۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 289636

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه افزایش مرخصی زایمان زنان ۷۴ هزار زن اخراجی از کار داشته است، گفت: این نشان می‌دهد که طرح مذکور همه‌جانبه نبوده است.

۷۴ هزار اخراجی با افزایش مرخصی زایمان
خبرگزاری فارس: شهیندخت مولاوردی در نشست مشترک با بانوان فرهیخته زنجانی همزمانی برگزاری جلسه با بانوان زنجانی و برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری را تقارن مبارکی اعلام و اظهار کرد: دو سال قبل یک حماسه بزرگ در کشور به وقوع پیوست و دولت در شرایطی مسئولیت را پذیرفت که بنا به دلایلی جامعه در شرایط خاصی بود.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های گوناگون به کشور در زمان تحویل گرفتن دولت افزود: همچنین شرایطی که در کشور بود، نیز موجب ویژه شدن شرایط خاص بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حوزه زنان و خانواده نیز ما در روی کاغذ خیلی از چیزها را تحویل گرفتیم، گفت: با وجود شعارهایی که در این زمینه داده شد، شاهد عدم اجرای این فعالیت‌ها بودیم و وقتی گزارش‌گیری می‌‎کنیم، هیچکدام از مصوبات دولت وقت قبلی اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای تدوین و شناخت وضعیت موجود یک سال وقت گذاشته شده است، تصریح کرد: با آغاز سفرهای استانی رئیس جمهور گزارش‌گیری جزء به جزء به صورت استانی آغاز شده و بر اساس ارزیابی به یک اطلس رسیده‌ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی این اطلس هستیم، بیان کرد: متناسب با این آسیب‌ها باید از ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه ویژه به صورت پایلوت در شهر ری تصریح کرد: در این زمینه از بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد خمینی و هلال‌احمر کمک گرفته شده تا با این کار بانک اطلاعات جامع برای زنان سرپرست خانوار در تهران ایجاد شد.

مولاوردی با اشاره به اینکه شهریور ماه اجرای آزمایشی این طرح به پایان می‌رسد، تصریح کرد: در مورد خانواده نیز همین طور بوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه قبل از آغاز دولت مسئولیت مقاله مفصلی در زمینه تشکیل وزارت زنان داده شد، افزود: اما با بررسی متوجه این امر شدیم که هنوز که ما وزارت خانه ایجاد نکرده‌ایم بسیاری از دستگاه‌ها سلب مسئولیت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امور معاونت زنان به صورت ستادی وظیفه هماهنگی و جلب حساسیت را دارد، گفت: اگر وزارتخانه تشکیل شود، همه مواردی که مربوط به زنان است دیگر در دستگاه‌های ذیربط پیگیری نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به مخالفان تشکیل وزارت زنان گفت: برای مثال وزارت جوانان ایجاد شد، اما تحت تاثیر موضوع ورزش قرار گرفت، پس ایجاد وزارت زنان نیز تاثیر چندانی در پیشبرد امور این قشر نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سازمان امور زنان و خانواده در سال‌های آینده ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: فعلا به وزارتخانه فکر نمی‌کنیم، چرا که با این وضعیت فعالیت کردن در ایجاد وزارت زنان وقت تلف کردن است.

مولاوردی همچنین به پیگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه پیگیری وضع طلاق و ازدواج تصریح کرد: طرح خانواده پایدار که در خراسان رضوی پیگیر شد بسیار مطلوب و اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ها در سه سطح بلند، کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای تحکیم بنیان خانواده اضافه کرد: این‌ها قرار است در برنامه عمل مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه خانواده و مسئولیت تحکیم آن نمی‌تواند تنها به عهده یک دستگاه باشد، بلکه همگان باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین با اشاره به وجود قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اضافه کرد: در این قانون 24 دستگاه اجرایی نقش دارند.

وی ادامه داد: اشتباه است که این وظیفه را به عهده یک دستگاه بگذاریم و بقیه را خلع مسئولیت کنیم، چرا که مجموعه این وظایف ما را به سر مقصد منزل می‌رساند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به انجام سفرهای استانی از سوی رئیس جمهور و تاکید بر بحث اعتدال در این زمینه، گفت: هدف از سفرها توسعه متوازن منطقه در همه بخش‌ها است.

وی به لزوم اجرایی شدن عدالت جنسیتی در جامعه نیز تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم این موضوع را در عمل به جا آوریم و تا این اتفاق رخ ندهد به صرف شعار نمی‌توان آن را اجرایی کرد.

مولاوردی همچنین به تعادل بین کار و زندگی زنان تاکید کرد و افزود: کاهش ساعت کار زنان شاغل برای شرایط خاص باید پیگیری شود، که این از دولت قبل مطرح شد، اما مسکوت بود که هم‌اکنون ما پیگیر آن هستیم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دولت فعلی قائل شدن این تسهیلات هم برای مردان و هم زنان دارای شرایط ویژه بود، افزود: این لایحه کلی در مجلس رای نیاورد اما امیدواریم در بخش زنان رای بیاورد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای اینکه زنان بتوانند ایفاگر نقش‌های چندگانه باشند، باید تسهیلات همه‌جانبه در اختیار آنها قرار داده شود، گفت: باید مشوق‌های لازم برای کارفرماها ایجاد شده و امنیت شغلی زنان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید بر انجام حمایت در مورد زنانی است که نیاز به کار دارند، گفت: این حمایت‌ها و تاکیدات شامل زنانی که از سوی خانواده تامین مالی هستند و نیاز به کار ندارند، نمی‌شود.

مولاوردی با اشاره به اینکه وظیفه دولت ایجاد مشوق‌های لازم برای اشتغال زنان است، تصریح کرد: در ترکیه حق بیمه زنان شاغل در بخش خصوصی را دولت می‌پردازد که همین امر موضوع کار کردن زنان را تسهیل می‌کند.

وی در ادامه به مبحث مرخصی زایمان زنان و افزایش آن طی سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: افزایش مرخصی زایمان زنان 74 هزار زن اخراجی از کار داشته است که این نشان می‌دهد که طرح مذکور همه‌جانبه نبوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین با اشاره به کم بودن نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر بیان کرد: این موجب شده است که شاخص توانمندی ما در ایران زیر سه درصد باشد.

مولاوردی با اشاره به برنامه فراکسیون برای افزایش نمایندگان زن در حوزه‌های انتخابی که بیش از پنج نماینده دارند، اضافه کرد: این راهکار موقتی است و دائمی نیست، چرا که باید احزاب و تشکل‌ها نیز در این زمینه نمایندگان خانم را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه بحث چینش اسامی در حوزه‌های انتخابی نیز در رای آوری مهم است، گفت: بر اساس بررسی انجام شده در حوزه‌های انتخابی که اسامی بانوان در انتهای لیست بوده رای آوری آنها کم بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون با پدیده زنانه شدن بخش غیررسمی اقتصاد را مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه به علت بالا رفتن سن ازدواج برخی از زنان خودسرپرست شده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان با بیان اینکه زمان جزیره‌ای کار کردن گذشته است، افزود: امیدواریم با اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی امور پایداری خانواده مورد توجه قرار گرفته و از هر سنی از هر گروهی نسبت به بهره‌گیری از وضعیت زنان اقدام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.