سینماگران با اشاره به اینکه سال ها است به صورت شفاهی از پرداخت مالیات معاف هستند، از اینکه قانون به صورت رسمی ابلاغ شده ابراز خرسندی کردند.

معافیت مالیاتی حق سینما بود/ مشکل سینماداران با عوارض

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۴، حسین نوش‌ آبادی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه ‌ای به سازمان سینمایی از معافیت مالیاتی سینماگران خبر داد. در متن این نامه آمده است: «احتراما به پیوست تصویر دستورالعمل ماده ۱۲ آیین ‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌ های مستقیم متضم به جدول فعالیت‌ های مشمول معافیت مالیاتی ایفاد می ‌گردد.

شایان ذکر است که دستورالعمل مذکور از ابتدای سال۱۳۹۳ قابلیت اجرایی دارد. لذا کلیه فعالین حوزه فرهنگ و هنر مشمول دستوالعمل فوق‌الذکر که با مجوز وزارت مطبوع فعالیت می‌ نمایند می‌ توانند به شرح تکمیل و ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و رعایت سایر شروط مقرر در قانون مالیات از معافیت‌های مقرر قانونی بهره ‌مند شوند.»

این در حالی است که از سال ۱۳۸۱ و با درخواست دولت وقت و تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، اهالی فرهنگ و هنر از پرداخت مالیات معاف بودند ولی این قانون طی ۱۰ سال گذشته با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود اما با این حال سینماگران همچنان از پرداخت مالیات معاف بودند.

می توان گفت، هرچند طی سال های گذشته سینماگران به صورت شفاهی از پرداخت مالیات معاف بودند، اما برای این که بتوانند این حق خود را ثابت کنند، هر بار و برای هر فیلمی که تولید می کردند دچار مشکلات بسیاری می شدند و با پیگیری خانه سینما و فعالان در این حوزه تلاش می کردند تا مسائل خود را برطرف کنند.

اعلام رسمی معافیت مالیاتی برای اهالی سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلیلی شد تا با تعدادی از سینماگران و سینماداران در این باره گفتگو کنیم. آن چه که مشخص است، سینماداران و سینماگران بیش از هر چیز از وضعیت اقتصاد سینمای ایران نگران هستند و معتقدند اگر قرار باشد در چنین شرایطی رقم مالیات هم از فعالیت های سینمایی که بازگشت چندان مناسبی در حوزه سرمایه گذاری ندارد، کم شود، باید سینمای ایران را کاملا تعطیل کرد. این گروه از سینماگران معتقدند که اعلام رسمی معافیت مالیاتی شرایطی را فراهم می کند که دیگر درگیر اثبات این مساله در برخی از نهادها و سازمان ها نباشند، کما این که در گذشته برخی از نهادها حتی با اطلاع از اینکه سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند اما با توجه به این که این مساله رسما اعلام نشده بود، باز هم به صورت غیرقانونی مالیات را از درآمد فیلمسازان کسر می کردند.

در این گزارش نظرات علی سرتیپی تهیه کننده سینما و سینمادار، محمد نیک بین تهیه کننده سینما و محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران را درباره معافیت مالیاتی و تاثیر آن در سینمای ایران می خوانید:

اگر مجبور به پرداخت مالیات بودیم باید برای سینما سوگواری می کردیم

علی سرتیپی از جمله تهیه کنندگان و سینماداران و پخش کنندگان سینمای ایران است که معمولا روی فیلم های پرفروش سینمایی سرمایه گذاری می کند. این سینماگر با اشاره به اینکه در گذشته هم سینماگران از پرداخت مالیات معاف بودند، توضیح داد: معافیت مالیاتی در حوزه سینما و اعلام رسمی آن از سوی یک نهاد دولتی می تواند در حل یکی از مشکلات سینمای ایران بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سینمای ایران در شرایطی است که همه فکر می کنند از گردش مالی مناسبی برخوردار است، اما پرفروش ترین فیلم ها هم نمی توانند جوابگوی هزینه تولید و تبلیغات خود باشند. در واقع هزینه تولید، تبلیغات و سالن های سینما به اندازه ای است که سینمای ایران این روزها به زور روی پای خود ایستاده و می توان آن را یک سینمای ورشکسته دانست.

تهیه‌کننده فیلم «شهر موشها ۲» تاکید کرد: نبیاد فکر کنیم چون در طول سال چند فیلم سینمایی که البته تعداد آن به انگشتان یک دست هم نمی رسد، فروش میلیاردی دارد، وضع سینمای ایران خوب است. در شرایط فعلی برای آن که بتوانیم سینما را روی پای خود نگه داریم باید سرمایه گذار را به سمت این صنعت جذب کنیم که به دلایل مختلف و فروش کم فیلم ها، سرمایه گذار از سرمایه گذاری روی فیلم ها فراری است. اگر قرار باشد در این شرایط از فعالیت های سینمایی مالیات کم شود و سینمادار موظف به پرداخت مالیات باشد باید برای سینمای ایران سوگواری کرد و آن را در قطعه هنرمندان به خاک سپرد.

تهیه کننده فیلم «پل چوبی» بیان کرد: نباید فراموش کرد که وضعیت سینمای ایران به لحاظ درآمد بد است و اکثر دفاتر پخش به دلیل همین شرایط ورشکسته شده و اکثر سالن های سینمایی به غیر از سالن های دولتی از پس هزینه های خود برنمی آیند.

وی تاکید کرد: حذف پرداخت مالیات توسط سینماگران و اعلام رسمی آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می توان یک اقدام به حق دانست و اگر خلاف این مساله صورت می گرفت جای بحث و گفتگو بود. من این اقدام را یک حرکت مثبت و به نفع سینمای ایران می دانم و امیدوارم با این تمهیداتی که برای حل مشکلات سینما اعمال می شود، وضعیت سینمای ایران بهتر شود.

کسر مالیات غیر قانونی از سینماگران

محمد نیک بین تهیه کننده سینما نیز درباره اعلام رسمی معافیت مالیاتی سینماگران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: البته طی سال های گذشته معافیت مالیاتی سینماگران وجود داشت، اما به صورت رسمی این معافیت اعلام نشده بود به همین دلیل ما با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودیم که خوشبختانه با اعلام رسمی این خبر دیگر با آن مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به صنعت سینمای ایران، بیان کرد: صنعت سینما در ایران، صنعتی بسیار شکننده و ضعیف است و بنیه اندکی از نظر اقتصادی دارد و به همین دلیل همیشه نیاز به کمک دارد. در همه کشورها برای اینکه بخواهند یک صنعت رشد پیدا کند، مزایایی را در اختیار آن صنعت قرار می دهند که معافیت مالیاتی می تواند یکی از این مزایا است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دو زن» تاکید کرد: البته در گذشته هم سینماگران از پرداخت مالیات معاف بودند اما چون به صورت رسمی اعلام نشده بود، گاهی نهادهای مختلف به صورت غیرقانونی از ما مالیات کسر می کردند که البته این اتفاق بارها برای ما رخ داده است. در واقع به دلیل آن که این معافیت رسما عنوان نشده بود، همیشه با چالش های بسیاری برای ثابت کردن معافیت خود از این مساله مواجه بودیم.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در گذشته برای اینکه بتوانیم فیلم های سینمایی را به مرکز رسانه های تصویری و یا صدا و سیما بفروشیم باید پیش از هر چیز برگه معافیت مالیاتی را از سازمان دارایی دریافت می کردیم و این مساله برای هر فیلم و به تعداد قراردادهایی که با نهادهای مختلف منعقد می کردیم، تکرار می شد. البته امیدوارم از این به بعد دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

نیک بین گفت: حرکاتی از این دست می تواند برای صنایع در حال رشدی مانند سینما، حالت تشویقی داشته باشد و توان بیشتری را به این صنعت برای ادامه و بقا می دهد.

به فکر عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده باشند

محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران نیز در این باره گفت: البته معافیت مالیاتی برای سینماداران و دیگر اهالی سینما سال ها است که وجود دارد و خوشحالم که این مساله رسما اعلام شده است، اما آنچه که برای سینماداران هنوز برطرف نشده است، کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۵ درصد عوارض شهرداری است که ما همچنان باید آن را پرداخت کنیم. شاید درصدهایی که از آن نام بردم اندک باشد اما با شرایط فعلی فروش گیشه همین مقدار هم برای سینماداران به خصوص بخش خصوصی کمرشکن است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که نام سالن سینما به میان می آید، همه فکر می کنند که سالن های سینما درآمد خوبی دارند، توضیح داد: همین مساله سبب می شود تا کمیسیون هایی که به مراکز مختلف کمک های یارانه ای می کنند، توجه چندانی به سالن های سینما نداشته باشند و کمتر به دنبال حل مشکل آن ها در پرداخت همین درصدهای کم باشد.

رییس انجمن سینماداران بیان کرد: ما سینماداران هرچند سالن هایی داریم که یک سرمایه عظیم به شمار می رود اما بهره برداری چندانی از این سرمایه نداریم. مگر در طول یک سال چند فیلم می تواند از فروش خوبی همراه باشد و چند درصد از فروش همین چند فیلم خوب به دست سینمادار می رسد تا بتواند هزینه سالانه سینمای خود را تامین کند.

اشرفی در پایان گفت: دولت، شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سینماداران کمک کنند تا از شرایطی که در آن وجود دارند، فاصله بگیرند و به نظر من بهترین راه حل این است که به سینماداران این اجازه را بدهند تا از بخشی از فضای سینمای خود کاربری تجاری داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.