خودم به شخصه به این دسته از غذاها علاقه دارم و طعم و نوع طبخ آنها را می‌پسندم.

وی اظهار داشت: به عبارت دیگر اگر انتخابی بین غذای فست‌فود و غذای سنتی داشته باشم یک غذای فست‌فودی مانند پیتزا را ترجیح می‌دهم.

مشغله زیاد کاری‌ سبب روی آوردن به فست فود

ابراهیمی نیز یکی از خانم‌هایی است که از مصرف‌کنندگان همیشگی فست‌فود به حساب می‌آید و در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: مشغله‌های کاری و رسیدگی به درس‌هایم وقتی برای آشپزی در خانه برایم باقی نمی‌گذارند از این رو ترجیح می‌دهم که از غذاهای آماده استفاده کنم.

این شهروند مشهدی گفت: چون بیشتر اوقات بیرون از خانه غذا می‌خورم این نوع از غذاها هم به صرفه‌تر، هم خوشمزه‌تر و هم مقرون به  صرفه‌تر است.

تعداد مشتریان و سود بالا دلیل تأسیس فست‌فود

یکی از فروشندگان فست‌فود در خیابان راهنمایی مشهد که مایل نبود نامش ذکر شود گفت: سود این حرفه به دلیل سرمایه کم مورد نیاز اولیه و همچنین تعداد مشتریان بالا مناسب است به همین دلیل تعداد زیادی از کسبه به ویژه افرادی که تخصص ویژه و یا سرمایه بالایی ندارند به این حرفه گرایش پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: تنوع غذاهایی که می‌توان در این شغل ارائه داد یکی از علل گرایش جوانان به این دسته غذاها شده است درصورتی که در غذاهای سنتی به ویژه تعدادی که در بیرون از خانه عرضه می‌شود چنین تعددی وجود ندارد.

هیچ محدودیتی برای تأسیس فست‌فود وجود ندارد

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی به لحاظ تعداد برای تأسیس رستوران‌های فست‌فودی وجود ندارد گفت: تنها کافی است که ادارات زیربط مانند اماکن، بهداشت و غیره صلاحیت صاحب صنف، مکان در اختیار و وضعیت بهداشتی را تأیید کنند تا باری واحد جواز کسب صادر شود.

ابوالقاسم کاشفی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط در این صنف بسیار رقابتی است و صاحبان واحدهای تجاری با قیمت‌های بسیار نازل غذاهای فست‌فودی را ارائه می‌دهند که برای برخی از اقشار مناسب است.

وی تصریح کرد: با این حال استفاده بیش از حد از این نوع از غذاها به طور کل مناسب نیست ولی افراد باید در نظر داشته باشند تهیه ساندویچ‌هایی که از فست‌فودها استفاده می‌کنند چه در خانه و چه در بیرون از خانه مفید نبوده و باید کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مشهد با اشاره به در نظر گرفتن ضوابط شدید بهداشتی برای این دسته از واحدهای صنفی خاطر نشان کرد: بر تمام این واحدها نظارت‌ها بسیار زیاد بوده و تخلفات مشهودی نیز در این زمینه دیده نشده است که با اصول قرار داده شده مرکز بهداشت استان منافات داشته باشد.

کاشفی در ارتباط با تعداد واحدهای مجاز صنفی در این رسته اظهار داشت: در حال حاضر در شهر مشهد مقدس در حدود هزار واحد صنفی مجوز داده شده است و 300 پرونده نیز در دست بررسی است.

فست‌فودها چشمه بیماری‌های مختلف هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه با اشاره به اینکه فست‌فود جز غذاهای پرکالری محسوب می‌شوند گفت: این موضوع خود به خود خطر چاقی را در جامعه افزایش می‌دهد از این رو خطر ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان را نیز بالا می‌برند.

مجید غیورمبرهن اظهار داشت: همچنین مصرف غذاهای فست‌فود سبب کاهش استفاده‌ افراد از غذاهای مفید میزان دریافت مواد مغذی را نیز کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در جامعه امروزی افراد زیادی وجود دارند که به لحاظ فیزیکی چاق هستند ولی به بیماری‌هایی که از کمبود زیرمغذی‌ها و یا مواد معدنی به وجود می‌آیند مبتلا می‌شوند.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین در اثر مصرف نوشابه به همراه فست‌فودها نوشیدنی‌های لازم برای بدن از جله آب نیز کمتر استفاده شده و مشکلات دیگری را برای بدن به وجود می‌آورد.

غیورمبرهن اضافه کرد: استفاده از این نوع غذاها به دلیل مواد نگهدارنده مورد استفاده در آنها و نحوه پختشان اختلالات دستگاه گوارشی و عوارض پوستی را تشدید کرده و در دزار مدت ممکن است عوارضی مانند افسردگی، اختلالات یادگیری و آلزایمر را نیز به همراه داشته باشد.

البته ادامه این موضوع و بسط و بحث در مورد آن از حوصه بسیاری از مردم خارج شده است ولی سخن گفتن در مورد مضرات این غذاها بی ضرر نیست هزار واحد صنفی ساندویچ‌فروش در شهر مشهد یعنی بروز موجی از بیماری‌های مزمن در آینده‌ای نه چندان دور.

همین فست‌فودهای همیشه پر هستند که کودکان چاق و کوتاه قد و در آینده کم هوش را تحویل جامعه می‌دهند و علاوه بر این سیمای شهر مشهد را از یک شهر مذهبی و اسلامی به یک شهر شبه غربی تغییر داده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.