وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با گسترش زیرساخت های ارتباطی در کشور، اکنون در ۹۰ تا ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار، ارتباط تلفنی برقرار است.

۹۵ درصد روستاهای بالای۲۰ خانوار از ارتباط تلفنی برخوردارند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، محمود واعظی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان افزود: با توجه به اقدامات در دستور کار دولت تدبیر و امید در بحث توسعه زیرساخت های ارتباطی امیدواریم تا دو سال آینده ارتباط تلفنی روستاهای 10 خانوار کشور نیز برقرار شود.

وی توسعه شبکه اینترنت در روستاها را از دیگر اقدامات دولت عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته هشت هزار روستای کشور دارای پوشش اینترنتی شدند و مناقصه برای توسعه شبکه اینترنت در 25 هزار روستا نیز اجرا شده و تا دو هفته آینده قرارداد آن امضا می شود.

وی افزود: تعداد زیاد روستاهای موجود در سیستان وبلوچستان سبب شده بودجه ویژه ای علاوه بر بودجه استانی برای توسعه زیرساخت های ارتباطی روستاهای استان در نظر گرفته شود و تلاش داریم در مرحله نخست 2 هزار روستای استان را زیر پوشش قرار دهیم.

وی مهمترین دلیل سفر امروز خود و هیات همراه به سیستان وبلوچستان را بررسی مشکلات زیرساخت های ارتباطی استان و برنامه ریزی لازم برای بهبود وضعیت منطقه برشمرد و اظهارکرد: هر سه اپراتور برای توسعه پوشش دهی تلفن همراه و زیرساخت های ارتباطی در استان برنامه های متعددی را پیش بینی کرده اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته تا پایان امسال تعداد زیادی از شهرهای سیستان وبلوچستان به نسل سوم و چهارم ارتباطات مجهز خواهند شد.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای افزایش پهنای باند وجود ندارد و هرقدر که اپراتورها برای اینترنت تلفن همراه و شرکت مخابرات برای اینترنت خانگی پهنای باند نیاز داشته باشد در اختیارشان قرار می گیرد.

واعظی گفت: دولت با وجود همه محدودیت هایی که همواره در 22 ماه گذشته با آنها مواجه بوده سیاست های توسعه ای خود را تعطیل نکرده و از تمام ابزارهای موجود برای توسعه زیرساخت های ارتباطی بهره گرفته است.

وی افزود: از طرف دولت و رییس جمهوری ماموریت داریم در ارتباط با اجرای پروژه های ملی، اولویت را به استان های محروم مثل سیستان و بلوچستان دهیم و تمام امکانات برای توسعه زیرساخت های ارتباطی با نگاه عدالت محور به این مناطق اختصاص داده می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین تصریح کرد: بیش از 95 درصد از مردم کشور بهره برداری مثبت از شبکه های اجتماعی و آی تی دارند و دستگاه های امنیتی کشور مراقب استفاده منفی از این ظرفیت ها هستند.

وی افزود: وزارت ارتباطات در رابطه با موضوع فیلترینگ، مجری تصمیم های اتخاذ شده در جایگاه های خاص از جمله قوه قضاییه است.

واعظی گفت: اخیرا در دو مرحله اقدام به کاهش تعرفه ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کردیم.

وی اظهار داشت: به نظر این وزارتخانه، تعرفه های تلفن همراه و اینترنت در کشور پایین نیست بلکه برای ایجاد رقابت باید اپراتورها با ارائه خدمات با کیفیت بیشتر و بسته هایی که از تعرفه کمتری برخوردار هستند به جذب مشتری و ارائه خدمات به مردم بپردازند.

وی گفت: بنابر درخواست مردم سیستان وبلوچستان از شرکت های اپراتور خواهش می کنیم بسته های خاص با نرخ های کمتر برای این استان تعریف کنند.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست گفت: در سیستان وبلوچستان در 2 سال گذشته کارهای بزرگی در سه لایه شبکه های فیبرنوری، انتقال و آی پی انجام شده است.

محمود خسروی افزود: 500 کیلومتر فیبرنوری در این مدت در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده و هزار کیلومتر هم در پروژه نور2 ظرف امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد و ظرفیت فیبرنوری استان به بالای چهار هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی اظهار داشت: تا پایان دولت برنامه ریزی شده ظرفیت فیبرنوری سیستان و بلوچستان به چهار هزار کیلومتر برسد که در این صورت تمام شهرهای استان از نظر کیفیت و پایداری ارتباط وضعیت مطلوبی خواهند داشت.

وی گفت: در زمینه تعداد ای وان E1 (هر ای وان 30 کانال مخابراتی) ظرفیت شبکه فیبرنوری در استان 25 هزار ای وان بوده که در این 2 سال به بیش از 76 هزار ای وان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: همان طور که ایران موقعیت ویژه ای به عنوان پل شرق و غرب دنیا دارد در داخل کشور یکی از پایه های اصلی این پل در استان سیستان و بلوچستان (چابهار) است.

وی تاکید کرد: برای چابهار اهمیت ویژه ای قائل شدیم و با تشویق بخش خصوصی در این منطقه کابل فیبرنوری بین چابهار و عمان برقرار شده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران نیز در این نشست گفت: شرکت همراه اول امسال در سیستان و بلوچستان 957 میلیارد ریال سرمایه گذاری می کند که نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش نشان می دهد.

وحید صدوقی افزود: توسعه زیرساخت ها، اشتغال و خدمات الکترونیکی از مهمترین برنامه های محوری همراه اول در این استان است و در نشست های امروز با مسوولان سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای هشت طرح کلان در استان به توافق رسیدیم.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تشکر از نگاه ویژه دولت به این استان گفت: برنامه ریزی های صورت گرفته و آمار ارائه شده از سوی وزیر ارتباطات و معاونان وی نشان از توجه ویژه مسوولان ارشد کشور به توسعه زیرساخت های ارتباطی این استان دارد.

علی اوسط هاشمی افزود: با توجه به اعتبارات تخصیصی و سرمایه گذاری شرکت های همراه اول و ایرانسل، حدود سه هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های ارتباطی استان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: پروژه بین المللی فیبرنوری ایران - پاکستان (برقراری ارتباط بین ایران و پاکستان از طریق فیبرنوری) با هدف تامین پهنای باند کشور پاکستان و ترانزیت ارتباطات بین الملل که امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد نقش مهمی در وزن دادن بیشتر به سیستان و بلوچستان در سطح منطقه دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیات همراه با هدف بررسی مشکلات حوزه زیرساخت های ارتباطی سیستان و بلوچستان و افتتاح تعدادی پروژه در این رابطه به زاهدان سفر کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.