گناباد-سابقی: یکی از کشاورزان گناباد گفت: بیمه به تعهدات خود عمل نمی‌کند و گاهی آن قدر دیر خسارت را پرداخت می کند که در حقیقت به درد کشاورز نمی‌خورد.

کش و قوس کشاورزان گنابادی با بانک بر سر بیمه محصولات کشاورزی

مرتضی میر محمدی افزود : در حال حاضر دریافت تسهیلات بانکی تنها عاملی است  که کشاورزان اقدام به بیمه محصولات خود می کنند و گرنه هیچ کشاورزی رغبتی به بیمه کردن محصولات خود ندارد.

وی نرخ بالای بیمه را از دیگر دلایل بی رغبتی کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات خود دانست و گفت: از دو سال پیش نرخ بیمه از 100 تا  300 درصد افزایش یافته و واقعاً پرداخت این میزان حق بیمه از توان کشاورز خارج است.

وی ادامه داد : هنگامی که محصول کشاورز دچار خسارت می‌شود آن قدر مسؤولان بیمه بهانه‌گیری می‌کنند و به روشهای مختلف از تعهد خود شانه خالی می  کنند که گاهی به اندازه همان حق بیمه ای که کشاورز پرداخت کرده، چیز بیشتری دریافت نمی‌کند.

کشاورز دیگری در خصوص بیمه محصولات گفت: هنگامی که کشاورز مشغول کشت و کار است و از نظر مالی در مضیقه قرار دارد، بیمه تمام حق خود را با نرخ بالا نقدا می‌گیرد، ولی معمولاً هفت و یا هشت ماه بعد از برداشت محصول نسبت به پرداخت خسارت، آن هم بعد از اینکه به بهانه‌های مختلف از تعهد خود شانه خالی کرده،اقدام می‌کند.

مهدی پیراسته ادامه داد: متأسفانه نرخ بالای بیمه باعث شده کشاورز فقط جهت استفاده از  تسهیلات بانکی  محصول خود را بیمه می‌کند.

دبیر کار گروه بیمه شهرستان گفت : تأخیر در پرداخت خسارت تطابق نداشتن غرامت پرداختی با خسارت وارد شده به بهره برداران بیمه از جمله مشکلاتی است که پیش روی کشاورزان گنابادی قرار دارد.

علیرضا ابراهیمی ادامه داد : متأسفانه بیمه عامل خطر خشکسالی را از فهرست تعهدات خود در مورد چاه موتور ها حذف کرده و این مورد باعث شده است که کشاورزان اقلیمهای خشک رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود نداشته باشند.

وی با تأکید بر کمبود کارشناس بیمه  در شهرستان گفت : متأسفانه ناظران مقیم  صندوق بیمه استان با کشاورزان و کار گزاران برخورد خوبی ندارند. 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گناباد نیز با تأیید اینکه کشاورزان رغبت چندانی برای بیمه محصولات خود ندارند، گفت : طولانی شدن پروسه برآورد خسارت و پرداخت غرامت می تواند یکی از دلایل این امر باشد.

محمد باقر جاهدی گفت : مشکلات اداری  و سخت  شدن فرایند بیمه با توجه به بعد مسافت هم می تواند کشاورز را نسبت به بیمه کردن محصولات  خود بی علاقه کند، به طوری‌که در سال زراعی جاری در بخش محصولات باغی فقط 15درصد از سطح زیرکشت شهرستان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی ادامه داد : حذف خشکسالی از فهرست تعهدات بیمه نیز باعث شده است که کشاورزان از خیر بیمه کردن محصولات خود بگذرند.

جاهدی افزود : خشکسالی  بیشترین خطری است که هر ساله کشاورزان منطقه با آن مواجهند.

مسؤول بیمه بانک کشاورزی شهرستان گناباد نیز گفت : عامل خشکسالی  فقط در چاه موتورها از فهرست تعهدات بیمه حذف شده، چرا که محصولی که از آب چاه موتورها آبیاری می شود، خشکسالی برایش معنا ندارد.

حسین ناصری گفت : محصولاتی که از آب قنات و منابع سطحی آبیاری می شوند، عامل خشکسالی برای آنها منظور می‌شود. 

وی  اضافه کرد : معمولاً خسارت وارد شده بر محصولات کشاورزی دو یا سه ماه بعد از برداشت پرداخت می شود، البته ممکن است به صورت موردی پرداخت خسارت به بعضی از کشاورزان به دلیل مشکلات که در تشکیل پرونده به وجود می آید، دیر تر انجام شود.

کارشناس کشاورزی بانک کشاورزی گناباد  گفت : تنها دلیلی که باعث می شود کشاورزان مایل به  بیمه محصولات خود نباشند، فرهنگ غلط است.

وی ادامه داد : بعضی از کشاورزان چنین می پندارند که هر سال باید خسارت به آنها پرداخت شود، بنابراین سالهایی که به دلیل طوفان و یا سرما و ...خسارت پرداخت می‌شود، میزان بیمه گذاران در سال بعد  افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت : کشاورزان باید بدانند در صورتی خسارات به آنها پرداخت می شود که اتفاقی افتاده باشد.  

ناصری گفت : در سال زراعی 93- 94 دو میلیارد و 890 میلیون ریال حق بیمه از کشاورزان بخش مرکزی گناباد دریافت شده، در حالی‌که سال گذشته زراعی 9 میلیارد ریال غرامت پرداخت شده است.

وی در خصوص میزان تحت پوشش بیمه محصولات باغی گفت : بیمه فقط محصولات باغی بارده را بیمه می‌کند، بنابراین ممکن است اختلاف فاحش سطح  کل کشت محصولات باغی با سطح بیمه شده  به این دلیل باشد .

ناصری در خصوص افزایش حق بیمه گفت : بعضی از تعرفه‌های بیمه نسبت به دو سال قبل تغییری نکرده و فقط در چند مورد  از تعرفه ها  بین 20 تا 50 درصد افزایش یافته که طبیعتا به همان نسبت میزان غرامت افزایش یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.