قدس آنلاین-ساحل عباسی:زمانی که قیمت نفت خام جهانی به زیر 60دلار رسیده قاچاق سوخت از ایران هیچ توجیه منطقی ندارد.هنگامی که بنزین در امارات از ایران ارزان تر است...دولت آقای احمدی نژاد قول داد کارت سوخت شش ماه و فقط برای آمار گیری از تعداد خودروها و موتورها به صورت موقت استفاده شود.

باقی ماندن کارت سوخت یعنی ممکن است بازهم بنزین دونرخی شود/قاچاق سوخت با این قیمتها دیگر معنی ندارد/قیمت بنزین را باید نسبت به درامد مردم سنجید نه بهای جهانی

 

با حذف بنزین سهمیه ای این سئوال به وجود می آید :کارت سوخت هایی که در دست مردم است و دولت گذشته با ساز و کار و صرف مبالغ هنگفتی سیستم هایی را برای این طرخ در نظر گرفت به کجا می رسد  آیا با حذف سهمیه کارت های سوخت حذف می شوند؟ بنزین تک نرخی شود کارت‌های سوخت حذف می‌شوند.
برخی از کارشناسان معتقدند  ارائه کارت سوخت اقدام مناسبی جهت جلوگیری از قاچاق سوخت و همچنین اتلاف وقت مشتریان بوده است و تا زمانی که بنزین دو نرخی و سهمیه‌ای بود این کارتها  کاربرد داشت از این رو در گفتگویی با بیژن محمد رضا رئیس انجمن صنفی جایگاه داران کشور مسائل بیان شده را مورد سئوال قرار دادیم.
بیژن حاج محمد رضا رئیس انجمن صنفی جایگاه داران کشور با بیان این مسئله که قطع یک باره بنزین هفتصد تومانی موجب عدم اعتماد مردم به مسئولان دولتی شده است گفت : متاسفانه مسئولان با کم لطفی خود در قطع بنزین هفتصد تومانی موجب سلب اعتماد مردم از خود شدند به نحوی که مردم با شنیدن این خبر به یک باره شوکه شده بودند.درست ده روز قبل از اینکه مسئله آزاد سازی بنزین یا تغییر نرخ را در دستور کار دولت قرار بگیرد ، برخی ازمسئولین شرکت ملی پخش یا شرکت ملی نفت با اعلام این مطلب که تا پایان سال هیچ تغییر نرخی نخواهیم داشت  به مردم یان اطمینان داده می شد که به برقراری سیتم سهمیه با 700 تومان امیدوار باشند ... متاسفانه بعد از بیان مطالب یاد شده ده روز بعد، بلافاصله در اول خرداد اعلام می شود که سهمیه ای وجود ندارد و در 5 خرداد اعلام می کنند که وسایل نقلیه عمومی نیز از سهمیه ای برخوردار نیستند که قاعدتا  این مسئله به افزایش نرخ کرایه و افزایش تورم منجر شده است.
وی با اشاره به این موضوع که باقی ماندن کارت سوخت در دست مردم به قول برخی ممکن است سناریویی برای افزایش سوخت و دو نرخی کردن مجدد آن باشد با  نفی این موضوع اظهار داشت: برخی معتقد هستند که این نیز سناریوی ز سوی دولت است تا در طی ماه های آینده مبلغ 1000تومان را برای کسانی که از کارت استفاده می کنند مبنا قرار دهد و برای اتومبیلهایی که از کارت استفاده نمی کنند مبلغ بالاتری را لحاظ کنند، که به نظر بنده اینگونه نیست زیرا این مسئله  مجدد ایجاد محدودیت  می کند. همانند محدودیتی که قبل از خرداد ماه در زمینه عرضه فرآورده ها داشتیم عده ای ماشینهای بزرگ شش سیلندرداشتند و اتومیبلهای  دولتی ها هم  از ابتدا بنزین آزاد می زدند .عده ای که صاحب ماشین های کوچک تر بودند شصت لیتر بنزین می گرفتند که برخی از آن مقدار نیز موفق به  ذخیره سازی هم شده اند  .مطلبی که حائز اهمیت است اینکه ذخیره سوختی  که در کارتها وجود دارد تا پایان شهریور ماه زمان دارد لذا این ذخیره ها باید داده شود ،بنابراین اگر قرار بر این بود که کارت های سوخت از بین برود مطمئنا ذخیره های سوخت درون کارتها نیز از بین می رفت که با اعتراض صدها هزار نفر از مردمی مواجه می شد که دولت بدانها گفته بود که شما در مصرف سوخت مدیریت کنید و سوخت ذخیره ای داشته باشید لذا تا پایان شهریور کارتها قطعا وجود خواهد داشت.
وی افزود: یکی از مواردی که قابل طرح است جدا کردن بنزین سوپر از سهمیه است اگر کارتی سهمیه دار هم  داشته باشید و در جایگاهی تمایل به زدن بنزین سوپر داشته باشید در آنجا تابلوی بزرگی نصب شده که از کارت خود استفاده نکیند و از سهیمه استفاده نکنید به این دلیل که شما از سهمیه هم اگر استفاده کنید مجددا باید لیتری 1200 تومان پرداخت نمایید و سهیمه خود را با نرخ واقعی برای زدن سوپر از دست می دهید .
رئیس جایگاه داران کشور با بیان این مطلب که طرح کارت سوخت ازابتدا اشتباه بود و دولت گذشته قول داد این طرح فقط در شش ماه اجرایی شود گفت : بی تردید کارآیی کارت های سوخت از بین رفته است.در شروع این طرح که در سال 86 پیشنهاد داده شد ما مصرانه بر این مطلب تاکید کردیم که دلیلی برای اجرای ضربتی این کار وجود ندارد که بخواهیم سهمیه بندی داشته باشیم.در دولت آقای احمدی نژاد اقای محرابی نامی بودند  که بعدها وزیر صنایع شدند .ایشان در  جلساتی گفتند که هدف از این طرح دریافت اطلاعات و آمار مربوط به  تعداد خودروها  و موتور سیکلت و ماشینهای دولتی است و قول دادند که این طرح فقط در شش ماه اجرا می شود .اما طرح شش ماهه دولت دکتر احمدی نژاد به سال هفتم و هشتم نیز رسید .
وی افزود: یقینا طرح کارت سوخت زیانهای بسیاری رابر اقتصاد کشور تحمیل نموده است .به این دلیل که قاچاق و سوء استفاده از کارت سوخت و ...تبعات مختلفی را برجای گذاشته است .متاسفانه این سیاست از آن سوی مرزها پیش بینی شده بود و در چارچوب لطمه زدن به انقلاب بود و ما بارها اعلام کردیم که این طرح فساد زا به طور کل جمع شود که متاسفانه گوش شنوایی پیدا نشد.
بیژن حاج محمد رضا با اعلام آماری در باره کارت سوخت معتقد است دولت از این طرح سود کافی برده است بنابراین استفاده از کارت سوخت دیگر توجیهی ندارد تصریح نمود: در ابتدا قرار بود کل سیستم های رایانه ای کارت های طرح سوخت از انگلیس یا آلمان خریداری شود یا  ژاپن و چین.اما در نهایت در ایران ساخته شد .لذا در طول هفت سال گذشته با عنایت به میلیاردها  لیتر  مصرف بی رویه بنزین ف توزیع بنزین در سال 86 تا بیش از هشتاد و شش میلیون در روز رسیده بود  در حالی که با توزیع سیستم کارت بلافاصله توزیع بنزین از 86 میلیون لیتر به زیر 50میلیون لیتر کاهش یافت و مدتی به 52 تا 55 و به 60 میلیون رسید که د رنهایت به چیزی در حدود 68 تا 72 میلیون توزیع روزانه رسید لذا می توان گفت دستگاه های کارت سوخت استفاده ای که باید به دولت برساند را رسانده است ،علاوه بر اینکه سیستم محدودیت را از کارت بر می دارد یعنی هر کسی که می آید احتیاجی به وارد کردن کارت نداشته باشد بنزینش را می زند می تواند از کیف پول یا مزایای کارت بانک استفاده نماید.
وی با اشاره به این مطلب که گرانی سوخت باعث سوخت گیری ناقص شده است افزود:  مطلبی که در حال حاضر اهمیت دارد با توجه به قیمت 1000و 1200 تومان بنزین و 300تومان گازوئیل و600تومان و 450 تومان گاز توان این است که  توان مردم در این حد نیست که بتوانند از پس چنین  قیمت هایی بربیایند!!به هر حال این یک واقعیت است که مردم نمی توانند با این مبالغ کنار بیایند. کسانی هم که به قول معروف دستشان به دهنشان می رسد از هفت روز هفته ،سه روز از اتومبیلشان استفاده می کنند به نحوی که در حال حاضر در جایگاه های سوخت تراکم به وجود آمده است.تراکم در این مسئله نیست که بنزینی وجود ندارد یا بنزین کم است یا بنزینی به دست مردم داده نمی شود  بلکه تراکم در این است که متاسفانه مردم سوخت گیری ناقص می کنند.موتور سیکلت به جای اینکه نه لیتر بنزین بزند یک لیتر می زند ،سواری شخصی پنج لیتر بنزین می زند یعنی در حد رفع مشکل آنی.
رئیس انجمن صنفی جایگاه داران کشور با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند که کارت سوخت مانع قاچاق شده با رد این مسئله به کاهش قیمت جهانی نفت خام اشاره کرد و افزود: قیمت نفت خام در دنیا سیکل نزولی پیدا کرده است در حال حاضر بیش از 8 ماه است که با کاهش قیمت شدید  نفت خام در دنیا مواجه هستیم،زمانی  این قیمت تا بالای 110دلار بود  که در حال حاضر به زیر 50دلار رسیده است ،لذا فرو کش کردنها ی قاچاق به دلیل تبادلات مرزی است پرواضح است زمانی که نفت خام 115دلار بود بنزین هم تنی 1500 دلار بود قاچاق از ایران توجیه مالی داشت  اما در حال حاضر که بنزین بشکه ای 50 دلار شده است و آن قیمت ها ی رویایی وجود ندارد لذا قاچاقچی و فرصت طلبان این حوزه  در مقاطعی ورود می کنند که جایی برای طیران داشته باشند در حال حاضر جایی برای فرصت طلبی وجود ندارد و تعجب آور است که قیمت نفت در دنیا افت کرده ولی قیمت بنزین و فرآورده های نفتی در کشور ما افزایش یافته و ممکن است از این هم گران تر شود .به طور قطع باید گفت اگر بخواهیم مقایسه کنیم بنزین ما از بنزین امارات گران تر تمام می شود امارات یک درهم است یعنی 900 تومان در حالی که در ایران بنزین 1000 تا 1200 تومان به فروش می رسد .در نتیجه برای کسی صرف نمی کند که بنزین را به امارات قاچاق کند .
محمد رضا ادعای برخی از مسئولان را که معتقد هستند هنوز بنزین در ایران ارزان است و آن را با قیمت های جهانی مقایسه می کنند اینگونه ارزیابی نمود: باید ببینیم  بانک جهانی  برابری ریال را با ارز برابر چه مبلغی تعیین می کند. اگر دلار د رایران سه هزار و چند صد تومان است این مبلغ مورد تایید بانک جهانی نیست دلار در بانک جهانی با عنایت به ریال یک تفاوت قیمتی دارد و در یک چارچوب منطقی .ما هیچ زمانی دلار را به قیمت جهانی در کشور مطرح نکرده ایم ما ارز آزاد را مطرح می کنیم.طبیعی است یک فرد آمریکایی که ماهی 5000دلار حقوق دارد اگر دلار را 3300تومان کنیم یک ثروت به شمار می رود اما با همان 5000دلاری که در تهران 3300تومان است  بخواهد زندگی کند  این فرد در تهران با مشکلات اقتصادی مواجه می شود وقتی  فقر را زیر دو میلیون اعلام کرده اند.اگر جوان تحصیل کرده در بازار ایران هم کار کند با این مبالغ  نمی تواند اجاره یک اتاق را پرداخت کند چه برسد به تامین معاش خانواده.لذا برخی از مسئولان که تنها به قاضی می روند راضی برمی گردند مسئولانی که بابک زنجانی ها را با سیاست های غلط بر اقتصاد کشور تحمیل می کنند یقینا این حرف اشتباه را می زنند که بنزین ایران از کشورهای اروپایی و ...ارزان تر است بهتر است نگاهی به نرخ دستمزدها داشته باشند بعد چنین مطالبی را بیان کنند.
وی در پایان با بیان این مطلب که بهتر است بعد از شهریور ماه کارت سوخت و سهمیه بندی کنار گذاشته شود گفت: با ایجاد محدودیت و با صف های مختلف تراشیدن و کارت بازی غیر از اینکه مسائل عدیده ای مخصوصا فساد ایجاد کنیم به چیزی نمی رسیم ، بنابراین به نظر بنده لازم است مسئولان مربوطه بعد از شهریور سال جاری دریافت بنزین را  بدون محدویت کنند تا بنزین بدون سهمیه به مردم داده شود و قیمت بنزین با قیمت واحد یکی شود .

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.