سخنگوی شورای نگهبان گفت: در تاریخ ۲۴ خردادماه یعنی روز گذشته نامه‌ای به دبیرخانه شورای نگهبان واصل شده که به امضای وزیر محترم کشور رسیده است.

نامه وزارت کشور به شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی و پاسخ آیت‌الله جنتی

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال "یکی از مسئولان وزارت کشور اعلام کرده نامه این وزارتخانه درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی در تاریخ 19 خردادماه به شورای نگهبان ارسال شده است، آیا شورای نگهبان این نامه را دریافت کرده است؟" گفت: در تاریخ 24 خردادماه یعنی روز گذشته نامه‌ای به دبیرخانه شورای نگهبان واصل شده که به امضای وزیر محترم کشور رسیده است.

وی افزود: این نامه خطاب به دبیر محترم شورای نگهبان است. در این نامه مقدمه‌ای درباره تاریخچه برگزاری انتخابات و مزایای برگزاری انتخابات الکترونیکی مطرح شده است. 

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: در این نامه اعلام شده «با عنایت به تمهیدات صورت گرفته جهت برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و با توجه به هماهنگی و همکاری بین وزارت کشور و شورای نگهبان و همچنین مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تأمین اعتبار برگزاری مکانیزه 30 درصد شعب اخذ رای (9 کلان‌شهر) لطفاً دستور فرمایید با توجه به ضیق وقت نظریه شورای نگهبان اعلام شود».

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: تاریخ مندرج در این نامه 21 خردادماه بوده نه 19 خردادماه و بنابراین تاریخ نامه وزیر محترم کشور 21 خردادماه است و در تاریخ 24 خردادماه به دست دبیرخانه شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: در همان تاریخ 24 خردادماه یعنی روز گذشته نامه‌ای از سوی دبیر محترم شورای نگهبان خطاب به وزیر محترم کشور تنظیم شده است.

ابراهیمیان تأکید کرد: در نامه دبیر محترم شورای نگهبان به وزیر محترم کشور اعلام شده «با توجه به محدودیت زمانی تا انتخابات هفتم اسفندماه لازم است جزئیات طرح برگزاری انتخابات الکترونیکی یعنی حوزه‌های انتخابیه موردنظر، تعداد صندوق‌های رأی، امنیت نرم‌افزار و سخت‌افزار، شبکه و زیرساخت‌ها و ... با توجه به امکانات واقعی و مشکلات دوره گذشته و شرایط جدید به‌صورت رسمی در اختیار این شورا قرار داده شود تا پس از بررسی جوانب مختلف طرح نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیکی و کیفیت آن اظهار نظر لازم صورت گیرد».

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: در نامه اخیر وزیر محترم کشور به ذکر کلیات اکتفا شده است. اینکه در 30 درصد شعب اخذ رای (9 کلان‌شهر) قرار است انتخابات الکترونیکی برگزار شود، شورای نگهبان حرفی ندارد، اما برای اینکه شورای نگهبان در این باره اظهار نظر داشته باشد که آیا امنیت دارد یا ندارد و یا امکان نظارت وجود دارد یا خیر، باید به‌صورت دقیق و با ذکر جزئیات و اعلام تعداد صندوق‌های اخذ رأی اعلام شود، اما متأسفانه هنوز هم این جزئیات اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: اگر بنا بر اعلام کلیات باشد، ما با کلیات مسئله‌ای نداریم. همه می‌دانیم که برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی مطلوب است و شورای نگهبان با این امر مشکلی ندارد، اما چون شورای نگهبان یک نهاد نظارتی است و باید امور مربوط به برگزاری انتخابات را کنترل کند، لازم است جزئیات به اطلاع شورای نگهبان برسد.

ابراهیمیان در پایان گفت: علی‌رغم نامه واصله در تاریخ 24 خردادماه هنوز جزئیات مورد نیاز برای اظهار نظر شورای نگهبان اعلام نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.